Outlook: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du nå i UiBhjelp.]»)
Tagg: Erstattet
 
(17 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
[[en:Outlook]]
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du nå i UiBhjelp.]
 
== Outlook og Exchange ==
 
Mange ansatte på UiB har Windows og Outlook på sin jobb-maskin. Er du en av disse, betyr det at du har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, kan du [https://tjinfo.uib.no/finnmail sjekke hvor du har e-posten din].
 
På UiB er det bare registrerte Outlook-brukere som kan bruke Outlook. Nye brukere har '''ikke''' denne tilgangen som standard. Outlook tilbys bare for UiBs ansatte og ikke studenter. På noen enheter er det standardisert på Outloook for alle. Ansatte ved UiB som ønsker tilgang til Outlook kan opprette en sak i  [https://bs.uib.no Issue-tracker].
 
Outlook har følgende delvis integrerte grunnfunksjoner:
* e-post
* kalender
* kontakter
* oppgaver
 
 
== Outlook på reise eller hjemme ==
 
Med [https://kalender.uib.no kalender.uib.no (Outlook Web Access)] i Internet Explorer får du tilgang til mye av funksjonaliteten fra Outlook-programmet på PC-en. Andre nettlesere kan også brukes. [https://webmail.uib.no Webmail] (velg kalender) kan fortsatt brukes for e-post, men utan kalender, kontakter og oppgaver.
 
Se også:
*[[E-post via nettleseren]]
 
Noen PDA-er og mobiltelefoner (smarttelefoner) har også støtte for Outlook, slik at du for eksempel kan oppdatere og synkronisere kalenderen nesten hvor og når som helst.
 
Se også:
*[[E-post på mobiltelefon]]
 
 
== Fra Mozilla til Outlook ==
For brukere som bytter fra Mozilla Thunderbird til Outlook gjelder følgende:
 
Gammel e-post får man ikke med seg automatisk. Den kan leses med Thunderbird, [https://webmail.uib.no/ Webmail] eller Pine. I Mozilla Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke  og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe. Ny e-post kan ikke lenger leses i Thunderbird på UiB-maskiner.
 
Adressebøker blir heller ikke automatisk overført. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig på vev. Se [[Adressebokflytting]].
 
Videresending og fraværsmelding på e-post må gjøres i Outlook eller på [https://kalender.uib.no kalender.uib.no].  Se [[Fraværsmelde e-post]].
 
 
== Problemer med Outlook? ==
 
*Hjelp-menyen i Outlook-programmet kan gi hjelp til mange problemer
*[http://www.vismaajourit.no/index.asp?s_id=1000048;1000195&topExpand=&subExpand=&strUrl=//applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1000272&channelid=1000046 Kurs i bruk av Outlook] arrangeres av UiBs kursleverandør.
*Gratis [http://office.microsoft.com/en-us/training/CR061832721033.aspx nettbasert opplæring fra Microsoft] finnes også på nettet for blant annet Outlook.
*[[Ofte stilte spørsmål om e-post]] vil gi deg en del hjelp til vanlige problemstillinger som gjelder Outlook.
*[[Full innboks]] er et problem for mange brukere, men det finnes [[Full innboks|hjelp]].
*[[:Category:Outlook|Alle artikler om Outlook]]
 
== Se også ==
 
[[Oppsett av e-post i Outlook 2011 for Mac]]
 
{{BRA}}
 
[[Kategori:Outlook]]

Siste sideversjon per 25. jan. 2022 kl. 07:18