Forskjell mellom versjoner av «OneDrive»

 
(47 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
'''OneDrive''' er Microsoft sin skylagringstjeneste. Den har mange likhetstrekk med tjenester som Dropbox, Google Drive og Jotta Cloud. Samtidig er den integrert med [[Office 365]], og har dermed langt flere tjenester. Med OneDrive kan du lagre bilder, filer og mapper på én plassering, dele dem med andre og hente dem fra hvor som helst. Du kan opprette dokumenter på datamaskinen på jobben eller på internett, og redigere dem på en bærbar datamaskin, telefon eller nettbrett.
+
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=0c0d84c1fc08415e9bc3e2d6d68e297b Informasjon om dette finner du nå i UiBhjelp.]
 
Alle ansatte og studenter har 1 TB lagringsplass i OneDrive. Selv om dette gir bedre muligheter for samarbeid med kolleger både innad og utenfor UiB, så kan det også oppstå noen utfordringer knyttet til synkronisering og lagring av dokumenter mellom dine ulike enheter.
 
 
 
Under har vi samlet informasjon og tips til OneDrive. Siden vil være under utvikling. Hvis du ser noe som mangler, eller finner feil informasjon, så vil vi svært gjerne høre fra deg. Vi anbefaler også at du [https://portal.office.com/ logger inn på https://portal.office.com/ ] og laster ned og [https://www.office.com/?auth=2&home=1 installerer Office 365].  
 
 
 
==Windows==
 
=== Installasjon===
 
 
 
Har du Windows 10 er OneDrive-klienten allerede installert på maskinen din. Bruker du Windows 7, må du laste ned og installere [https://onedrive.live.com/about/nb-NO/download/ OneDrive-klienten].    Klienten gjør at du kan synkronisere innholdet mellom de ulike enhetene dine og OneDrive på nett. Dette har mange fordeler, ikke minst når det gjelder sikkerhetskopiering og deling av filer, som vi skal komme tilbake til.<br />
 
[[File:1. officecom.png|400px]]<br />
 
 
 
=== Pålogging ===
 
1) Kjør "setup"-filen, og skriv inn e-postadressen din brukernavn@uib.no.<br />
 
[[File:2. innlogging.JPG|400px]]
 
 
Du vil bli sendt videre til felles innlogging, der du skal velge Universitets- og høyskolesektoren <br /><br />
 
[[File:3. SigninODApp2.JPG|400px]]
 
 
2) Du logger på med  brukernavn@uib.no som vist under <br />[[File:4. SignInODApp3.JPG|400px]]
 
 
3) Trykk neste og du vil få opp et valg der du kan bestemme hvilke av filene dine du vil synkronisere. Når du blir kjent med tjenesten, så kan det i noen tilfeller være lurt å bare synkronisere mapper du jobber med ofte. <br />[[File:5. SynkeValg.JPG|400px]]
 
 
4) Du har nå installert klienten på PC-en din, og du vil forhåpentligvis se en liten blå sky nede til høyre i oppgavelinjen <br />[[File:6. taskbar.jpg|400px]]
 
 
Nå har du også fått en egen mappe på maskinen din som heter OneDrive – University of Bergen. Denne kan du åpne via ikonet i oppgavelinjen eller via startmenyen eller i filutforsker. Under ser du hvordan det ser ut. <br />[[File:7. ODfolderiExplorer.JPG|400px]]
 
 
 
 
=== Bruk ===
 
Dersom du har erfaring med Dropbox eller liknende tjenester, så er OneDrive mye av det samme, men med flere funksjoner og muligheter. Her går vi over noen av de mest sentrale elementene.
 
 
 
=== Synkronisering ===
 
Når du jobber med filer og dokumenter i OneDrive-mappen lokalt på PC-en din vil disse synkroniseres til OneDrive online og dine andre enheter som har OneDrive-klienten installert. Filer som er synkronisert og oppdatert vises med grønn hake, mens filer som er under opplasting viser med blå piler <br />[[File:8. laster.JPG|400px]]
 
 
Under ser du høyreklikkmenyen til en fil i OneDrive-mappen. I tillegg til vanlige redigeringsmuligheter er det ‘Share’, ‘View Online’ og ‘Choose OneDrive folders to sync’
 
 
Noen ganger kan det være lurt å velge bort synkronisering av filer du bruker eller endrer sjelden, for eksempel bilde- eller mediearkiv. Særlig anbefales dette når/om du har dårlig internettforbindelse. Du vil uansett ha tilgang til filene når du er på nett, og du kan når som helst synkronisere til enhetene dine på nytt. <br />[[File:9. filoversikterMeny.JPG|400px]]
 
 
 
=== OneDrive Online ===
 
Velger du 'View Online' vil Office365 bli åpnet i et nettleservindu. Her har du også vanlige Office-verktøy tilgjengelig, og du kan jobbe både lokalt og på nett.
 
 
 
Her kan du se oversikt over filer, hva du nylig har jobbet med og filer som er delt med deg.  Du finner også [[Teams]]-menyen her.
 
 
 
Du kan også opprette nye mapper og filer, laste opp eller synkronisere til maskinen din fra menyen på nett <br />[[File:10. delmenyOnline.JPG|400px]]
 
 
 
 
=== Samarbeid ===
 
Noe av styrken til Office 365 og OneDrive er samhandling. Du kan dele og arbeide på dokumenter sammen med dine kolleger og se endringer mens de blir gjort.
 
 
 
For å dele en mappe eller dokument med noen andre så kan du høyreklikke eller markere dokumentet og bruke "Share"-knappen ovenfor. Da får du opp denne menyen
 
 
 
[[File:11. Dele med.JPG|400px]]
 
 
 
Skriv inn navnet og du vil få opp forslag til mottaker. Etterpå vil du se at mappen eller dokumentet er delt i oversikten som på bildet under.
 
 
 
[[File:12. Folderbilder.JPG|400px]]
 
 
Tilganger til dine dokumenter kan du styre selv, det gjør du ved å markere dokumentet og klikke på informasjonsikonet til høyre, eller høyreklikke og velge detaljer.
 
 
 
[[File:13. detaljerDoc.JPG|400px]]
 
 
Her kan du styre tilganger, legge til og fjerne personer, pluss en del avanserte delingsinnstillinger som vi ikke går gjennom her.
 
 
 
[[File:14. Manage Access.JPG|400px]]
 
 
 
=== Legge til personlig konto ===
 
Med den nyeste OneDrive klienten så kan man også legge til sin personlige OneDrive-konto, slik at man også har mulighet til å ha den tilgjengelig. Du vil da ha to OneDrive-mapper på PCen din.
 
 
 
Klikk på OneDrive-ikonet i oppgavelinjen og klikk på tannhjulet oppe til høyre.
 
 
 
[[File:15. Legge til personlig konto1.JPG|400px]]
 
 
Den åpner menyen, og du finner ‘Add Account’ under ‘Account’ -fanen
 
 
 
[[File:16. leggetilkonto2.JPG|400px]]
 
 
 
Logg på med den personlige kontoen din, og legg den til. Den vil vise som et hvitt skyikon i oppgavelinjen.
 
 
 
==Mac==
 
===Installasjon===
 
[https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=823060 Installer oppdatert OneDrive fra Microsoft Office sine sider]
 
 
 
===Pålogging===
 
Logg på OneDrive med følgende:
 
student: brukernavn@uib.no
 
ansatt: fornavn.etternavn@uib.no
 
 
 
===Bruk===
 
[https://support.office.com/nb-no/article/OneDrive-for-Mac-vanlige-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-3fc4062c-8051-4392-bff1-551e32840cd0?omkt=nb-NO&ui=nb-NO&rs=nb-NO&ad=NO Hvordan ta i bruk OneDrive for Mac - fra Microsoft Office sine sider]
 
 
 
[[en:OneDrive]]
 

Nåværende revisjon fra 31. jul. 2020 kl. 14:01