Om IT-hjelp

Fra ithjelp
Revisjon per 10. mar. 2010 kl. 11:42 av Sbi041 (diskusjon | bidrag)
Hopp til: navigasjon, søk


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en
Tilbakemelding
på denne siden?


Hva er IT-hjelp?

Trenger du hjelp med et eller annet innen it ved UiB, er dette stedet for deg. Her er det meningen å samle nyttig informasjon som gjelder bruk av både sentrale og lokale it-tjenester. Annen IT-informasjon som er nyttig for UiB-brukere kan også legges inn her. Dette kan for eksempel være lenker til annen nyttig informasjon for brukere av forskjellig programvare eller it-utstyr ved UiB. Kort sagt: All it-informasjon som kan være nyttig for andre ved UiB kan legges her. Alle med brukerkonto ved UiB har mulighet til å bidra med sine kunnskaper og erfaringer.


Hvordan finner jeg det jeg trenger?

Lenker

ithjelp.uib.no kan brukes som vanlige vevsider via lenker fra f.eks. hovedsiden. I tillegg er her litt ekstra funksjonalitet. Om du skal finne og lese informasjon, er det et par ting som kan være nyttig å kjenne til:


Søk

Når du har skrevet inn en søketekst, har du to alternativ:

VIS - Går til siden som heter det samme som det du har skrevet inn

SØK - Finner alle sider (også kategorisider, se under) som inneholder ordet eller ordene du har skrevet inn

I en del tilfeller er det laget en videresending fra en sidetittel til en annen, slik at om du for eksempel skriver inn "epost", så blir du sendt til siden som heter "E-post". Om siden du søker etter ikke finnes (og ikke det er laget en videresending fra teksten du skrev) vil søkeresultat vises.


Kategorier

I tillegg til vanlige vevsider med lenker videre til andre relevante sider, er innholdet ordnet i "kategorier". Dette gjøres ved hjelp av merking av sider. En side kan høre til flere kategorier, og alle disse viser nederst på siden. Ved å klikke på deisse, kommer du til en kategoriside med lenker til alle sider som tilhører denne kategorien. En kategori kan også tilhøre en annen kategori, på samme måte som datafiler og mapper elelr kataloger i filutforskeren, eller meldinger og mapper i e-posten.

TIPS: Det er ofte nyttig å søke i innhold på en enkelt side i nettleseren ved å trykke Ctrl + F.


Forskjellige lenker

  • Lenker som går ut av ithjelp.uib.no markeres med en pil bak lenken, slik: www.uib.no.
  • Lenker til kryptert innhold markeres med hengelås, slik: SEBRA
  • Lenker til sider som ikke finnes har rød tekst som standard.

Det kan også være nyttig å gjøre seg litt kjent ved å klikke litt rundt blant annet via lenkene i margen til venstre.

I tillegg til å lese informasjonen, er det mulig å bidra til å forbedre innholdet. ithjelp.uib.no er en wiki som bruker samme system som blant annet wikipedia. Der kan alle bidra. På ithjelp.uib.no må du logge inn med brukerkonto ved UiB for å endre eller opprette nye sider. Alle med tilgang til Internett kan derimot lese.


Hvem står bak innholdet?

Historikk øverst på siden gir tilgang til hvem som har gjort hvilke endringer på hver enkelt side.

Alle med brukerkonto på UiB kan bidra til at ithjelp.uib.no blir best mulig. Mange sider vil ikke vise forskjell på om de er skrevet av ansatte på IT-avdelingen eller andre.

IT-avdelingen følger med på og vedlikeholder informasjon om tjenester fra IT-avdelingen. Noen sider vil bare bli oppdatert av IT-avdelingen.


Kategorisering

Innholdet på ithjelp.uib.no skal kunne finnes tematisk etter kategorier. En side kan tilhøre flere kategorier, men bør minimum tilhøre én. De mest aktuelle kategoriene er:

Det finnes også kategorier for sider under utvikling, sider som er verifisert av IT-avdelingen og autoritativ informasjon (som er låst av IT-avdelingen).


Låst side?

På IT-hjelp vil det være noen sider som er låst. Det vil si at kun administratorer for ithjelp.uib.no kan endre disse sidene. Dette gjelder relativt statiske sider med autoritativ informasjon samt hovedsider og oversiktssider. Autoritativ informasjon vil normalt si reglement, policies eller annet som er vedtatt av henholdsvis IT-avdelingen, Universitetstyret, eller andre med besluttende myndighet. Slike sider skal godkjennes på forhånd ifølge rutiner hos IT-avdelingen. Selv om hovedside og oversiktssider er låste, vil vi gjerne ha forslag til forbedringer på disse.

NB: Det er kun IT-avdelingen som skal merke sider som autoritativ informasjon.