Scala

Revisjon per 7. apr. 2015 kl. 11:50 av Edmmb (diskusjon | bidrag)


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en
Tilbakemelding
på denne siden?

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 7.04.2015 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Scala er et system for informasjonsskjermer. IT-avdelingen tilbyr Scala som en tjeneste til brukermiljøer som vil sette opp informasjonsskjermer for å vise meldinger og annet aktuelt innhold til studenter, ansatte, publikum o.s.v. Dette er en tjeneste IT-avdelingen tar betalt for, for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser.

Etter en vurdering i 2014, valgte IT-avdelingen Scala som standard system for informasjonsskjermer ved UiB. Tidligere har også Xibo vært brukt.

Slik virker Scala

En PC med Scala klient kobles til en informasjonsskjerm i et vrimleareal, skranke e.l. Denne mottar en "spilleliste" med bilder, videoer og annet innhold som er definert av en Administrator via et web-grensesnitt til Scala Content Manager (på en server på IT-avdelingen).

Structure Scala.jpg


Slik kan institutter og avdelinger ta Scala i bruk

Det utstyret som trengs er selve infoskjermen og en PC som styrer denne. Skjermen kan være en flatskjerm-TV eller en skjerm som er spesiallaget som infoskjerm. Dersom skjermen skal stå på hele tida, vil vi anbefale sistnevnte. I noen tilfeller er det enkelt å rigge opp dette utstyret i en ekspedisjon e.l., i andre tilfeller må det gjøres en mer omfattende installasjon (oppheng, kabelføring, nye uttak for strøm og datanett).

Ta gjerne kontakt med IT-avdelingen for råd om innkjøp og installasjon av infoskjerm!

Når det fysiske utstyret er på plass, kan man få tilgang til Scala-systemet. Et avspillerprogram installeres på PCen som er koblet til selve infoskjermen, og administrator(er) kan logge inn på en nettside for å administrere innholdet. IT-avdelingen tar betalt for denne tjenesten for å dekke inn kostnadene til programvarelisenser. Registrer sak i Issue-tracker for å bestille Scala-tjenesten.