Forskjell mellom versjoner av «Påloggingsproblemer»

Linje 14: Linje 14:
  
 
På Windows XP velger du domene i nedtrekksmenyen. Det ser slik ut:
 
På Windows XP velger du domene i nedtrekksmenyen. Det ser slik ut:
 +
  
 
[[Image:Paalogging_Student.jpg‎]]
 
[[Image:Paalogging_Student.jpg‎]]
 +
 +
 
*Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
 
*Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
 
*Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen  
 
*Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen  
 +
 +
 
[[Image:300x400_NettKontakt.JPG‎]][[Image:300x400_NettKontaktPC.JPG‎]]
 
[[Image:300x400_NettKontakt.JPG‎]][[Image:300x400_NettKontaktPC.JPG‎]]
 +
 +
 
*Forsøk en omstart på maskinen
 
*Forsøk en omstart på maskinen
 
*Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.  
 
*Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.  

Revisjonen fra 7. jun. 2013 kl. 16:21

Dersom du har problemer med å logge på maskiner kan det skyldes mange ulike problemer. Det vanligste er at man ikke har byttet passord i tide, og dermed er blitt utestengt, eller at maskinen ikke er tilkoblet nettet (for stasjonære maskiner). Under finner du en liste med potensielle løsninger på problemet.

Mulige løsninger:

  • Har du gyldig konto? Konto kan opprettes på SEBRA
  • Trenger du nytt passord?
  • Har du valgt rett domene? Studenter skal bruke STUDENT, mens ansatte logger på UIB.

Slik skal det se ut på Windows 7:

Ansatt2.png Student2.png


På Windows XP velger du domene i nedtrekksmenyen. Det ser slik ut:


Paalogging Student.jpg


  • Sjekk at Caps Lock ikke er på (noen ganger kan det være feil på selve tastaturet. Prøv å skrive passordet i brukernavn-feltet og se om det er riktig der)
  • Sjekk at nettverkskabelen er koblet i både vegguttak og maskinen, og at det lyser grønt eller oransje der den er koblet i maskinen


300x400 NettKontakt.JPG300x400 NettKontaktPC.JPG


  • Forsøk en omstart på maskinen
  • Det kan også være interessant å se om andre klarer å logge seg på PC-en du har problemer med, eventuelt se om du klarer å logge deg på en annen PC.


Klientdriftede bærbare eller unmanaged-maskiner:

Dersom det gjelder innlogging med brukeren 'install' på bærbare eller unmanaged-maskiner må 'log on to' være satt til: MASKINNAVN (this computer) på maskiner med Windows XP. På maskiner med Windows 7 har du to alternativer. Det første alternativet (som du kan se på bildet under) er at du kan skrive inn MASKINNAVN\install (eks: TEST009191\install).

Install1.png

Det andre alternativet, som er litt lettere å skrive inn, er ".\install". Punktumet peker til "denne" maskinen, og erstatter dermed maskinnavnet i feltet for brukernavnet. Da vil det stå under feltene for brukernavn og passord "log on to: MASKINNAVN", slik som på bildet under.

Install2.png

Dersom du ikke lenger husker passordet til install-kontoen din, kan du få det resatt. Ta kontakt med BRITA på 84700. For at vi skal kunne resette passordet ditt, må du være tilkoblet UiB-nettet med kabel. Maskinen krever deretter en omstart (mens den fremdeles er tilkoblet med kabel) for å få registrert hos maskinen. Det nye passordet vil du få oppgitt av saksbehandleren i BRITA, og dette passordet må endres første gangen du logger på.

Rapportere feil