UiB bytter mobiloperatør til Telia: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
 
(29 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 2: Linje 2:


'''På tidspunktet for overgang (portering) vil ditt nåværende Telenor-abonnement slutte å fungere.''' Du vil få en påminnelse om dette tilsendt på SMS fra Telia. Dersom det planlagte tidspunktet ikke passer, kan du få utsatt det. Du får nærmere informasjon om hvordan det skal gjøres.
'''På tidspunktet for overgang (portering) vil ditt nåværende Telenor-abonnement slutte å fungere.''' Du vil få en påminnelse om dette tilsendt på SMS fra Telia. Dersom det planlagte tidspunktet ikke passer, kan du få utsatt det. Du får nærmere informasjon om hvordan det skal gjøres.
[[fil:Telia-mobil-r.png|300px]]




Linje 22: Linje 24:
{| cellspacing="0" cellpadding="3" border="1"
{| cellspacing="0" cellpadding="3" border="1"
|-
|-
|[[fil:MittTeliaLogo.png|100px|left]]
|[[fil:MittTeliaLogo.png|100px]]
|'''Mitt Telia'''
|'''Mitt Telia'''
Mitt Telia gir oversikt over mobilbruk. Det kan være kjekt å ha kontroll på kostnadene som kan komme utover det som er inkludert i månedsprisen. Har du ringt til utlandet, betalt parkering, kjøpt brus eller gitt din stemme til de du heier på via mobilen, får du saldo på forbruket i denne appen.
Mitt Telia gir oversikt over mobilbruk. Det kan være kjekt å ha kontroll på bl.a. forbruk av mobildata.
|[[fil:TeliaBedriftsnettLogo.png|90px|left]]
|-
'''Telia Bedriftsnett'''
|-
|[[fil:TeliaBedriftsnettLogo.png|80px]]
|'''Telia Bedriftsnett'''
Telia mobilapplikasjon som gjør at du enkelt kan sette over samtaler, styre egen tilgjengelighet og se om dine kolleger er opptatt eller tilgjengelige på telefon.
Telia mobilapplikasjon som gjør at du enkelt kan sette over samtaler, styre egen tilgjengelighet og se om dine kolleger er opptatt eller tilgjengelige på telefon.
|}
|}
Linje 32: Linje 36:
==BankID på mobil==
==BankID på mobil==


Det nye SIM-kortet støtter Bank-ID. Bank-ID på mobil er knyttet mot SIM-kortnummeret, du må derfor endre dette til det nye kortet. Husk din kodebrikke på porteringstidspunktet. Les mer på [https://telia.no/kundeservice/bankid/kom-i-gang https://telia.no/kundeservice/bankid/kom-i-gang] og https://www.bankid.no/privat/kom-i-gang/ https://www.bankid.no/privat/kom-i-gang/]
Det nye SIM-kortet støtter Bank-ID. Bank-ID på mobil er knyttet mot SIM-kortnummeret, du må derfor endre dette til det nye kortet. Husk din kodebrikke på porteringstidspunktet. Les mer på [https://telia.no/kundeservice/bankid/kom-i-gang https://telia.no/kundeservice/bankid/kom-i-gang] og [https://www.bankid.no/privat/kom-i-gang/ https://www.bankid.no/privat/kom-i-gang/]


Om du ikke har kodebrikke for Bank-ID, bestill dette i dag så har du det klart til porteringstidspunktet.
Om du ikke har kodebrikke for Bank-ID, bestill dette i dag så har du det klart til porteringstidspunktet.
Linje 38: Linje 42:
==Hjelp rundt overgangen==
==Hjelp rundt overgangen==


Telia vil etter avtale være representert på porteringsdagen og kan gi hjelp.
Det finnes mer informasjon på siden '''[[Vanlige spørsmål om bytte til ny mobiloperatør Telia]]'''
 
Telia vil være representert på porteringsdagene og kan gi hjelp til de som måtte trenge det:
 
{| class="wikitable mw-datatable"
! style="font-weight:bold;" | Dato:
! style="font-weight:bold;" | Hvor:
! style="font-weight:bold;" | Tid:
|-
| Tirsdag 12.februar
| Vestibyle Universitetsbiblioteket Humaniora/hovedbygg
| 09:00 – 13:00
|-
| Torsdag 14. februar
| Inngangsparti Nygårdsgaten 5
| 09:00 – 13:00
|-
| Tirsdag 12. mars
| Fakultet for Kunst, Musikk og Design
| 09:00 – 11:30
|-
| Tirsdag 12. mars
| Arboretet på Milde (hovedbygg)
| 12:30 – 13:00
|-
| Fredag 15. mars
| Vestibylen Høyteknologisenteret
| 09:00 – 12:00
|-
| Tirsdag 19. mars
| Inngangsparti Nygårdsgaten 5 (Eiendomsavdelingen)
| 09:00 – 12:00
|-
| Tirsdag 2. april
| Vestibylen Bygg for Basale Biologifag (BBB)
| 09:00 – 13:00
|}
 
'''MERK:''' Vi har ikke anledning til å hjelpe med eksterne tjenester som f.eks. BankID. Du må selv ta kontakt med din bank for å aktivere tjenesten på det nye SIM-kortet ditt. Vanligvis innebærer det innlogging med kodebrikke og passord, for å igjen skru på BankID.


Du kan også kontakte Telia på:
Du kan også kontakte Telia på:
Linje 46: Linje 88:
Chat og e-post: [https://telia.no/bedrift/kundeservice/kontakt https://telia.no/bedrift/kundeservice/kontakt]
Chat og e-post: [https://telia.no/bedrift/kundeservice/kontakt https://telia.no/bedrift/kundeservice/kontakt]


Du kan også kontakte [[BRITA|brukerstøttesenteret BRITA]] som vanlig.
Eller du kan kontakte [[BRITA|brukerstøttesenteret BRITA]] som vanlig.
 
[[Kategori:Mobiltelefoni]]
[[en:UiB changes mobile telephone operator to Telia]]

Siste sideversjon per 7. mar. 2019 kl. 15:00

Universitetet i Bergen har sammen med resten av universitets- og høyskolesektoren i Norge inngått avtale med Telia om mobilabonnement. Det betyr at alle mobilabonnementer som UiB eier og betaler for, skal overføres (porteres) fra Telenor til Telia.

På tidspunktet for overgang (portering) vil ditt nåværende Telenor-abonnement slutte å fungere. Du vil få en påminnelse om dette tilsendt på SMS fra Telia. Dersom det planlagte tidspunktet ikke passer, kan du få utsatt det. Du får nærmere informasjon om hvordan det skal gjøres.

Telia-mobil-r.png


Hva må jeg som bruker gjøre?

Du får et nytt SIM-kort gjennom ditt institutt/avdeling. Du må selv bytte SIM-kort i mobiltelefonen din på porteringstidspunktet. Kortet plasseres i din nåværende telefon. SIM-kortet har en unik PIN-kode som du får sammen med ditt nye SIM-kort. Denne er skjult bak et skrapefelt.

Husk å ha det nye Telia SIM-kortet tilgjengelig slik at du får byttet kort på porteringstidspunktet. (Dette tidspunktet blir kommunisert senere, også på SMS.)

Dersom du ønsker å bytte PIN-kode kan du gjøre det under Innstillinger på telefonen din etter at du har byttet kort. Se også https://telia.no/sim-pin-puk.

Bytte av SIM-kort medfører normalt ikke endringer på telefonen og det som er lagret der. Vi anbefaler deg likevel å ta sikkerhetskopi av telefonen før byttet. Vi oppfordrer deg også til å ha brukernavn og passord til f.eks. Google Play og Apple-ID tilgjengelig dersom du skulle få spørsmål om dette.

Hvilke apper trenger jeg?

Du beholder alle appene på telefonen din. Etter byttet kan du slette apper som er tilpasset tjenester fra din tidligere operatør ("Mitt Telenor" og "Mobilt Bedriftsnett").

For å få fullt utbytte av ditt nye Telia-abonnement bør du installere disse appene:

MittTeliaLogo.png Mitt Telia

Mitt Telia gir oversikt over mobilbruk. Det kan være kjekt å ha kontroll på bl.a. forbruk av mobildata.

TeliaBedriftsnettLogo.png Telia Bedriftsnett

Telia mobilapplikasjon som gjør at du enkelt kan sette over samtaler, styre egen tilgjengelighet og se om dine kolleger er opptatt eller tilgjengelige på telefon.

BankID på mobil

Det nye SIM-kortet støtter Bank-ID. Bank-ID på mobil er knyttet mot SIM-kortnummeret, du må derfor endre dette til det nye kortet. Husk din kodebrikke på porteringstidspunktet. Les mer på https://telia.no/kundeservice/bankid/kom-i-gang og https://www.bankid.no/privat/kom-i-gang/

Om du ikke har kodebrikke for Bank-ID, bestill dette i dag så har du det klart til porteringstidspunktet.

Hjelp rundt overgangen

Det finnes mer informasjon på siden Vanlige spørsmål om bytte til ny mobiloperatør Telia

Telia vil være representert på porteringsdagene og kan gi hjelp til de som måtte trenge det:

Dato: Hvor: Tid:
Tirsdag 12.februar Vestibyle Universitetsbiblioteket Humaniora/hovedbygg 09:00 – 13:00
Torsdag 14. februar Inngangsparti Nygårdsgaten 5 09:00 – 13:00
Tirsdag 12. mars Fakultet for Kunst, Musikk og Design 09:00 – 11:30
Tirsdag 12. mars Arboretet på Milde (hovedbygg) 12:30 – 13:00
Fredag 15. mars Vestibylen Høyteknologisenteret 09:00 – 12:00
Tirsdag 19. mars Inngangsparti Nygårdsgaten 5 (Eiendomsavdelingen) 09:00 – 12:00
Tirsdag 2. april Vestibylen Bygg for Basale Biologifag (BBB) 09:00 – 13:00

MERK: Vi har ikke anledning til å hjelpe med eksterne tjenester som f.eks. BankID. Du må selv ta kontakt med din bank for å aktivere tjenesten på det nye SIM-kortet ditt. Vanligvis innebærer det innlogging med kodebrikke og passord, for å igjen skru på BankID.

Du kan også kontakte Telia på:

Telefon: Telia B2B Customer Support, tlf. 05051

Chat og e-post: https://telia.no/bedrift/kundeservice/kontakt

Eller du kan kontakte brukerstøttesenteret BRITA som vanlig.