Sikker atferd i digitale møter: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Linje 18: Linje 18:


==Spesielt for Zoom:==
==Spesielt for Zoom:==
* I møteinnstillingene velger du '''om deltakerne må innom "venterom"''' og slippes inn i møtet eller om de går rett inn.<br>[[fil:Zoom-advanced-1.png|200px]]<br><br>Bruk venterom hvis du vil ha kontroll med hvilke deltakere som kommer inn i møtet.<br>
* I møteinnstillingene velger du '''om deltakerne må innom "venterom"''' og slippes inn i møtet eller om de går rett inn.<br>[[fil:Zoom-advanced-options.png|200px]]<br><br>Bruk venterom hvis du vil ha kontroll med hvilke deltakere som kommer inn i møtet.<br>
*  I møteinnstillingene velger du også om det skal være mulig å gå inn i møtet før arrangøren ("Join before host").<br>'''Vi anbefaler å ''ikke'' bruke "join before host".'''<br>
*  I møteinnstillingene velger du også om det skal være mulig å gå inn i møtet før arrangøren ("Join before host").<br>'''Vi anbefaler å ''ikke'' bruke "join before host".'''<br>
* Vi anbefaler å bruke unik (generert) ID for hvert møte, ikke  
* Vi anbefaler å bruke unik (generert) ID for hvert møte, ikke  

Sideversjonen fra 3. apr. 2020 kl. 11:55

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 3.04.2020 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Denne siden supplerer og utdyper veiledningene i Digitale møter i Teams og Digtale møter med Zoom.

Generelt:

  • Det er viktig å gjøre seg kjent med programmet og de funksjonene som finnes for å kalle inn og styre møter.
  • Hvis du distribuerer møte-lenken i åpne kanaler, på nettsider, i sosiale media e.l., er møtet i praksis helt åpent og hvem som helst kan komme inn. Da bør du vurdere andre "kontrolltiltak" som venterom/lobby.
  • Under møtet bør møteleder/administrator følge med på listen over møtedeltakere og holde oversikt over hvem som er inne i møtet til enhver tid.
  • Bruk generelt nettvett også i møter, ikke trykk på lenker som dukker opp i møte-chat uten at du er trygg på avsenderen.
  • Hvis møter skal strømmes og/eller tas opp: Husk å informere deltakerne om at møtet blir strømmet og/eller tatt opp. Dersom strømmen eller opptaket skal publiseres på noen måte, må deltakerne samtykke til dette.
  • Hvis du sitter på privat PC, pass på å oppdatere. (PC-er installert av IT-avdelingen blir oppdatert automatisk.)

Spesielt for Teams:

  • Alle som har linken og er innen riktig organisasjon, kan komme inn i møtet. Alle andre vil bli henvist til "lobbyen" og må slippes inn av en av deltakerne (presentatørene) i møtet. Hva som er "riktig organisasjon" bestemmer du med møteinnstillingene:
    Teams-møtealternativer1.png
  • Møtet begynner og slutter uavhengig av arrangøren. Møtet begynner i det første deltaker går inn i møtet (med linken fra innkallingen) og slutter når siste deltaker forlater møtet. Deltakerne kan når som helst gå inn igjen og "gjenstarte" møtet.
  • Chat-en for møtet er åpen for alle som deltar i eller er kalt inn til møtet, også etter at de har forlatt møtet og etter at møtet er avsluttet.
  • Du bør gjøre deg kjent med hvilke roller deltakerne i Teams-møter kan ha og de ulike rollenes rettigheter.
  • Teams er ikke egnet hvis det er særs viktig å hindre at uvedkommende kan delta. Kolleger innen UiB som har lenken til møtet, kan gå inn i møtet. Man bør følge med på hvem som er med i møtet til en hver tid dersom møteinnkallingen eller -lenken er delt utenfor en liten gruppe.

Spesielt for Zoom:

  • I møteinnstillingene velger du om deltakerne må innom "venterom" og slippes inn i møtet eller om de går rett inn.
    Zoom-advanced-options.png

    Bruk venterom hvis du vil ha kontroll med hvilke deltakere som kommer inn i møtet.
  • I møteinnstillingene velger du også om det skal være mulig å gå inn i møtet før arrangøren ("Join before host").
    Vi anbefaler å ikke bruke "join before host".
  • Vi anbefaler å bruke unik (generert) ID for hvert møte, ikke

Zoom-advanced-options.png