Sikker atferd i digitale møter: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Linje 3: Linje 3:


==Generelt:==
==Generelt:==
* Det er viktig å gjøre seg kjent med programmet og de funksjonene som finnes for å kalle inn og styre møter.
* Under møtet bør møteleder/administrator følge med på listen over møtedeltakere og holde oversikt over hvem som er inne i møtet til enhver tid.
* Under møtet bør møteleder/administrator følge med på listen over møtedeltakere og holde oversikt over hvem som er inne i møtet til enhver tid.
* Hvis møter skal strømmes og/eller tas opp: Husk å informere deltakerne om at møtet blir strømmet og/eller tatt opp. Dersom strømmen eller opptaket skal publiseres på noen måte, må deltakerne samtykke til dette.
* Hvis møter skal strømmes og/eller tas opp: Husk å informere deltakerne om at møtet blir strømmet og/eller tatt opp. Dersom strømmen eller opptaket skal publiseres på noen måte, må deltakerne samtykke til dette.


==Spesielt for Teams:==
==Spesielt for Teams:==

Sideversjonen fra 3. apr. 2020 kl. 07:40

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 3.04.2020 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Denne siden supplerer og utdyper veiledningene i Digitale møter i Teams og Digtale møter med Zoom.

Generelt:

  • Det er viktig å gjøre seg kjent med programmet og de funksjonene som finnes for å kalle inn og styre møter.
  • Under møtet bør møteleder/administrator følge med på listen over møtedeltakere og holde oversikt over hvem som er inne i møtet til enhver tid.
  • Hvis møter skal strømmes og/eller tas opp: Husk å informere deltakerne om at møtet blir strømmet og/eller tatt opp. Dersom strømmen eller opptaket skal publiseres på noen måte, må deltakerne samtykke til dette.

Spesielt for Teams:

  • Alle som har linken og er innen riktig organisasjon, kan komme inn i møtet. Alle andre vil bli henvist til "lobbyen" og må slippes inn av en av deltakerne (presentatørene) i møtet. Hva som er "riktig organisasjon" bestemmer du med møteinnstillingene:
    Teams-møtealternativer1.png
  • Møtet begynner og slutter uavhengig av arrangøren. Møtet begynner i det første deltaker går inn i møtet (med linken fra innkallingen) og slutter når siste deltaker forlater møtet. Deltakerne kan når som helst gå inn igjen og "gjenstarte" møtet.
  • Chat-en for møtet er åpen for alle som deltar i eller er kalt inn til møtet, også etter at de har forlatt møtet og etter at møtet er avsluttet.
  • Du bør gjøre deg kjent med hvilke roller deltakerne i Teams-møter kan ha og de ulike rollenes rettigheter.
  • Teams er ikke egnet hvis det er særs viktig å hindre at uvedkommende kan delta. Kolleger innen UiB som har lenken til møtet, kan gå inn i møtet. Man bør følge med på hvem som er med i møtet til en hver tid dersom møteinnkallingen eller -lenken er delt utenfor en liten gruppe.

Spesielt for Zoom:

  • I møteinnstillingene velger du om deltakerne må innom "venterom" og slippes inn i møtet eller om de går rett inn.
    Zoom-advanced-1.png

    Vi anbefaler å alltid bruke venterom.
  • I møteinnstillingene velger du også om det skal være mulig å gå inn i møtet før arrangøren ("Join before host").
    Vi anbefaler å ikke bruke "join before host".
  • Vi anbefaler å bruke unik (generert) ID for hvert møte, ikke

Zoom-basic-1.png