Spørsmål og svar om Pullprint: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=af5602d80479456187098b2f3ced28de Informasjon om utskriftstjenester finnes nå i UiBhjelp.]»)
 
(13 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
===Hva kan jeg gjøre hvis det er feil på skriveren?===
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=af5602d80479456187098b2f3ced28de Informasjon om utskriftstjenester finnes nå i UiBhjelp.]
* Du kan alltid gå til en annen maskin med Pullprint for å skrive ut eller kopiere!
* Slå skriveren av og på (dette løser svært mange problemer og bør alltid prøves først).
* Sjekk at nettverkskabelen er plugget i veggkontakt merket bokstaven D. (T er telefonuttak).
* Ta nettverkskabelen ut og inn. Sjekk om det lyser grønt/oransje i inngangen på baksiden av printeren.
* Sjekk at skriveren har toner og papir.
* Sjekk at A4 er valgt som papirstørrelse på utskriften.
 
Hvis det fortsatt er problemer bør du kontakte IT-avdelingen (eller leverandøren hvis det er klart at det er en feil på selve skriveren).
 
Ansatte kan:
* Kontakte [[BRITA|brukerstøttesenteret BRITA]]
* Ringe Ricoh service (nummer skal være merket på skriveren)
Studenter kan:
* Kontakte [[brukerstøtte for studenter]]
 
===Hvordan kan jeg velge standard svart/hvitt utskrift, tosidig og fargeutskrift?===
Standardinnstilling, enten du skriver ut på en UiB-PC eller bruker [[Mprint]], er at utskriften kommer dobbeltsidig med sort trykk (ikke farger). Hvis du trenger fargeutskrift eller andre innstillinger må du velge det når du sender utskriften, og ta den ut på en skriver som har farge.
 
Se også:
*[[Svart/hvitt_utskrift|Windows og Mac: Sette standard Svart/hvitt utskrift]]
*[[Ricoh_Oppsett_Tosidig_SortHvitt|Windows 7 Tosidig Sort/hvitt]]
*[[Mac_OS_X:_PullPrint_-_Ensidig_utskrift|Mac OS X: PullPrint - Ensidig utskrift]]
*[[Mac_OS_X:_PullPrint_-_Fargeutskrift|Mac OS X: PullPrint - Fargeutskrift]]
 
===Jeg får ikke logget på Pullprint-skriver med kortet mitt, hva er galt?===
Dette kan skyldes flere ting:
* Brukerkontoen ligger ikke i Safecom-systemet. Du må ha et fullverdig ansatt- eller studentkonto eller en kurskonto for å bli automatisk lagt til. Spesialkort og gjestekort blir ikke lagt til. Vær oppmerksom på at det kan noe tid etter at du har hentet nytt kort på kortsenteret, før nye brukere eller nye kort kommer inn i Pullprintsystemet. Om du ikke ligger i systemet, får du ofte en feilmelding som sier noe om en PUK-kode. I så fall, [[BRITA|kontakt IT-avdelingen]].
* Hvis det er berøringsfri kortleser, må kortet ditt registreres manuelt ved første gangs bruk. Se bruksanvisningen [[Hvordan koble kort til SafeCom Pullprint konto]].
* Kortet ditt kan være slitt, slik at kortleseren ikke klarer å tyde det. Slitte eller skadde kort vil ofte få problemer med tilgang til Pullprint før de får problemer med adgang til rom og bygg.
* Du bruker feil kort. Om du har både ansatt- og studentkort, vil bare ett av disse virke. Har du et aktivt ansattforhold, bruker du ansattkortet.
* Printeren eller kortleseren kan ha hengt seg opp. Prøv å slå av og på igjen.
* Du drar kortet for fort igjennom kortleseren. Noen lesere er mer sensitive på dette enn andre. Kortlesere som leser magnetstripen skal lyse grønt når kortet er lest.
* Du har ikke penger på Pullprint-kontoen (gjelder studenter). Fyll på via [https://payprint.uib.no payprint.uib.no]. Se egen side om å [[sette inn penger i Pullprint-systemet]].
* Utskriftskontoen din i Pullprint-systemet kan ha blitt låst, f. eks. dersom du har prøvd å logge manuelt inn på en skriver, og har skrevet passordet feil tre ganger. I så fall må kontoen låses opp manuelt av IT-avdelingen.
 
Hvis du ikke an logge inn med kort, er det mulig å logge på printere med berøringsskjerm ved å skrive brukernavn og passord. Dette forutsetter at du er lagt til i systemet. Virker det ikke, [[BRITA|kontakt IT-avdelingen]].
 
===Hvordan betjener jeg skriveren/kopimaskinen?===
Se [[Bruk av Ricoh pullprintskrivere]] som skal dekke de fleste multifunksjonsmaskinene.
 
===Hvorfor er kontoen min feilbelastet? (kun studenter)===
Standard utskriftsoppsett er dobbeltsidig. Hvis du har et dokument med blanke linjer på slutten slik at dokumentet blir på to sider, vil du bli belastet for to sider (se [[Pullprint#Priser_for_studenter_samt_ansatte_som_benytter_studentskrivere |priser]]), selv om det er bare blanke linjer på side 2! Pass derfor på å '''slette eventuelle blanke linjer, sideskift e.l. på slutten av dokumentet'''.
Hvis du likevel mener du har blitt belastet feil, så ta kontakt med IT-avdelingen via [https://bs.uib.no Issue-tracker]. Husk på å gi nøyaktige opplysninger om tidspunkt utskriften er tatt og beløp.
 
==="Credit Too Low" - hva betyr det?===
'''NB! For nye studenter betyr denne meldingen ofte at de ikke har satt inn penger på utskriftskontoen sin!'''
 
Når du drar kortet i skriverens kortleser for å starte utskrift, reserverer Pullprint-systemet et beløp. Ofte reserveres hele beløpet som er tilgjengelig på brukerens Pullprintkonto (utskriftskonto).
Dersom skriveren får papirstopp, går tom for papir, toner eller annen rekvista mens den holder på med dine utskrifter, vil skriveren vente til noen retter feilen, deretter vil den fortsette med dine utskrifter. Men du vil altså være pålogget denne skriveren til utskriften er ferdig. Reservasjonen av beløpet på utskriftskontoen vil også fortsatt være aktiv. Hvis du prøver å logge på en annen skriver før du får logget av den du allerede er pålogget, vil du få feilmeldingen "Credit Too Low".
 
Når utskrift er ferdig og PayPrintkontoen er belastet for det utskriften koster, skal reservasjonen vanligvis oppheves automatisk i det brukeren logger av skriveren.
Noen ganger kan det ta det noen minutter, en sjelden gang vil reservasjonen henge seg opp. Dersom reservasjonen har hengt seg opp, vil du også få feilmeldingen "Credit Too Low". I slike tilfeller må [Brukerstøtte for studenter|IT-avdelingen oppheve reservasjonen manuelt]].
 
'''Får du problemer under en påbegynt utskrift, er det lureste altså å få ordnet problemet så utskriften kan gjøres ferdig.''' Det vil for eksempel si å legge mer papir i skuffen eller kontakte IT-assistent for å få satt i ny toner. Da vil du normalt raskest få utskriften din, og neste bruker får også bruke skriveren der problemet oppstod.
 
===Jeg skal skrive ut for en studentorganisasjon. Hvilke ordninger gjelder for dette? Må jeg betale utskriftene selv?===
Fakultet/institutt kan gi frikvoter i betalingssystemet for studenter som er med i studentorganisasjoner, har verv i UiB-organer o.l. Det er gått ut et skriv om dette fra Personal- og økonomiavdelingen. Her beskrives framgangsmåten for å gi slike kvoter. (Se [[media:Fritak_studentorg.pdf|Fritak_studentorg.pdf]]) Skjema for å tildele frikvoter som beskrevet i skrivet kan lastes ned her: [[media:Studenters_kopipenger_UiB.ods|studenters_kopipenger.ods]].
 
Studentorganisasjoner, tillitsvalgte o.l. bør ta dette opp med sine fakulteter/institutter for å få tildelt frikvoter.
 
===Hvilke ordninger gjelder for studenter som er deltidsansatt ved UiB?===
Fakultet/institutt kan gi frikvoter i betalingssystemet for studenter som er deltidsansatt eller har engasjement (f. eks. som vitenskapelig assistent) ved UiB. Dette gjøres på samme måte som ved frikvoter i betalingssystemet for studenter som er med i studentorganisasjoner, har verv i UiB-organer o.l. (Se dette.)
 
===Hvordan kan jeg bruke Payprint.uib.no for administrasjon av utskrifter?===
På websiden [http://payprint.uib.no/ payprint.uib.no] kan både studenter og ansatte se dokumenter i kø, og blant annet slette dokumenter fra køen.
 
Er du ansatt og ikke blir automatisk logget inn, må du skrive ''uib\'' foran brukernavnet.
 
Utskriftsjobber som ikke er skrevet ut innen et par dager blir automatisk fjernet fra listen. For å unngå dette og spare dokumenter du skriver ut ofte, kan du velge "Retain" på dokumentet. Da lagres utskriftsjobben i Pullprint-systemet til du selv sletter den. Man kan også velge "Retain" på panelet på selve skriveren.
 
===Brukerveiledning fungerer ikke - Finner ikke riktig brukerveiledning===
* Bruk fortrinnsvis [[Mprint]]. Den er enkel i bruk og krever lite veiledning.
* Hvis ikke Mprint dekker behovet, bruk en PC som er satt opp av IT-avdelingen, for eksempel [[PC-stover|PC-stue]]. De har Pullprint installert.
* Ansatte kan også skrive ut fra [[Skrivebord.uib.no]]
 
===Ingen av tipsene på denne siden hjelper/ Jeg trenger mer hjelp fra IT-avdelingen===
Du kan kontakte IT brukerstøtte slik:
 
* '''Chat''' med oss på [http://itchat.uib.no/ itchat.uib.no] (kl 9-15 alle arbeidsdager)
* Registrer henvendelse: [https://bs.uib.no ''' Issue-tracker'''] (krever innlogging)
* Ring oss '''(+47) 55 58 47 00''' (kl 8-1545 alle arbeidsdager)
* Møt oss
** Studenter: [[Brukerstøtte for studenter|På et av brukerstøtte-stedene på universitetsområdet]]
** Ansatte: [[BRITA|I brukerstøttesenteret BRITA]]
 
 
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:Utskriftstjenester]]
[[en:Help - Pullprint]]

Siste sideversjon per 18. sep. 2020 kl. 06:03