Sikker atferd i digitale møter: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 8: Linje 8:
==Spesielt for Teams:==
==Spesielt for Teams:==
* Alle som har linken og er innen riktig organisasjon, kan komme inn i møtet. Alle andre vil bli henvist til "lobbyen" og må slippes inn av en av deltakerne (presentatørene) i møtet. Hva som er "riktig organisasjon" bestemmer du med møteinnstillingene:<br>[[fil:Teams-møtealternativer1.png|400px]]
* Alle som har linken og er innen riktig organisasjon, kan komme inn i møtet. Alle andre vil bli henvist til "lobbyen" og må slippes inn av en av deltakerne (presentatørene) i møtet. Hva som er "riktig organisasjon" bestemmer du med møteinnstillingene:<br>[[fil:Teams-møtealternativer1.png|400px]]
* Møtet begynner og slutter uavhengig av arrangøren. Møtet begynner i det første deltaker går inn i møtet (med linken fra innkallingen) og slutter når siste deltaker forlater møtet. Deltakerne kan når som helst gå inn igjen gog "gjenstarte" møtet.
* Chat-en for møtet er åpen for alle som deltar i eller er kalt inn til møtet, også etter at de har forlatt møtet og etter at møtet er avsluttet.
* Chat-en for møtet er åpen for alle som deltar i eller er kalt inn til møtet, også etter at de har forlatt møtet og etter at møtet er avsluttet.
* Du bør gjøre deg kjent med [https://support.microsoft.com/nb-no/office/roller-i-et-teams-m%c3%b8te-c16fa7d0-1666-4dde-8686-0a0bfe16e019?ui=nb-no&rs=nb-no&ad=no hvilke roller deltakerne i Teams-møter kan ha og de ulike rollenes rettigheter.]
* Du bør gjøre deg kjent med [https://support.microsoft.com/nb-no/office/roller-i-et-teams-m%c3%b8te-c16fa7d0-1666-4dde-8686-0a0bfe16e019?ui=nb-no&rs=nb-no&ad=no hvilke roller deltakerne i Teams-møter kan ha og de ulike rollenes rettigheter.]
Linje 13: Linje 14:


==Spesielt for Zoom:==
==Spesielt for Zoom:==
*
* I møteinnstillingene velger du om

Sideversjonen fra 1. apr. 2020 kl. 12:05

Denne siden supplerer og utdyper veiledningene i Digitale møter i Teams og Digtale møter med Zoom.

Generelt:

  • Under møtet bør møteleder/administrator følge med på listen over møtedeltakere og holde oversikt over hvem som er inne i møtet til enhver tid.
  • Hvis møter skal strømmes og/eller tas opp: Husk å informere deltakerne om at møtet blir strømmet og/eller tatt opp. Dersom strømmen eller opptaket skal publiseres på noen måte, må deltakerne samtykke til dette.


Spesielt for Teams:

  • Alle som har linken og er innen riktig organisasjon, kan komme inn i møtet. Alle andre vil bli henvist til "lobbyen" og må slippes inn av en av deltakerne (presentatørene) i møtet. Hva som er "riktig organisasjon" bestemmer du med møteinnstillingene:
    Teams-møtealternativer1.png
  • Møtet begynner og slutter uavhengig av arrangøren. Møtet begynner i det første deltaker går inn i møtet (med linken fra innkallingen) og slutter når siste deltaker forlater møtet. Deltakerne kan når som helst gå inn igjen gog "gjenstarte" møtet.
  • Chat-en for møtet er åpen for alle som deltar i eller er kalt inn til møtet, også etter at de har forlatt møtet og etter at møtet er avsluttet.
  • Du bør gjøre deg kjent med hvilke roller deltakerne i Teams-møter kan ha og de ulike rollenes rettigheter.
  • Teams er ikke egnet for møter der det er der det er særs viktig å hindre at uvedkommende kan delta. Kolleger innen UiB som har lenken til møtet, kan gå inn i møtet. Man bør følge med på hvem som er med i møtet til en hver tid dersom møteinnkallingen eller -lenken er delt utenfor en liten gruppe.

Spesielt for Zoom:

  • I møteinnstillingene velger du om