OneDrive: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(76 mellomliggende versjoner av 11 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
<big>OneDrive
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=0c0d84c1fc08415e9bc3e2d6d68e297b Informasjon om dette finner du i UiBhjelp.]
</big>
Office 365 gir ansatte og studenter gratis adgang til tekstbehandling, skylagring og samhandlingstjenester.  Disse verktøyene kan du bruke via nettleser, på nettbrett og PC og på telefonen din.
Selv om dette gir bedre muligheter for samarbeid, så kan det også oppstå noen utfordringer knyttet til synkronisering og lagring av dokumenter mellom dine ulike enheter.
På disse sidene har vi samlet informasjon og tips til OneDrive, Microsoft sin skylagringstjeneste. De vil være under kontinuerlig utvikling, og hvis du ser noe som mangler, eller finner feil informasjon, så vil vi svært gjerne høre fra deg. Vi anbefaler også at du logger inn på office365.uib.no og laster ned og installerer Office 365 her (link)
 
 
=== Generelt ===
Har du Windows 10 er OneDrive-klienten allerede installert på maskinen din. Bruker du Windows 7 må du laste ned og installere [https://onedrive.live.com/about/nb-NO/download/ OneDrive-klienten]    Klienten gjør at du kan synkronisere innholdet mellom de ulike enhetene dine og OneDrive på nett. Dette har mange fordeler, ikke minst i forhold til sikkerhetskopiering og deling av filer, som vi skal komme tilbake til.<br />
[[File:1. hjemmemeny.jpg|400px]] <br />
 
 
 
=== Pålogging ===
 
 
1) Kjør "setup"-filen, og skriv inn e-postadressen din brukernavn@uib.no.<br />
[[File:2. innlogging.JPG|400px]]
Du vil bli sendt videre til felles innlogging, der du skal velge Universitets- og høyskolesektoren <br /><br />
[[File:3. SigninODApp2.JPG|400px]]
2) Du logger på med  brukernavn@uib.no som vist under <br />[[File:4. SignInODApp3.JPG|400px]]
3) Trykk neste og du vil få opp et valg der du kan bestemme hvilke av filene dine du vil synkronisere. Når du blir kjent med tjenesten så kan det i noen tilfeller være lurt å bare synkronisere mapper du jobber med ofte. <br />[[File:5. SynkeValg.JPG|400px]]
4) Du har nå installert klienten på PC-en din, og du vil forhåpentligvis se en liten blå sky nede til høyre i oppgavelinjen <br />[[File:6. taskbar.jpg|400px]]
Nå har du også fått en egen mappe på maskinen din som heter OneDrive – University of Bergen. Denne kan du åpne via ikonet i oppgavelinjen eller via startmenyen eller i filutforsker. Under ser du hvordan det ser ut. <br />[[File:7. ODfolderiExplorer.JPG|400px]]
 
=== === Bruk - Synkronisering og deling ===
Dersom du har erfaring med Dropbox eller liknende tjenester, så er OneDrive mye av det samme, men med flere funksjoner og muligheter. Her går vi over noen av de mest sentrale elementene.
 
=== Synkronisering ===
Når du jobber i OneDrive mappen lokalt på PC-en din med filer og dokumenter vil disse synkroniseres til OneDrive online og dine andre enheter som har OneDrive klienten installert. Filer som er synkronisert og oppdatert vises med grønn hake, mens filer som er under opplasting viser med blå piler <br />[[File:8. laster.JPG|400px]]
Under ser du høyreklikkmenyen til et en fil i OneDrive-mappen. I tillegg til vanlige redigeringsmuligheter er det i tillegg ‘Share’, ‘View Online’ og ‘Choose OneDrive folders to sync’
Noen ganger kan det være lurt å velge bort synkronisering av filer du bruker eller endrer sjeldent. For eksempel et bilde- eller mediearkiv, særlig om du har dårlig internettforbindelse der du er. Du vil uansett ha tilgang til filene når du er på nett, og du kan når som helst synkronisere til enhetene dine på nytt. <br />[[File:9. filoversikterMeny.JPG|400px]]
 
=== OneDrive Online ===
Velger du 'View Online' vil Office365 bli åpnet i et nettleservindu. Her har du også vanlige Office verktøy tilgjengelig, og du kan jobbe både lokalt og på nett.
Her kan du se oversikt over filer, hva du nylig har jobbet med og filer som er delt med deg.  Du finner også Teams menyen her, som vi har en egen guide for (link til Teams info)
Du kan også opprette nye mapper og filer, laste opp eller synkronisere til maskinen din fra menyen på nett <br />[[File:10. delmenyOnline.JPG|400px]]
 
=== Samarbeid ===
Noe av styrken til Office 365 og OneDrive er samhandling. Du kan dele og arbeide på dokumenter sammen med dine kolleger og se endringer mens de blir gjort.
For å dele en mappe eller dokument med noen andre så kan du høyreklikke eller markere dokumentet og bruke ‘Share’-knappen ovenfor. Da får du opp denne menyen <br />[[File:11. Dele med.JPG|400px]]
Skriv inn navnet og du vil få opp forslag til mottaker. Etterpå vil du se at mappen eller dokumentet er delt i oversikten som på bildet under. <br />[[File:12. Folderbilder.JPG|400px]]
Tilganger til dine dokumenter kan du styre selv, det gjør du ved å markere dokumentet og klikke på informasjonsikonet til høyre, eller høyreklikke og velge detaljer. <br />[[File:13. detaljerDoc.JPG|400px]]
Her kan du styre tilganger, legge til og fjerne personer, pluss en del avanserte delingsinnstillinger som vi ikke går gjennom her. <br />[[File:14. Manage Access.JPG|400px]]
 
=== Legge til personlig konto ===
Med den nyeste OneDrive klienten så kan man også legge til sin personlige OneDrive konto, slik at man også har mulighet til å ha den tilgjengelig. Du vil da ha to OneDrive mapper på PCen din.
Klikk på OneDrive ikonet i oppgavelinjen og klikk på tannhjulet oppe til høyre. <br />[[File:15. Legge til personlig konto1.JPG|400px]]
Den åpner menyen, og du finner ‘Add Account’ under ‘Account’ fanen <br />[[File:16. leggetilkonto2.JPG|400px]]
 
Logg på med den personlige kontoen din, og legg den til. Den vil nå vise som et hvitt skyikon i oppgavelinjen.
 
Kjente problemer – feil OneDrive versjon
 
 
https://support.office.com/en-us/article/Which-version-of-OneDrive-am-I-using-19246eae-8a51-490a-8d97-a645c151f2ba

Siste sideversjon per 31. jul. 2020 kl. 12:01