Forskjell mellom versjoner av «Påloggingsproblemer»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
m
(Rapportere feil)
 
(27 mellomliggende revisjoner av 6 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
== Påloggingsproblemer ==
+
[[en:Log on problems]]
 +
Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet.
  
 +
==Mulige løsninger:==
 +
*Har du [[Brukerkonto/tilgang til IT-tjenestene|gyldig konto]]? Konto kan opprettes på [http://sebra.uib.no SEBRA]
 +
*Trenger du [[Glemt passord|nytt passord]]?
  
Et typisk påloggingsproblem er at en prøver å logge seg på feil domene. I Feltet "Log on to" skal det stå "STUDENT" dersom du er student, eller "UIB" hvis du er ansatt (se bilde). Ellers skal det være vanlig brukernavn og passord.
+
Slik skal det se ut på Windows 7:
  
 +
[[Image:ansatt2.png‎]]
  
[[Image:Paalogging_Student.jpg‎]]
 
  
 +
*Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
 +
*Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen
  
Fungerer ikke dette kan det være nettverkskontakten som ikke er satt i. Sjekk både i PC og i vegg. Ikke rør kontakt merket Securitas i veggen. Da går alarmen.
 
  
 
[[Image:300x400_NettKontakt.JPG‎]][[Image:300x400_NettKontaktPC.JPG‎]]
 
[[Image:300x400_NettKontakt.JPG‎]][[Image:300x400_NettKontaktPC.JPG‎]]
  
  
Får du fremdeles ikke logget deg på kan en rapportere feilen hos [http://studentportal.uib.no/?mode=show_page&link_id=770&toplink_id=571 PC-vakten ved ditt fakultet], evt rapportere feilen i Issue-tracker https://bs.uib.no/
+
*Forsøk en omstart maskinen
 +
*Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg en annen PC.  
  
  
 +
'''Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:'''
  
Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg PC-en du har problemer med, evt se om du klarer å logge deg på en annen pc. Dersom en får inntrykk av at det er din egen brukerkonto det er noe gale med, kan du prøve å logge deg inn med brukernavn og passord (under Min konto - Student) på https://sebra.uib.no/. Her kan du sjekke status for kontoen din. Her kan du også skifte passord om du skulle ønske det (evt at du har glemt passordet). [https://sebra.uib.no/| Sebra] er også siden der en oppretter konto hvis en ikke har en konto allerede.
+
Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).
  
Se også:
+
[[Image:install1.png‎]]
  
[[Hvordan kobler man seg opp mot VPN?]]
+
Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN", slik som på bildet under.
  
[[Hvordan koble til privat PC eller laptop til Internett?]]
+
[[Image:install2.png‎]]
 +
 
 +
Dersom du ikke lenger husker passordet til install-kontoen din, kan du få det resatt. Ta kontakt med BRITA på 84700. For at vi skal kunne resette passordet ditt, må du være tilkoblet UiB-nettet med kabel. Maskinen krever deretter en omstart (mens den fremdeles er tilkoblet med kabel) for å få registrert hos maskinen. Det nye passordet vil du få oppgitt av saksbehandleren i BRITA, og dette passordet må endres første gangen du logger på.
 +
 
 +
== Rapportere feil ==
 +
*Meld inn en sak i [https://hjelp.uib.no UiBhjelp].
 +
*Studenter anbefales å først kontakte [[IT-assistent | IT-assistenten ved sitt fakultet]].
 +
*Ansatte kan eventuelt ringe BRITA (555 84700).
  
 
[[Kategori:Fra Studentwiki]]
 
[[Kategori:Fra Studentwiki]]
 +
[[Kategori:Windows]]
 +
[[Kategori:Windows]]
 
[[Kategori:Windows]]
 
[[Kategori:Windows]]

Nåværende revisjon fra 11. nov. 2019 kl. 14:56

Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet.

Mulige løsninger:

Slik skal det se ut på Windows 7:

Ansatt2.png


  • Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
  • Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen


300x400 NettKontakt.JPG300x400 NettKontaktPC.JPG


  • Forsøk en omstart på maskinen
  • Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.


Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:

Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).

Install1.png

Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN", slik som på bildet under.

Install2.png

Dersom du ikke lenger husker passordet til install-kontoen din, kan du få det resatt. Ta kontakt med BRITA på 84700. For at vi skal kunne resette passordet ditt, må du være tilkoblet UiB-nettet med kabel. Maskinen krever deretter en omstart (mens den fremdeles er tilkoblet med kabel) for å få registrert hos maskinen. Det nye passordet vil du få oppgitt av saksbehandleren i BRITA, og dette passordet må endres første gangen du logger på.

Rapportere feil