Sak.uib.no - bruksanvisning: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Linje 48: Linje 48:
= Tilpassinger =
= Tilpassinger =
== Startside ==
== Startside ==
Du kan velge hvilken side som skal vises etter du logget inn i prosjekt.uib.no ved å gå til '''Min konto''' og velge '''Standard side etter innlogging'''. Du kan f.eks. velge '''Min Side''' som startside og f.eks. velge å vise '''Egne Spørringer''' der så får du en lit mer personlig startside (se veiledning under).  
Du kan velge hvilken side som skal vises etter du logget inn i prosjekt.uib.no ved å gå til '''Min konto''' og velge '''Standard side etter innlogging'''. Du kan f.eks. velge '''Min Side''' som startside og f.eks. velge å vise '''Egne Spørringer''' der så får du en lit mer personlig startside (se veiledning under).
 
[[Bilde:Prosjekt_veld_startside.png]]
 
== Min Side ==
== Min Side ==
'''Min side''' kan anpasses til å vise et eller flere felter med disse inneholdene:  
'''Min side''' kan anpasses til å vise et eller flere felter med disse inneholdene:  

Sideversjonen fra 28. sep. 2016 kl. 12:05

Hovedmenyen på prosjekt.uib.no

Redmine nav1.png

  • Klikk på ”Prosjekter” knappen på topp menyen. Den gir deg oversikt over alle prosjekter
  • Klikk på et prosjekt i listen. Da går du videre til prosjektets arbeidsområde.

Prosjektets arbeidsområde

Hovedsiden er delt opp i flere områder med forskjellig funksjon. Menyen øverst gir en oversikt over prosjektets ressurser.

Redmine nav6.png

Redmine nav5.png

Saker i et prosjekt

"Saker" viser en oversikt over saker i dette prosjektet. Som standard blir de sortert etter siste oppdateringstidspunkt, den nyeste først. Det er også mulig å lage egne spørringer.

Redmine nav7.png

Opprette ny sak

Dersom du har tilgang til det kan du opprette nye saker fra lenken i menyen. Du vil ha tilgang til dette dersom prosjektleder har gitt deg medlemskap i prosjektet.

Oppdatere en eksisterende sak

For å oppdatere en eksisterende sak

  • Åpne saken
  • Klikk på ”Oppdater” kobling (som har en penn ikon) på toppen eller bunnen av saken siden

Gantt-diagram

Gantt-diagrammet viser saker som har en start- og forfallsdato.

Redmine nav10.png

Egne spørringer

  1. Klikk på ”Vis alle saker” kobling. Da får du oversikt over alle saker i prosjektet.
  2. Klikk på ”Alternativer” kobling på toppen av saken siden. Her kan du lage egne spørringer fra oversikten som viser over alle kolonner. Oversikten hentes fra saksskjema.
  3. Klikk på ”Bruk” kobling, da visningen vil bli oppdatert med nye valgte kolonner
  4. Klikk på ”lagre” kobling, så får du en ny spørring side. Da får du ny kobling under ”Egne spørringer” (Øverste høre siden av vissingssiden)

Redmine nav8.png Redmine nav9.png

Tilpassinger

Startside

Du kan velge hvilken side som skal vises etter du logget inn i prosjekt.uib.no ved å gå til Min konto og velge Standard side etter innlogging. Du kan f.eks. velge Min Side som startside og f.eks. velge å vise Egne Spørringer der så får du en lit mer personlig startside (se veiledning under).

Prosjekt veld startside.png

Min Side

Min side kan anpasses til å vise et eller flere felter med disse inneholdene:

  • Saker tildelt meg
  • Rapporterte saker
  • Siste nyheter
  • Kalender
  • Brukt tid
  • Aktivitet (Ikke i bruk)
  • Mine spørringer (liste av dine spørringer)
  • Saksliste utfra egne spørringer (en liste av saker utfra en eller flere spørringer. Hold in Ctrl for å velge flere spørringer i listen)

Slik gjør du

Slik gjør du får å vise Egen spørringerMin Side

  1. Gå til Min Side og velg Tilpass denne siden til høyre
  2. Velg Saksliste utfra egne spørringer i rullegardin menyen
  3. Trykk Legg til og sen Tilbake
  4. Velg Oppdater valgte spørringer'
    1. Skriv inn hvor mange saker du vil skal listes i Antall Visninger feltet
    2. Velg hvilke spørringer du vil vise i listen. Du kan velge flere spørringer ved å holde inn Ctrl tasten.
    3. Når du er klar trykker du på Oppdater knappen.

Referanser