Forskjell mellom versjoner av «Sikker atferd i digitale møter»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
(Spesielt for Teams:)
(Spesielt for Teams:)
Linje 6: Linje 6:
  
 
==Spesielt for Teams:==
 
==Spesielt for Teams:==
* Alle som har linken og er innen riktig organisasjon, kan komme inn i møtet. Hva som er "riktig organisasjon" bestemmer du med møteinnstillingene:<br>[[fil:Teams-møtealternativer1.png|400px]]
+
* Alle som har linken og er innen riktig organisasjon, kan komme inn i møtet. Alle andre vil bli henvist til "lobbyen" og må slippes inn av en av deltakerne (presentatørene) i møtet. Hva som er "riktig organisasjon" bestemmer du med møteinnstillingene:<br>[[fil:Teams-møtealternativer1.png|400px]]
 
* Chat-en for møtet er åpen for alle som deltar i eller er kalt inn til møtet, også etter at de har forlatt møtet og etter at møtet er avsluttet.
 
* Chat-en for møtet er åpen for alle som deltar i eller er kalt inn til møtet, også etter at de har forlatt møtet og etter at møtet er avsluttet.
 
* Du bør gjøre deg kjent med [https://support.microsoft.com/nb-no/office/roller-i-et-teams-m%c3%b8te-c16fa7d0-1666-4dde-8686-0a0bfe16e019?ui=nb-no&rs=nb-no&ad=no hvilke roller deltakerne i Teams-møter kan ha og de ulike rollenes rettigheter.]
 
* Du bør gjøre deg kjent med [https://support.microsoft.com/nb-no/office/roller-i-et-teams-m%c3%b8te-c16fa7d0-1666-4dde-8686-0a0bfe16e019?ui=nb-no&rs=nb-no&ad=no hvilke roller deltakerne i Teams-møter kan ha og de ulike rollenes rettigheter.]
 
* Teams er ikke egnet for møter der det er der det er særs viktig å hindre at uvedkommende kan delta. Kolleger innen UiB som har lenken til møtet, kan gå inn i møtet. Man bør følge med på hvem som er med i møtet til en hver tid dersom møteinnkallingen eller -lenken er delt utenfor en liten gruppe.
 
* Teams er ikke egnet for møter der det er der det er særs viktig å hindre at uvedkommende kan delta. Kolleger innen UiB som har lenken til møtet, kan gå inn i møtet. Man bør følge med på hvem som er med i møtet til en hver tid dersom møteinnkallingen eller -lenken er delt utenfor en liten gruppe.

Revisjonen fra 1. apr. 2020 kl. 14:00

Denne siden supplerer og utdyper veiledningene i Digitale møter i Teams og Digtale møter med Zoom.

Generelt:

  • Under møtet bør møteleder/administrator følge med på listen over møtedeltakere og holde oversikt over hvem som er inne i møtet til enhver tid.
  • Hvis møter skal strømmes og/eller tas opp: Husk å informere deltakerne om at møtet blir strømmet og/eller tatt opp. Dersom strømmen eller opptaket skal publiseres på noen måte, må deltakerne samtykke til dette.

Spesielt for Teams:

  • Alle som har linken og er innen riktig organisasjon, kan komme inn i møtet. Alle andre vil bli henvist til "lobbyen" og må slippes inn av en av deltakerne (presentatørene) i møtet. Hva som er "riktig organisasjon" bestemmer du med møteinnstillingene:
    Teams-møtealternativer1.png
  • Chat-en for møtet er åpen for alle som deltar i eller er kalt inn til møtet, også etter at de har forlatt møtet og etter at møtet er avsluttet.
  • Du bør gjøre deg kjent med hvilke roller deltakerne i Teams-møter kan ha og de ulike rollenes rettigheter.
  • Teams er ikke egnet for møter der det er der det er særs viktig å hindre at uvedkommende kan delta. Kolleger innen UiB som har lenken til møtet, kan gå inn i møtet. Man bør følge med på hvem som er med i møtet til en hver tid dersom møteinnkallingen eller -lenken er delt utenfor en liten gruppe.