Outlook på privat maskin: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
mIngen redigeringsforklaring
(La inn "Oppsett av Outlook 2010 for ansatte med exchangekonto")
Linje 17: Linje 17:
# Velg "OK", og deretter "Test kontoinnstillinger". Hvis alt er satt opp riktig vil du få melding om at testene er fullført.
# Velg "OK", og deretter "Test kontoinnstillinger". Hvis alt er satt opp riktig vil du få melding om at testene er fullført.


 
== Oppsett av Outlook 2010 for ansatte med exchangekonto==
[[media:Outlookansattoppsett.pdf|Her er et PDF-dokument]] som illustrerer hvordan en konfigurerer MS Outlook til bruk på privat maskin. Det er bare lesing og sending av e-post som fungerer med dette oppsettet. Bruk [https://kalender.uib.no/ Outlook Web Access] for utvidet funksjonalitet (kalender med mer)


== SMTP konfigurasjon av Microsoft Outlook ==
== SMTP konfigurasjon av Microsoft Outlook ==

Sideversjonen fra 4. okt. 2010 kl. 19:58

Dette er en veiledning for private PCer/maskiner som ikke er driftet av IT-avdelingen. Sitter du på en maskin driftet av IT-avdelingen, skal du ikke gjøre noe av dette.

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 4.10.2010 av St06047 . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Oppsett av Outlook 2003

Oppsett av Outlook 2007

  1. Start Outlook og velg "Verktøy" på menylinjen, deretter "Kontoinnstillinger".
  2. Velg "Ny...". Se til at "Microsoft Exchange, POP3, IMAP eller HTTP" er valgt og klikk neste
  3. Kryss av for "Konfigurer serverinnstillingene eller flere servertyper manuelt"
    Fil:Outlook2007 nor1.jpg

  4. Velg "Epost på Internett"
  5. Fyll inn bruker- og serverinformasjon som vist på bildet.
    Fil:Outlook2007 nor2.jpg

  6. Ikke klikk neste, men velg "Flere innstillinger" i stedet
  7. I skillearket "Server for utgående e-post" kryss av for "Serveren for utgående e-post (SMTP) krever godkjenning"
  8. I skillearket "Avansert" fyll inn følgende innkommende og utgående portnummer som vist på bildet. Husk også å velge SSL under kryptert tilkobling
  9. Velg "OK", og deretter "Test kontoinnstillinger". Hvis alt er satt opp riktig vil du få melding om at testene er fullført.

Oppsett av Outlook 2010 for ansatte med exchangekonto

Her er et PDF-dokument som illustrerer hvordan en konfigurerer MS Outlook til bruk på privat maskin. Det er bare lesing og sending av e-post som fungerer med dette oppsettet. Bruk Outlook Web Access for utvidet funksjonalitet (kalender med mer)

SMTP konfigurasjon av Microsoft Outlook

  1. Velg Verktøy i toppmenyen
  2. Velg 'E-postkontoer ...' fra rullegardinen
  3. Velg Vise eller endre (evt Legg til ny) og Neste
  4. Velg hhv Endre eller Legg til
  5. Server for utgående e-post (SMTP) må være smtp.uib.no (for ansatte)
  6. Legg også inn ditt unix brukernavn og passord
  7. Velg Flere innstillinger
  8. Velg Server for utgående e-post
  9. Kryss av for Serveren for utgående e-post (SMTP) krever godkjenning og Bruk samme innstillinger ...
  10. Velg Avansert
  11. Oppgi 465 i boksen for Utgående e-post (SMTP) og kryss av for Denne serveren krever kryptert tilkobling (SSL)
  12. Klikk OK

Du vil bli bedt om passordet når du forsøker å sende mail.

SSL i Outlook

Viktig melding.gif Mangler illustrasjoner/bilder Denne artikkelen trenger flere bilder/illustrasjoner. Ingen url er oppgitt

  1. For å bruke SSL i Outlook åpner man menyen Verktøy og velger "E-postkontoer...".
  2. Merk av for "Viser eller endre eksisterende e-postkontoer" og klikk Neste >
  3. Er du ansatt, bør du velge kalender.uib.no som "Server for innkommende" og bør bruke smtp.uib.no som "Server for utgående"
  4. Studenter må uansett velge rasmus.uib.no som "Server for innkommende" og bør bruke smtp.student.uib.no som "Server for utgående".
  5. Klikk på knappen "Flere innstillinger".
  6. Endelig framme: Velg "Innkommende e-post" øverst
  7. Merk av for "Denne serveren krever en SSL-sikret tilkobling (SSL)".
  8. Velg IMAP, portnummeret skal da endres automatisk til 993.
  9. Ikke bry deg om utgående e-post nå.
  10. Klikk OK.