Forskjell mellom versjoner av «Påloggingsproblemer»

Fra IT-hjelp UiB
(Skiftet ut PC-vakt med IT-assistent)
 
(10 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 3: Linje 3:
  
 
==Mulige løsninger:==
 
==Mulige løsninger:==
*Har du [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|gyldig konto]]? Konto kan opprettes på [http://sebra.uib.no SEBRA]
+
*Har du [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|gyldig konto]]?  
 
*Trenger du [[Glemt passord|nytt passord]]?
 
*Trenger du [[Glemt passord|nytt passord]]?
*Har du valgt rett domene? Studenter skal bruke STUDENT, mens ansatte logger på UIB.
 
  
 
Slik skal det se ut på Windows 7:
 
Slik skal det se ut på Windows 7:
  
 
[[Image:ansatt2.png‎]]
 
[[Image:ansatt2.png‎]]
[[Image:student2.png‎]]
 
 
 
På Windows XP velger du domene i nedtrekksmenyen. Det ser slik ut:
 
 
 
[[Image:Paalogging_Student.jpg‎]]
 
  
  
Linje 43: Linje 35:
  
 
== Rapportere feil ==
 
== Rapportere feil ==
*Meld inn en sak i [http://bs.uib.no IssueTracker]
+
*Meld inn en sak i [https://hjelp.uib.no UiBhjelp].
 
*Studenter anbefales å først kontakte [[IT-assistent | IT-assistenten ved sitt fakultet]].
 
*Studenter anbefales å først kontakte [[IT-assistent | IT-assistenten ved sitt fakultet]].
 
*Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700).
 
*Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700).
Linje 49: Linje 41:
 
[[Kategori:Fra Studentwiki]]
 
[[Kategori:Fra Studentwiki]]
 
[[Kategori:Windows]]
 
[[Kategori:Windows]]
[[Kategori:Windows 7]]
+
[[Kategori:Windows]]
[[Kategori:Windows XP]]
+
[[Kategori:Windows]]
[[Kategori:BRA]]
 

Nåværende revisjon fra 9. mar. 2022 kl. 14:03

Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet.

Mulige løsninger:

Slik skal det se ut på Windows 7:

Ansatt2.png


  • Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
  • Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen


300x400 NettKontakt.JPG300x400 NettKontaktPC.JPG


  • Forsøk en omstart på maskinen
  • Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.


Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:

Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).

Install1.png

Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN", slik som på bildet under.

Install2.png

Dersom du ikke lenger husker passordet til install-kontoen din, kan du få det resatt. Ta kontakt med BRITA på 84700. For at vi skal kunne resette passordet ditt, må du være tilkoblet UiB-nettet med kabel. Maskinen krever deretter en omstart (mens den fremdeles er tilkoblet med kabel) for å få registrert hos maskinen. Det nye passordet vil du få oppgitt av saksbehandleren i BRITA, og dette passordet må endres første gangen du logger på.

Rapportere feil