Påloggingsproblemer: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(26 mellomliggende versjoner av 6 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
== Feil domene ==
[[en:Log on problems]]
Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet.


==Mulige løsninger:==
*Har du [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|gyldig konto]]?
*Trenger du [[Glemt passord|nytt passord]]?


Et typisk påloggingsproblem er at en prøver å logge seg på feil domene. I Feltet "Log on to" skal det stå "STUDENT" dersom du er student, eller "UIB" hvis du er ansatt (se bilde). Ellers skal det være vanlig brukernavn og passord.
Slik skal det se ut på Windows 7:


[[Image:ansatt2.png‎]]


[[Image:Paalogging_Student.jpg‎]]


*Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
*Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen


== Sjekk nettverkskontakt ==
 
[[Image:300x400_NettKontakt.JPG‎]][[Image:300x400_NettKontaktPC.JPG‎]]
 
 
*Forsøk en omstart på maskinen
*Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.




Fungerer ikke dette kan det være nettverkskontakten som ikke er satt i. Sjekk både i PC og i vegg. Ikke rør kontakt merket Securitas i veggen. Da går alarmen.
'''Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:'''


[[Image:300x400_NettKontakt.JPG‎]][[Image:300x400_NettKontaktPC.JPG‎]]
Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).


[[Image:install1.png‎]]


== Sjekk brukerkonto ==
Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN", slik som på bildet under.


Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC. Dersom en får inntrykk av at det er din egen brukerkonto det er noe gale med, kan du prøve å logge deg inn med brukernavn og passord (under Min konto) på [https://sebra.uib.no/ SEBRA]. Her kan du sjekke status for kontoen din. Her kan du også skifte passord om du skulle ønske det (eller om du har glemt passordet). SEBRA er også siden der en oppretter konto hvis en ikke har en konto allerede.
[[Image:install2.png‎]]


Dersom du ikke lenger husker passordet til install-kontoen din, kan du få det resatt. Ta kontakt med BRITA på 84700. For at vi skal kunne resette passordet ditt, må du være tilkoblet UiB-nettet med kabel. Maskinen krever deretter en omstart (mens den fremdeles er tilkoblet med kabel) for å få registrert hos maskinen. Det nye passordet vil du få oppgitt av saksbehandleren i BRITA, og dette passordet må endres første gangen du logger på.


== Rapportere feil ==
== Rapportere feil ==
 
*Meld inn en sak i [https://hjelp.uib.no UiBhjelp].
Får du fremdeles ikke logget deg på kan du rapportere feilen i Issue-tracker på https://bs.uib.no/. Studenter anbefales å først kontakte [http://studentportal.uib.no/?mode=show_page&link_id=770&toplink_id=571 PC-vakten ved sitt fakultet].
*Studenter anbefales å først kontakte [[IT-assistent | IT-assistenten ved sitt fakultet]].
*Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700).


[[Kategori:Fra Studentwiki]]
[[Kategori:Fra Studentwiki]]
[[Kategori:Windows]]
[[Kategori:Windows]]
[[Kategori:Windows]]
[[Kategori:Windows]]

Siste sideversjon per 9. mar. 2022 kl. 13:03

Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet.

Mulige løsninger:

Slik skal det se ut på Windows 7:

Ansatt2.png


  • Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
  • Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen


300x400 NettKontakt.JPG300x400 NettKontaktPC.JPG


  • Forsøk en omstart på maskinen
  • Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.


Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:

Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).

Install1.png

Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN", slik som på bildet under.

Install2.png

Dersom du ikke lenger husker passordet til install-kontoen din, kan du få det resatt. Ta kontakt med BRITA på 84700. For at vi skal kunne resette passordet ditt, må du være tilkoblet UiB-nettet med kabel. Maskinen krever deretter en omstart (mens den fremdeles er tilkoblet med kabel) for å få registrert hos maskinen. Det nye passordet vil du få oppgitt av saksbehandleren i BRITA, og dette passordet må endres første gangen du logger på.

Rapportere feil