Forskjell mellom versjoner av «Spam - Hva gjør jeg hvis jeg har mottatt spam»

(Ny side: Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oft...)
 
m
Linje 10: Linje 10:
  
  
Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til [mailto: postnuke@uib.no postnuke@uib.no]. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak i forhold til svindelforsøket.  Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede videresendt før den sendes til [mailto: postnuke@uib.no postnuke@uib.no] vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.  
+
Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til [mailto:postnuke@uib.no postnuke@uib.no]. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak i forhold til svindelforsøket.  Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede videresendt før den sendes til [mailto: postnuke@uib.no postnuke@uib.no] vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.  
  
  
 
Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende bør en fortest mulig få skiftet passordet via SEBRA sine sider [https://sebra.uib.no/ SEBRA.UIB.NO]. [[Brukerstøtte_for_ansatte|Har du spørsmål? Kontakt brukerstøtte!]]
 
Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende bør en fortest mulig få skiftet passordet via SEBRA sine sider [https://sebra.uib.no/ SEBRA.UIB.NO]. [[Brukerstøtte_for_ansatte|Har du spørsmål? Kontakt brukerstøtte!]]

Revisjonen fra 4. okt. 2013 kl. 15:51

Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slik abonnement.

I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Typiske eksempler er:


  • E-post der en blir oppfordret til å oppgi brukernavn og passord som et svar på e-posten. Enkelte e-post oppfordrer mottaker også til å oppgi Visakortnummer mm. Slike opplysninger skal aldri sendes via e-post. E-post av denne typen dreier seg med all sannsynlighet om svindel.


  • E-post fra ukjent avsender der en blir oppfordret til å gå inn på en webside. Inne på denne websiden blir en oppfordret å logge seg inn med brukenavn og passord. Typisk vil denne nettsiden være av ukjent art (eks http://www.nets-europe-nine.14107374.kf98e......) og EN MÅ IKKE LOGGE SEG INN HER!. En bør i utgangspunktet unngå å gå inn på slik lenker dersom en misstenker at det kan være snakk om svindel. De fleste sider der det er aktuelt å logge seg på med brukernavn og passord har formen xxxx.uib.no (f. eks: miside.uib.no).


Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til postnuke@uib.no. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak i forhold til svindelforsøket. Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede videresendt før den sendes til [mailto: postnuke@uib.no postnuke@uib.no] vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.


Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende bør en fortest mulig få skiftet passordet via SEBRA sine sider SEBRA.UIB.NO. Har du spørsmål? Kontakt brukerstøtte!