Slette alle data fra mobile enheter via kalender.uib.no: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
(Spesifiserer at funksjonen sletter ALLE data fra enheten, og setter den til fabrikkinstilling.)
(Justerte teksten i advarselsboksen)
Linje 19: Linje 19:
{{Important
{{Important
|hdr=
|hdr=
NB: |msg=ALLE DATA blir slettet fra enheten ved å gjennomføre denne prosedyren.
NB: |msg=Alle dine bilder og andre filer blir slettet fra enheten ved å gjennomføre denne prosedyren.
}}
}}



Sideversjonen fra 27. aug. 2015 kl. 11:11


Fjernsletting av alle data på mobile enheter koblet mot UiBs Exchange-tjeneste kan gjøres via kalender.uib.no.

Fjernsletter ALLE data

Kalender.uib.no er webmail-tjenesten (Outlok Web Access) for de som bruker Outlook e-post ved UiB. Der finnes en funksjon som gjør at man kan fjernslette alle(!) data fra mobile enheter (mobiltelefon, nettbrett o.l.) som har vært synkronisert med UiBs Exchange-tjeneste. Enheten blir da satt til fabrikkinnstilling, helt tom for brukerdata.

Krever oppsett mot Exchange

Bruk av denne funksjonen krever altså at mobiltelefonen på forhånd er satt opp til å synkronisere med UiBs Exchange-tjeneste for e-post/kalender/kontakter/oppgaver.

Når telefon eller nettbrett er på avveie

Dette kan være nyttig om en mobiltelefon eller et nettbrett er stjålet eller mistet, for å prøve å hindre at innholdet på enheten kommer i hendene på uvedkommende. Husk at for å forebygge at data kommer på avveie, bør du også sikre den enkelte enheten tilstrekkelig mot uønsket tilgang fra andre ved hjelp av f.eks. passord eller fingeravtrykk. Ellers kan det allerede være for sent når du oppdager at enheten er ute av syne.

Ta alltid backup

Om denne tjenesten brukes av andre grunner, husk at du heller ikke selv kan få tilgang til data fra enheten etterpå! Pass på at du på forhånd har tatt kopi av bilder og andre filer du vil ta vare på. Pass på å ta regelmessig sikkerhetskopi av innholdet, slik at eventuelt datatap blir minst mulig. Se også vår side om mobil trygghet.

Slik brukes tjenesten

Viktig melding.gif NB: Alle dine bilder og andre filer blir slettet fra enheten ved å gjennomføre denne prosedyren.



  1. Gå til kalender.uib.no.
  2. Klikk på "Du kan logge deg på OWA med sikker oppkobling (https) her."
  3. Logg inn.
  4. Velg "Alternativer" oppe til høyre på siden.
  5. Velg alternativ-kategorien "Mobile enheter" fra menyen i venstre kolonne. Du skal nå få et skjermbilde a la dette:

Mobileenheter-1.png.

Her kan du se hvor mange og hvilke mobile enheter denne kontoen har vært synkronisert med. I dette tilfellet er det to enheter, en iPad (øverste linje) og en HTC mobiltelefon (andre linje, markert med gul farge).

Ved å klikke på "+" i status-kolonnen kan du se detaljer om hver av enhetene, blant annet når de første og siste gang ble synkronisert.

Velg den enheten du vil slette fra, ved å klikke på den linja i tabellen. Den valgte enheten blir markert med gult. Du må være helt sikker på at du velger riktig enhet!

Klikk så på "Slett alle data fra enheten..." over tabellen. Du får opp en dialogboks der du blir bedt om å bekrefte.
Merk: Dette vil slette ALLE data frabrukeren som er lagret på enheten, inkludert bilder, film, musikk, dokumenter og alle apper du har lastet ned osv.

Når du bekrefter vil det komme en melding i rødt "Venter på sletting" under status for denne enheten.

Hvis enheten er slått på og har nettilkopling, vil slettingen bli satt i gang umiddelbart. Hvis ikke, vil den bli satt i gang neste gang enheten blir slått på og er på nett.

Når slettingen er gjennomført vil dette framkomme i tabellen med teksten "Slettingen var vellykket". Du mottar også en epost (med deg selv som avsender) med bekreftelse på den kontoen du har aktivisert slettingen fra.

Etter at slettigen er gjennomført bør du fjerne enheten fra listen over dine mobile enheter. Velg riktig linje i tabellen og klikk "Fjern enhet fra listen...".