Tilkobling til UiBs nettverk utenfra: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(Omdirigerer til VPN, Virtual private network)
 
(112 mellomliggende versjoner av 23 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{BRA}}{{BRS}}{{ND}}
#REDIRECT [[VPN, Virtual private network]]
[[en:VPN, Virtual private network]]
For å ivareta sikkerhet, samt å ha kontroll over nettverkstrafikken som går over UiBs trådløse nettverk har IT-avdelingen valgt å satse på [http://no.wikipedia.org/wiki/VPN VPN]-tjenester basert på [http://en.wikipedia.org/wiki/PPTP PPTP]. Med en VPN-oppkobling kan man også utenfor UiBs nettverk få tilgang til IT-tjenester ved UiB uten at disse trenger å vere vevbasert. Eget hjemmeområde, avdelingens fellesområde og utskriftstjenester er blant det man kan få tilgang til via VPN. VPN-oppkobling mot UiB kan brukes fra maskiner koblet til Internett f.eks. fra studentby-nett, via ADSL hjemme, via trådløsnettet på campus eller på reise.
 
 
== Guider for VPN-oppkobling ==
*[[VPN-oppkobling i Windows XP]]
*[[VPN-oppkobling i Windows Vista]]
*[[VPN-oppkobling i Windows 7]]
*[[VPN-oppkobling i Mac OS X Tiger]]
*[[VPN-oppkobling i Mac OS X Leopard/Snow Leopard]]
*[[VPN-oppkobling i Linux Ubuntu 9.10]]
*[[VPN-oppkobling i Linux Ubuntu 10.04]]
 
 
== De vanligste feilkodene man kan få ved oppkobling ==
*619 - "A connection to the remote computer could not be established.". Mulige forklaringer:
# Brannmur- eller antivirusprogram på din maskin blokkerer porten som VPN benytter. Deaktiver disse midlertidig for å feilsøke. (NB! IT-avdelingen tilbyr gratis [[https://it.uib.no/Antivirus antivirusprogramvare.]] Vi anbefaler at du bruker dette).
# Bredbåndsruteren din blokkerer VPN-porten (ofte et problem med eldre Netopia-rutere). Kontakt bredbåndsleverandøren, og de vil sende deg oppskrift for hvordan du åpner port 1723 for VPN.
# Nettverket du sitter på blokkerer for VPN-trafikk. Enkelte som er på utveksling har opplevd dette. Ta i så fall kontakt med lokal IT-avdeling.
*691 - det må legges inn informasjon her om hva man må gjøre om man får denne feilmeldingen
*711 - Windows-feil, Remote Access Connection Manager er fråkopla. ''"If the Remote Access Connection Manager service has been disabled, or has been set to manual start, it may be reset to be automatically enabled using the Services Administrative Tool accessed through the Control Panel"''
*720 - I Windows 7: Klikk på nettverksikonet på oppgavelinjen nede til høyre. Høyreklikk på VPN-tilkoblingen mot UiB og velg "Egenskaper". Velg deretter fliken "Alternativer" og trykk på knappen "PPP-innstillinger" nede til venstre. Fjern haken i boksen "Aktivér LCP-utvidelser". Trykk "Ok" på boksen for PPP-innstillinger og "Ok" i vinduet for egenskaper. Restart maskinen hvis du bes om å gjøre det. Forsøk å koble til på nytt.
*800 - "Error 800: Unable to establish connection". Mulige forklaringer kommer snart.
*806 - Mogelege forklaringar kjem snart
*807 - I Windows 7: (Bruk denne dersom du har vedvarende problemer etter å ha forsøkt restart av nettverkskort/maskin) Klikk på nettverksikonet på oppgavelinjen nede til høyre. Høyreklikk på VPN-tilkoblingen mot UiB og velg "Egenskaper". Du står nå på fliken "Generelt". Endre "Vertsnavn eller IP-adresse for mål" (Øverste boks) til "vpn-uib-gw.uib.no". Trykk "Ok" i vinduet for egenskaper. Restart maskinen hvis du bes om å gjøre det. Forsøk å koble til på nytt.
 
[[Kategori:VPN]]

Siste sideversjon per 26. mar. 2020 kl. 09:25