Sikker atferd i digitale møter: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
Linje 17: Linje 17:
* I møteinnstillingene velger du '''om deltakerne må innom "venterom"''' og slippes inn i møtet eller om de går rett inn.<br>[[fil:Zoom-advanced-1.png|200px]]<br><br>'''Vi anbefaler å ''alltid'' bruke venterom.'''<br>
* I møteinnstillingene velger du '''om deltakerne må innom "venterom"''' og slippes inn i møtet eller om de går rett inn.<br>[[fil:Zoom-advanced-1.png|200px]]<br><br>'''Vi anbefaler å ''alltid'' bruke venterom.'''<br>
*  I møteinnstillingene velger du også om det skal være mulig å gå inn i møtet før arrangøren ("Join before host").<br>'''Vi anbefaler å ''ikke'' bruke "join before host".'''<br>
*  I møteinnstillingene velger du også om det skal være mulig å gå inn i møtet før arrangøren ("Join before host").<br>'''Vi anbefaler å ''ikke'' bruke "join before host".'''<br>
* Vi anbefaler å bruke unik (generert) ID for hvert møte, ikke
[[fil:Zoom-basic-1.png|200px]]<br><br>
* '''Passord for møtet'''<br>
* '''Passord for møtet'''<br>
* Se også:<br>[https://blog.zoom.us/wordpress/2020/03/20/keep-uninvited-guests-out-of-your-zoom-event/ How to Keep Uninvited Guests Out of Your Zoom Event]
* Se også:<br>[https://blog.zoom.us/wordpress/2020/03/20/keep-uninvited-guests-out-of-your-zoom-event/ How to Keep Uninvited Guests Out of Your Zoom Event]

Sideversjonen fra 3. apr. 2020 kl. 07:40

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 3.04.2020 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Denne siden supplerer og utdyper veiledningene i Digitale møter i Teams og Digtale møter med Zoom.

Generelt:

  • Under møtet bør møteleder/administrator følge med på listen over møtedeltakere og holde oversikt over hvem som er inne i møtet til enhver tid.
  • Hvis møter skal strømmes og/eller tas opp: Husk å informere deltakerne om at møtet blir strømmet og/eller tatt opp. Dersom strømmen eller opptaket skal publiseres på noen måte, må deltakerne samtykke til dette.


Spesielt for Teams:

  • Alle som har linken og er innen riktig organisasjon, kan komme inn i møtet. Alle andre vil bli henvist til "lobbyen" og må slippes inn av en av deltakerne (presentatørene) i møtet. Hva som er "riktig organisasjon" bestemmer du med møteinnstillingene:
    Teams-møtealternativer1.png
  • Møtet begynner og slutter uavhengig av arrangøren. Møtet begynner i det første deltaker går inn i møtet (med linken fra innkallingen) og slutter når siste deltaker forlater møtet. Deltakerne kan når som helst gå inn igjen og "gjenstarte" møtet.
  • Chat-en for møtet er åpen for alle som deltar i eller er kalt inn til møtet, også etter at de har forlatt møtet og etter at møtet er avsluttet.
  • Du bør gjøre deg kjent med hvilke roller deltakerne i Teams-møter kan ha og de ulike rollenes rettigheter.
  • Teams er ikke egnet hvis det er særs viktig å hindre at uvedkommende kan delta. Kolleger innen UiB som har lenken til møtet, kan gå inn i møtet. Man bør følge med på hvem som er med i møtet til en hver tid dersom møteinnkallingen eller -lenken er delt utenfor en liten gruppe.

Spesielt for Zoom:

  • I møteinnstillingene velger du om deltakerne må innom "venterom" og slippes inn i møtet eller om de går rett inn.
    Zoom-advanced-1.png

    Vi anbefaler å alltid bruke venterom.
  • I møteinnstillingene velger du også om det skal være mulig å gå inn i møtet før arrangøren ("Join before host").
    Vi anbefaler å ikke bruke "join before host".
  • Vi anbefaler å bruke unik (generert) ID for hvert møte, ikke

Zoom-basic-1.png