Forskjell mellom versjoner av «Spam - Hva gjør jeg hvis jeg har mottatt spam»
(Lagt til bilde og gjort noen mindre justeringer) |
|||
Linje 28: | Linje 28: | ||
[[Kategori:E-post]] | [[Kategori:E-post]] | ||
− | [[Kategori: | + | [[Kategori:BRA]] |
Revisjonen fra 9. okt. 2013 kl. 09:43
Noe spam må en kunne regne med. Eksempelvis kan spam skyldes at en selv ha krysset av for at en faktisk ønsker denne type e-post (reklame/nyhetsbrev). I disse tilfeller vil det som oftest stå i e-posten hvordan en opphever et slikt abonnement.
I andre tilfeller får en mer ondsinnet e-post som en ikke har bedt om å få. Formålet med denne type e-post kan være å få kontroll over en bruker-konto (spesielt e-postkontoen), tappe bankkonto for penger eller infisere maskinen din med virus. Typiske eksempler er:
- E-post der en blir oppfordret til å oppgi brukernavn og passord. Enkelte e-post oppfordrer også mottaker til å oppgi Visakortnummer mm. Slike opplysninger skal aldri sendes via e-post.UIB vil aldri be deg oppgi passord, hverken på epost eller telefon!. E-post av denne typen dreier seg med all sannsynlighet om svindel.
- E-post fra ukjent avsender der en blir oppfordret til å gå inn på en webside. Inne på denne websiden blir en oppfordret å logge seg inn med brukenavn og passord. Typisk vil denne nettsiden være av ukjent art (eks www.nets-europe-nine.14107374.kf98e......) og EN MÅ IKKE LOGGE SEG INN HER!. En bør i utgangspunktet unngå å gå inn på slike lenker dersom en misstenker at det kan være snakk om svindel. De fleste sider der det er aktuelt å logge seg på med brukernavn og passord har formen xxxx.uib.no (f. eks: miside.uib.no).
Svindel-e-post prøver ofte å utgi seg for å være norske institusjoner, f.eks UiB, DnB, Nordea m.fl. Språket er gjerne norsk, og innholdet vil være tilpasset for å lure akkurat DEG. Typisk kan den norke teksten bære preg av dårlig oversettelse.
Dersom du mistenker at du har mottatt svindel-e-post kan du videresende denne direkte til postnuke@uib.no. Da kan Postmaster-gruppen eventuelt foreta nødvendige tiltak i forhold til svindelforsøket. Det er viktig at det er den som har mottatt svindel-e-posten som videresender e-posten. Dersom en e-post allerede er videresendt før den sendes til postnuke@uib.no vil viktig informasjon forsvinne og det er da vanskeligere hindre at denne e-post når flere brukere.
Dersom du har latt deg lure til å oppgi passordet ditt til uvedkommende bør en fortest mulig få skiftet passordet via SEBRA sine sider (SEBRA.UIB.NO). Har du spørsmål? Kontakt brukerstøtte!
Du kan lese mer om spam mm. i lenken under: