Opprette Zoom-møter for andre: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Linje 35: Linje 35:


[[fil:zoom-for-andre-4.png|500px]]
[[fil:zoom-for-andre-4.png|500px]]
 
 
6. Send innkallingen som til et vanlig møte.
6. Send innkallingen som til et vanlig møte.

Sideversjonen fra 24. apr. 2020 kl. 07:51

Denne løsningen anbefaler vi å bruke hvis du skal sette opp møter for en person som du selv ikke skal delta på. Om du skal delta på møtet selv, er det bedre å bruke «alternative host».

Gi andre tilgang til å sette opp Zoom møter på dine vegne

Merk at beskrivelsen her bare viser hvordan du kan opprette Zoom-møter for andre. Den gjelder ikke (andre) Outlook-møter.


1. Gå til https://uib.zoom.us/profile/setting, logg på med SSO, klikk på plusstegnet (+) under Scheduling Privilege (naviger helt til bunnen av nettsiden).

Zoom-for-andre-0.png


2. Skriv inn e-postadressen til brukeren(e) som skal ha tilgang, på formen fornavn.etternavn@uib.no. Flere e-postadresser kan skilles med komma. Klikk Assign.

Zoom-for-andre-1.png

Sett opp Zoom møter på vegne av andre

Vi anbefaler å sette opp Zoom-møter på vegne av andre via Outlook, men det kan også gjøres via Zoom-klienten på din PC. Merk at du i begge tilfeller må sende invitasjonen til brukeren du setter opp møtet på vegne av som en vanlig møteinnkalling.

1.  Last ned Zoom Outlook Plugin fra Software Center (UiB PC) eller zoom.us/download (privat PC). Etter installasjon må Outlook startes på nytt dersom den var åpen. [lenke til dokumentasjon på Zoom Outlook Plugin på it.uib.no].

2. Åpne din eller personens kalender i Outlook (om du har tilgang til å legge til i andres kalendere).

3. Opprett et nytt møte på rett tidspunkt og velg Schedule a Meeting i Zoom-fanen.

Zoom-for-andre-2.png

4. Klikk Advanced Options, og kryss av for «Schedule for», velg personen du skal opprette møte for, og sett på innstillinger etter behov i møtet. Klikk Continue.

Zoom-for-andre-3.png

5. For at brukeren du har satt opp møtet for skal få innkalling i sin egen Outlook-kalender må du legge til den andre personen som møtedeltaker. Rediger invitasjonen etter behov. NB. Ikke fjern informasjonen om hvordan man skal delta i møtet.

Zoom-for-andre-4.png

6. Send innkallingen som til et vanlig møte.