Forskjell mellom versjoner av «Sak.uib.no - bruksanvisning»

 
(16 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Utvikling}}
+
= Hovedmenyen på sak.uib.no =
 
 
= Oversikt over hovedmenyen =
 
  
 
[[Bilde:redmine_nav1.png]]
 
[[Bilde:redmine_nav1.png]]
Linje 8: Linje 6:
 
* Klikk på et prosjekt i listen. Da går du videre til prosjektets arbeidsområde.
 
* Klikk på et prosjekt i listen. Da går du videre til prosjektets arbeidsområde.
  
= Opprette et prosjekt =
+
= Prosjektets arbeidsområde =
 
 
Brukere som er tildelt rollen ''systemansvarlig'' vil kunne opprette nye prosjekter i sin del av prosjekt-treet. IT-avdelingen vil kunne delegere rollen som systemansvarlig til andre i organisasjonen dersom det er ønskelig. Dersom du ikke har en lokal systemansvarlig vil du kunne få opprettet prosjekt ved å melde inn en sak til http://bs.uib.no og forklare behovet.
 
 
 
[[Bilde:redmine_nav3.png]]
 
 
 
Når en oppretter et prosjekt blir en bedt om å fylle ut noen verdier
 
 
 
* Navn
 
* Underprosjekt til
 
* Beskrivelse
 
* ''Identifikator''
 
* Hjemmeside
 
* Offentlig
 
 
 
og en kan også velge
 
 
 
* Moduler
 
* Sakstyper
 
 
 
Les dokumentasjonen under og fyll inn hver av disse innstillingene. Alle unntatt feltet for ''identifikator'' kan også endres på senere tidspunkt.
 
 
 
= Innstillinger for prosjekt =
 
 
 
Disse instillingene kan settes per prosjekt.
 
 
 
=== Navn ===
 
  
Prosjektets navn
+
Hovedsiden er delt opp i flere områder med forskjellig funksjon. Menyen øverst gir en oversikt over prosjektets ressurser.
  
=== Underprosjekt til ===
+
[[Bilde:redmine_nav6.png]]
  
Velg enheten hvor prosjektet hører til
+
[[Bilde:redmine_nav5.png]]
  
=== Beskrivelse ===
+
= Saker i et prosjekt =
  
En kort setning som beskriver prosjektet. Beskrivelsen blir synlig i prosjektoversikten.
+
"Saker" viser en oversikt over saker i dette prosjektet. Som standard blir de sortert etter siste oppdateringstidspunkt, den nyeste først. Det er også mulig å lage egne spørringer.
  
=== Identifikator ===
+
[[Bilde:redmine_nav7.png]]
  
En unik identifikator som blir en del av nettadressen til prosjektet. Id kan ikke endres etter at prosjektet er oppretta. Det er utformet et [[Redmine-id|forslag til en standard for identifikatorer]] men denne er ikke foreløpig tatt i bruk.
+
== Opprette ny sak ==
  
=== Hjemmeside ===
+
Dersom du har tilgang til det kan du opprette nye saker fra lenken i menyen. Du vil ha tilgang til dette dersom prosjektleder har gitt deg medlemskap i prosjektet.
  
Referanse til en ekstern hjemmeside, dersom det er aktuelt
+
== Oppdatere en eksisterende sak ==
  
=== Offentlig ===
+
For å oppdatere en eksisterende sak
 +
* Åpne saken
 +
* Klikk på  ”Oppdater” kobling (som har en penn ikon) på toppen eller bunnen av saken siden
  
Å sette et prosjekt som offentlig gjør det mulig for ''alle brukere ved UiB'' å lese innholdet. Dersom man fjerner denne innstillingen blir prosjektet lukket. I et lukket prosjekt vil kun de som har fått tildelt roller i systemet ha tilgang. Et lukket prosjekt vil ikke være synlig eller tilgjengelig for noen andre enn disse.
+
= Gantt-diagram =
  
I [http://www.uib.no/ledelsen/sentrale-utvalg/arbeidet-med-strategisk-plan-2011-2015/arbeidsgruppens-forslag utkast til ny strategiplan for UiB] punkt 4.4 legges det spesiell vekt på åpenhet.
+
Gantt-diagrammet viser saker som har en start- og forfallsdato.
  
IT-avdelingen anbefaler at man benytter åpne prosjekter så langt det er praktisk mulig.
+
[[Bilde:redmine_nav10.png]]
  
== Moduler ==
+
= Egne spørringer =
  
Velg moduler du vil aktivere for dette prosjektet
+
# Klikk på ”Vis alle saker” kobling. Da får du oversikt over alle saker i prosjektet.
 +
# Klikk på  ”Alternativer” kobling på toppen av saken siden.  Her kan du lage egne spørringer fra oversikten som viser over alle kolonner.  Oversikten hentes fra saksskjema.
 +
# Klikk på ”Bruk” kobling, da visningen vil bli oppdatert med nye valgte kolonner
 +
# Klikk på ”lagre” kobling, så får du en ny spørring side. Da får du ny kobling under ”Egne spørringer” (Øverste høre siden av vissingssiden)
  
Følgende moduler er tilgjengelig:
+
[[Bilde:redmine_nav8.png]]
 +
[[Bilde:redmine_nav9.png]]
  
* Sakssporing : gir saksporing funksjon under “oversikt”
+
= Tilpassinger =
* Tidssporing: gir “Time tracking funksjon til hver enkel sak.
+
== Startside ==
* Nyheter: gir funksjonalitet for å publisere nyheter om prosjektet
+
Du kan velge hvilken side som skal vises etter du logget inn i sak.uib.no ved å gå til '''Min konto''' og velge '''Standard side etter innlogging'''. Du kan f.eks. velge '''Min Side''' som startside og f.eks. velge å vise '''Egne Spørringer''' der så får du en lit mer personlig startside (se veiledning under).
* Dokumenter: gir dokumenter funksjonen
 
* Wiki: gir wiki funksjonen
 
* Forumer: gir forumer funksjonen
 
* Kalender: gir kalender funksjonen
 
* Gantt: gir Gantt funksjonen
 
  
== Medlemmer ==
+
[[Bilde:Prosjekt_veld_startside.png]]
  
For å gi prosjektdeltakerne tilgang må du knytte dem til prosjektet som ''medlemmer''. Alle prosjekter som en bruker er medlem av vil bli synlig i brukerens nedtrekksliste øverst til høyre på nettsida.
+
== Min Side ==
 +
'''Min side''' kan tilpasses til å vise et eller flere felter med disse inneholdene:
 +
* Saker tildelt meg
 +
* Rapporterte saker
 +
* Siste nyheter
 +
* Kalender
 +
* Brukt tid
 +
* Aktivitet (Ikke i bruk)
 +
* Mine spørringer (liste av dine spørringer)
 +
* Saksliste utfra egne spørringer (en liste av saker utfra en eller flere spørringer. Hold in Ctrl for å velge flere spørringer i listen)
  
=== Legge til brukere og tildele roller ===
+
=== Slik gjør du ===
 +
Slik gjør du får å vise '''[[Egen spørringer]]''' på '''Min Side'''
  
Det finnnes et eget dokument som beskriver [[Redmine-roller|rollene i Redmine]]
+
# Gå til '''Min Side''' og velg '''Tilpass denne siden''' til høyre
 +
# Velg '''Saksliste utfra egne spørringer''' i rullegardin menyen
 +
# Trykk '''Legg til''' og sen '''Tilbake'''
 +
# Velg '''Oppdater valgte spørringer''''
 +
## Skriv inn hvor mange saker du vil skal listes i '''Antall Visninger''' feltet
 +
## Velg hvilke spørringer du vil vise i listen. Du kan velge flere spørringer ved å holde inn Ctrl tasten.
 +
## Når du er klar trykker du på '''Oppdater''' knappen.
  
 
= Referanser =
 
= Referanser =
  
 
* Redmine har en egen [http://www.redmine.org/projects/redmine/wiki/User_Guide User Guide] på redmine.org
 
* Redmine har en egen [http://www.redmine.org/projects/redmine/wiki/User_Guide User Guide] på redmine.org
* [https://it.uib.no/Fil:Kokebok_for_prosjekt.uib.no_ver.2.pdf Brukerveiledningen for bruk av prosjekt.uib.no] ble laget før informasjonen i den kom over på it.uib.no
+
* [https://it.uib.no/Fil:Kokebok_for_sak.uib.no_ver.2.pdf Brukerveiledningen for bruk av sak.uib.no] ble laget før informasjonen i den kom over på it.uib.no
  
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]
+
[[Kategori:Prosjekt.uib.no]]
 +
[[Kategori:Bruksanvisninger]]

Nåværende revisjon fra 5. feb. 2018 kl. 13:41

Hovedmenyen på sak.uib.no

Redmine nav1.png

  • Klikk på ”Prosjekter” knappen på topp menyen. Den gir deg oversikt over alle prosjekter
  • Klikk på et prosjekt i listen. Da går du videre til prosjektets arbeidsområde.

Prosjektets arbeidsområde

Hovedsiden er delt opp i flere områder med forskjellig funksjon. Menyen øverst gir en oversikt over prosjektets ressurser.

Redmine nav6.png

Redmine nav5.png

Saker i et prosjekt

"Saker" viser en oversikt over saker i dette prosjektet. Som standard blir de sortert etter siste oppdateringstidspunkt, den nyeste først. Det er også mulig å lage egne spørringer.

Redmine nav7.png

Opprette ny sak

Dersom du har tilgang til det kan du opprette nye saker fra lenken i menyen. Du vil ha tilgang til dette dersom prosjektleder har gitt deg medlemskap i prosjektet.

Oppdatere en eksisterende sak

For å oppdatere en eksisterende sak

  • Åpne saken
  • Klikk på ”Oppdater” kobling (som har en penn ikon) på toppen eller bunnen av saken siden

Gantt-diagram

Gantt-diagrammet viser saker som har en start- og forfallsdato.

Redmine nav10.png

Egne spørringer

  1. Klikk på ”Vis alle saker” kobling. Da får du oversikt over alle saker i prosjektet.
  2. Klikk på ”Alternativer” kobling på toppen av saken siden. Her kan du lage egne spørringer fra oversikten som viser over alle kolonner. Oversikten hentes fra saksskjema.
  3. Klikk på ”Bruk” kobling, da visningen vil bli oppdatert med nye valgte kolonner
  4. Klikk på ”lagre” kobling, så får du en ny spørring side. Da får du ny kobling under ”Egne spørringer” (Øverste høre siden av vissingssiden)

Redmine nav8.png Redmine nav9.png

Tilpassinger

Startside

Du kan velge hvilken side som skal vises etter du logget inn i sak.uib.no ved å gå til Min konto og velge Standard side etter innlogging. Du kan f.eks. velge Min Side som startside og f.eks. velge å vise Egne Spørringer der så får du en lit mer personlig startside (se veiledning under).

Prosjekt veld startside.png

Min Side

Min side kan tilpasses til å vise et eller flere felter med disse inneholdene:

  • Saker tildelt meg
  • Rapporterte saker
  • Siste nyheter
  • Kalender
  • Brukt tid
  • Aktivitet (Ikke i bruk)
  • Mine spørringer (liste av dine spørringer)
  • Saksliste utfra egne spørringer (en liste av saker utfra en eller flere spørringer. Hold in Ctrl for å velge flere spørringer i listen)

Slik gjør du

Slik gjør du får å vise Egen spørringerMin Side

  1. Gå til Min Side og velg Tilpass denne siden til høyre
  2. Velg Saksliste utfra egne spørringer i rullegardin menyen
  3. Trykk Legg til og sen Tilbake
  4. Velg Oppdater valgte spørringer'
    1. Skriv inn hvor mange saker du vil skal listes i Antall Visninger feltet
    2. Velg hvilke spørringer du vil vise i listen. Du kan velge flere spørringer ved å holde inn Ctrl tasten.
    3. Når du er klar trykker du på Oppdater knappen.

Referanser