Outlook: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
(29 mellomliggende versjoner av 10 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{trenger gjennomgang}}
[[en:Outlook]]


== Outlook epost og kalender ==
== Outlook og Exchange ==


En del brukere på UiB bruker Outlook for epost og kalenderfunksjonalitet, og har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. (Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, kan du åpne menyen "Verktøy" og velge "E-postkontoer" i Outlook.)
Mange ansatte på UiB har Windows og Outlook på sin jobb-maskin. Er du en av disse, betyr det at du har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, kan du [https://tjinfo.uib.no/finnmail sjekke hvor du har e-posten din].


Er du usikker noe i forhold til bruk av Outlook, finner du kanskje svaret på denne siden, inkudert menyen ved sidan av. Ellers finnes en innholdsrik Hjelp-meny i programmet, og UiBs kursleverandør holder kurs.
På UiB er det bare registrerte Outlook-brukere som kan bruke Outlook. Nye brukere har '''ikke''' denne tilgangen som standard. Outlook tilbys bare for UiBs ansatte og '''ikke studenter'''. På noen enheter er det standardisert Outloook for alle. Ansatte ved UiB som ønsker tilgang til Outlook kan opprette en sak i [https://hjelp.uib.no UiBhjelp].


Ved overgang til Outlook på epost og kalender gjelder følgende:
Outlook har følgende delvis integrerte grunnfunksjoner:
* e-post
* kalender
* kontakter
* oppgaver


'''Epost:'''
== Outlook på reise eller hjemme ==
Man får ikke med seg gammel epost automatisk. Den kan leses med Eudora, Mozilla, [https://webmail.uib.no/ Webmail] eller Pine. I Mozilla / Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke  og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe.


Adressebøker får man ikke automatisk med seg. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig vev. [[LENKE MÅ LAGES]]
Med [https://kalender.uib.no kalender.uib.no (Outlook Web Access)] i Internet Explorer får du tilgang til mye av funksjonaliteten fra Outlook-programmet PC-en. Andre nettlesere kan også brukes. [https://webmail.uib.no Webmail] (velg kalender) kan fortsatt brukes for e-post, men utan kalender, kontakter og oppgaver.


Videresending og fraværsmelding på epost må nå gjøres i Outlook eller på https://kalender.uib.no. Har man fått Outlook installert og har Exchange-konto, kan man ikke bruke vevsiden https://tjinfo.uib.no/reise/, som kun brukes av brukere med [[epost på Unix]].
Se også:
*[[E-post via nettleseren]]


Hjemmefra og andre steder hvor man ikke har tilgang til IT-avdelingens Outlook-oppsett, må man bruke http://kalender.uib.no. IT-avdelingen har en kryptert VPN-forbindelse, brukere kan med bærbar bruke Outlook over VPN når de er borte fra campus. Man får ikke ny epost i Eudora, Mozilla, Webmail eller Pine.
Noen PDA-er og mobiltelefoner (smarttelefoner) har også støtte for Outlook, slik at du for eksempel kan oppdatere og synkronisere kalenderen nesten hvor og når som helst.


Se også:
*[[E-post på mobiltelefon]]


'''Kalender:'''
Netscape Calender støttes ikke lenger av leverandør og byttes derfor ut med Outlook som kalenderklient og MS Exchange på server.


Eksisterende kalenderdata lar seg ikke automatisk flytte til Outlook. Man må kjøre dobbelt en stund og føre over det man trenger av data selv.
== Fra Mozilla til Outlook ==
For brukere som bytter fra Mozilla Thunderbird til Outlook gjelder følgende:


Kalenderprogrammet kan finnes i Outlook (velg Calender i menyen til venstre) eller via vev på https://kalender.uib.no.
Gammel e-post får man ikke med seg automatisk. Den kan leses med Thunderbird, [https://webmail.uib.no/ Webmail] eller Pine. I Mozilla Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke  og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe. Ny e-post kan ikke lenger leses i Thunderbird på UiB-maskiner.


[[Kategori:E-post]]
Adressebøker blir heller ikke automatisk overført. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig på vev. Se [[Adressebokflytting]].
 
Videresending og fraværsmelding på e-post må gjøres i Outlook eller på [https://kalender.uib.no kalender.uib.no].  Se [[Fraværsmelde e-post]].
 
 
== Problemer med Outlook? ==
 
*Hjelp-menyen i Outlook-programmet kan gi hjelp til mange problemer
*[http://www.vismaajourit.no/index.asp?s_id=1000048;1000195&topExpand=&subExpand=&strUrl=//applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1000272&channelid=1000046 Kurs i bruk av Outlook] arrangeres av UiBs kursleverandør.
*Gratis [http://office.microsoft.com/en-us/training/CR061832721033.aspx nettbasert opplæring fra Microsoft] finnes også på nettet for blant annet Outlook.
*[[Ofte stilte spørsmål om e-post]] vil gi deg en del hjelp til vanlige problemstillinger som gjelder Outlook.
*[[Full innboks]] er et problem for mange brukere, men det finnes [[Full innboks|hjelp]].
*[[:Category:Outlook|Alle artikler om Outlook]]
 
== Se også ==
 
[[Oppsett av e-post i Outlook 2011 for Mac]]

Sideversjonen fra 11. nov. 2019 kl. 13:43


Outlook og Exchange

Mange ansatte på UiB har Windows og Outlook på sin jobb-maskin. Er du en av disse, betyr det at du har konto på Exchange-server hos IT-avdelingen. Om du er usikker på om du har UiB-eposten din på Exchange, kan du sjekke hvor du har e-posten din.

På UiB er det bare registrerte Outlook-brukere som kan bruke Outlook. Nye brukere har ikke denne tilgangen som standard. Outlook tilbys bare for UiBs ansatte og ikke studenter. På noen enheter er det standardisert på Outloook for alle. Ansatte ved UiB som ønsker tilgang til Outlook kan opprette en sak i UiBhjelp.

Outlook har følgende delvis integrerte grunnfunksjoner:

  • e-post
  • kalender
  • kontakter
  • oppgaver

Outlook på reise eller hjemme

Med kalender.uib.no (Outlook Web Access) i Internet Explorer får du tilgang til mye av funksjonaliteten fra Outlook-programmet på PC-en. Andre nettlesere kan også brukes. Webmail (velg kalender) kan fortsatt brukes for e-post, men utan kalender, kontakter og oppgaver.

Se også:

Noen PDA-er og mobiltelefoner (smarttelefoner) har også støtte for Outlook, slik at du for eksempel kan oppdatere og synkronisere kalenderen nesten hvor og når som helst.

Se også:


Fra Mozilla til Outlook

For brukere som bytter fra Mozilla Thunderbird til Outlook gjelder følgende:

Gammel e-post får man ikke med seg automatisk. Den kan leses med Thunderbird, Webmail eller Pine. I Mozilla Thunderbird kan man merke ønskede meldinger (Ctrl - A for alle i aktuell katalog), høyreklikke og velge "videresend som vedlegg" og sende. Man kan deretter åpne meldingen i Outlook, merke alle de vedlagte meldingene og dra dem til ønsket mappe. Ny e-post kan ikke lenger leses i Thunderbird på UiB-maskiner.

Adressebøker blir heller ikke automatisk overført. Det må man om ønskelig ordne selv. Det er laget en bruksanvisning for overføring av adressebøker fra Mozilla til Outlook som ligger tilgjengelig på vev. Se Adressebokflytting.

Videresending og fraværsmelding på e-post må gjøres i Outlook eller på kalender.uib.no. Se Fraværsmelde e-post.


Problemer med Outlook?

Se også

Oppsett av e-post i Outlook 2011 for Mac