På reise med UiB-PC: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
m (Oppdatert lenke)
(16 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
Om du klargjør PC-en før du reiser kan det minimere risikoen for at noe uforutsett skjer. Er det en kort reise eller et lengre opphold, kan det være lurt å sjekke at PC-en også er klar for en tur. Vi har satt sammen noen råd:
[[en:Traveling with UiB-PC]]
Disse rådene skal bidra til at informasjonssikkerhet ivaretas på en god måte når du er på reise. Rådene er til alle ansatte ved UiB der UiB-eid utstyr eller -informasjon medbringes. Du er selv ansvarlig for å ivareta et tilstrekkelig nivå av informasjonssikkerhet slik at elektroniske hjelpemidler eller informasjon ikke blir stålet eller blir misbrukt.


*Sjekkliste før du reiser  
[[Reise til risikoland|Merk at hvis du reiser til risikoland må det gjøres spesielle tiltak. Les mer om dette.]]
*Litt nyttig informasjon når du er kommet frem
*Hva du bør gjøre når du er tilbake på UiB


==Før reisen==


==Før du reiser==
Faren for å bli rammet av uønskede hendelser elektroniske hjelpemidler er større enn når du er hjemme. Ta kontakt med ansvarlige for reisen og avklar hvilken informasjon som finnes om reisen og hvilke forholdsregler du generelt bør ta.  
* Sett opp og test [[VPN, Virtual private network|VPN]] utenfor UiB
* [[Bytte passord bærbar UiB-maskin|Bytt passord]] før du reiser, så slipper du å tenke på det senere
* Test [[Installasjonskonto på Windows 7|install-kontoen]] på PC-en
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er med Windows 7 ("offline files")|Synkroniser]] alle filene dine
* Sjekk at [[Programvare for klientdriftede maskiner|programvaren]] fungerer som den skal. Test hjemme.
* Test at [[e-post]] fungerer utenfor UiB. Test hjemme.
* Sjekk at du har god plass på [[A-Å#H|harddisken]].
* Har PC-en hatt problemer tidligere? Bør den [[Klientdriftede maskiner#Reinstallasjon er ofte løsningen|reinstalleres]]?


Utenlandske myndigheter kan beslaglegge utstyr. Du bør tenke igjennom hvordan du skal håndtere en hendelse der du ikke kan bruke de elektroniske hjelpemidlene slik du har planlagt.


==Når du er fremme==
Vurder verdien på informasjonen du tar med deg og krypter informasjon som er fortrolig. Ta aldri med sensitiv informasjon.


====Få tilgang til filer som ikke er synkronisert====
Husk derfor å:
Fikk du ikke synkronisert filene før du dro, eller du trenger tilgang til filer W: eller fellesområder? Koble til [[VPN]] så skal du få tilgang. Vi har [[Oppkobling mot hjemmeområde fra privat maskin med Windows 7 | instruksjoner for hvordan du kobler til hjemmeområdet ditt]], og [[Oppkobling mot fellesområde | hvordan du kobler til fellesområder.]]
* Kryptere harddisker og andre lagringsmedier som medbringes på reise.
* Sørge for at du har installert de siste oppdateringer for utstyret, operativsystemet, antivirusprogrammet og annen programvare som er installert.
* Sørge for at utstyret låses automatisk når det er inaktivt (skjermslukker) og at verifisering med passord/kode fungerer når du åpner enheten igjen.
* Sørge for å ha med egne lade- og strømforsynings-enheter. Ikke bruke offentlige ladestasjoner for mobile enheter.
* Bruke gode passord. Vurder å endre passord før du reiser for å sikre at du har kontroll på de pålogginger du trenger på reisen.
* Bruke to-faktor autentisering der du kan.
==Under reisen==


Får du problemer med å koble på VPN, bør du [[Feilkoder ved VPN-oppkobling | sjekke hva feilkoden betyr]].
* Slå av muligheten for tilkoblinger av trådløst nettverk og blåtann på alle enhetene du har med deg. Vurder behovet for å slå disse på i hvert enkelt tilfelle. Vær oppmerksom at slike tilkoblinger kan gi uønsket tilgang til dine enheter. Husk å slå dem av igjen etter bruk.
* Ikke bruk åpne og ukjente trådløse nettverk. Ved bruk av slike er det enkelt for uvedkommende å få tilgang til dine enheter og dermed stjele informasjon eller installere skadevare. Undersøk om den du besøker kan gi deg tilgang til sikre nettverk du kan bruke.
* Bruk 3G/4G der du kan, da dette normalt er sikrere (men disse kan også være falske).
* Ved oppkobling til UiB-tjenester skal du alltid benytte en kryptert forbindelse (VPN). Behovet for en slik oppkobling må vurderes i hvert enkelt tilfelle. I risikoland bør du ikke koble til UiB tjenester.
* Ved mottak av elektroniske gaveartikler (som for eksempel minnepinner), vurder om disse skal kobles til UiB-utstyr eller ikke. Slike enheter kan ofte være kilde til at uønsket programvare installeres.


====Bytte passord====
==Etter reisen==
Det er ikke mulig å utsette passordbytte selv om du er på ferie. Husk å [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin | bytte passord]] i tide. Dersom du [[Utgått eller glemt passord | ikke har byttet passord i tide eller har glemt passordet]] kan du likevel få endret det.


Din bærbare vil da ikke vite om det nye passordet ditt, så du må fortsette å logge maskinen med det gamle passordet.
Vurder å bytte passord på alle tjenester du har brukt under reisen. (Husk å bruke en annen enhet for å bytte passord enn den du hadde med deg reisen.)


====Problemer med programvare====
Om dine elektroniske enheter fungerer annerledes enn forventet eller du har mistanke om at de har fått installert uønskede programmer, ta kontakt med [[BRITA|BRITA - brukerstøtte ved IT avdelingen]] og be om hjelp til å avdekke om dette er tilfelle, eller be om reinstallasjon.
Får du melding om at Office eller Windows ikke er "genuine"? [https://bs.uib.no/ Registrer en sak hos brukerstøtte].


Er du usikker på noe eller trenger hjelp? Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]
==Les mer==


 
* [[media:IT security - home and away.pdf| IT Security - home and away ]]
==Tilbake ved UiB==
* [https://www.nsm.stat.no/aktuelt/reiserad-fra-nsm Nasjonal sikkerhetsmyndighet: NSMs reisevettregler for digital sikkerhet]
* [[Synkronisering av hjemmeområde til bærbare PC-er med Windows 7 ("offline files")|Synkroniser]]
* Koble maskinen til kablet [[UiB-nett]] for å få inn oppdateringer
* Har du [[Bytte passord på bærbar UiB-maskin|byttet passord]] mens du har vært borte? Koble maskinen til kablet nett og logg på med det nye passordet.
 
Har du vært borte i mer enn et halvt år, kan det hende maskinen din må [[Klientdriftede maskiner#Reinstallasjon er ofte løsningen|reinstalleres]]. Ring oss gjerne på (555) 84700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte]
 
 
==HJELP, jeg har problemer!==
Opplever du problemer når du er ute på reise, så ta kontakt med brukerstøtte. Ring oss gjerne på 55584700 eller [https://bs.uib.no/ registrer en sak hos brukerstøtte] så skal vi hjelpe deg så godt vi kan.

Sideversjonen fra 21. apr. 2020 kl. 10:46

Disse rådene skal bidra til at informasjonssikkerhet ivaretas på en god måte når du er på reise. Rådene er til alle ansatte ved UiB der UiB-eid utstyr eller -informasjon medbringes. Du er selv ansvarlig for å ivareta et tilstrekkelig nivå av informasjonssikkerhet slik at elektroniske hjelpemidler eller informasjon ikke blir stålet eller blir misbrukt.

Merk at hvis du reiser til risikoland må det gjøres spesielle tiltak. Les mer om dette.

Før reisen

Faren for å bli rammet av uønskede hendelser på elektroniske hjelpemidler er større enn når du er hjemme. Ta kontakt med ansvarlige for reisen og avklar hvilken informasjon som finnes om reisen og hvilke forholdsregler du generelt bør ta.

Utenlandske myndigheter kan beslaglegge utstyr. Du bør tenke igjennom hvordan du skal håndtere en hendelse der du ikke kan bruke de elektroniske hjelpemidlene slik du har planlagt.

Vurder verdien på informasjonen du tar med deg og krypter informasjon som er fortrolig. Ta aldri med sensitiv informasjon.

Husk derfor å:

  • Kryptere harddisker og andre lagringsmedier som medbringes på reise.
  • Sørge for at du har installert de siste oppdateringer for utstyret, operativsystemet, antivirusprogrammet og annen programvare som er installert.
  • Sørge for at utstyret låses automatisk når det er inaktivt (skjermslukker) og at verifisering med passord/kode fungerer når du åpner enheten igjen.
  • Sørge for å ha med egne lade- og strømforsynings-enheter. Ikke bruke offentlige ladestasjoner for mobile enheter.
  • Bruke gode passord. Vurder å endre passord før du reiser for å sikre at du har kontroll på de pålogginger du trenger på reisen.
  • Bruke to-faktor autentisering der du kan.

Under reisen

  • Slå av muligheten for tilkoblinger av trådløst nettverk og blåtann på alle enhetene du har med deg. Vurder behovet for å slå disse på i hvert enkelt tilfelle. Vær oppmerksom på at slike tilkoblinger kan gi uønsket tilgang til dine enheter. Husk å slå dem av igjen etter bruk.
  • Ikke bruk åpne og ukjente trådløse nettverk. Ved bruk av slike er det enkelt for uvedkommende å få tilgang til dine enheter og dermed stjele informasjon eller installere skadevare. Undersøk om den du besøker kan gi deg tilgang til sikre nettverk du kan bruke.
  • Bruk 3G/4G der du kan, da dette normalt er sikrere (men disse kan også være falske).
  • Ved oppkobling til UiB-tjenester skal du alltid benytte en kryptert forbindelse (VPN). Behovet for en slik oppkobling må vurderes i hvert enkelt tilfelle. I risikoland bør du ikke koble til UiB tjenester.
  • Ved mottak av elektroniske gaveartikler (som for eksempel minnepinner), vurder om disse skal kobles til UiB-utstyr eller ikke. Slike enheter kan ofte være kilde til at uønsket programvare installeres.

Etter reisen

Vurder å bytte passord på alle tjenester du har brukt under reisen. (Husk å bruke en annen enhet for å bytte passord enn den du hadde med deg på reisen.)

Om dine elektroniske enheter fungerer annerledes enn forventet eller du har mistanke om at de har fått installert uønskede programmer, ta kontakt med BRITA - brukerstøtte ved IT avdelingen og be om hjelp til å avdekke om dette er tilfelle, eller be om reinstallasjon.

Les mer