Outlook

Fra ithjelp
Revisjon per 11. feb. 2010 kl. 12:07 av Mgpah (diskusjon | bidrag)
Hopp til: navigasjon, søk


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en Tilbakemelding på denne siden?


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Outlook e-post og kalender

En del brukere på UiB bruker Outlook for e-post og kalenderfunksjonalitet, og har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. (Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, kan du åpne menyen "Verktøy" og velge "E-postkontoer" i Outlook.)

Er du usikker på noe i forhold til bruk av Outlook, finner du kanskje svaret på denne siden, inkludert menyen ved siden av. Ellers finnes en innholdsrik Hjelp-meny i programmet, og UiBs kursleverandør holder kurs. Microsoft har gratis kurs på nettet.

Ved overgang til Outlook på e-post og kalender gjelder følgende:

E-post: Man får ikke med seg gammel e-post automatisk. Den kan leses med Eudora, Mozilla, Webmail eller Pine. I Mozilla / Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe.

Adressebøker får man ikke automatisk med seg. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig på vev. LENKE MÅ LAGES

Videresending og fraværsmelding på epost må nå gjøres i Outlook eller på https://kalender.uib.no. Har man fått Outlook installert og har Exchange-konto, kan man ikke bruke vevsiden https://tjinfo.uib.no/reise/, som kun brukes av brukere med epost på Unix.

Hjemmefra og andre steder hvor man ikke har tilgang til IT-avdelingens Outlook-oppsett, må man bruke http://kalender.uib.no. IT-avdelingen har en kryptert VPN-forbindelse, brukere kan med bærbar bruke Outlook over VPN når de er borte fra campus. Man får ikke ny epost i Eudora, Mozilla, Webmail eller Pine.


Kalender: Netscape Calender støttes ikke lenger av leverandør og byttes derfor ut med Outlook som kalenderklient og MS Exchange på server.

Eksisterende kalenderdata lar seg ikke automatisk flytte til Outlook. Man må kjøre dobbelt en stund og føre over det man trenger av data selv.

Kalenderprogrammet kan finnes i Outlook (velg Calender i menyen til venstre) eller via vev på https://kalender.uib.no.