Ofte stilte spørsmål om tilgang: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
mIngen redigeringsforklaring
(Redaksjon er sentralisert)
(17 mellomliggende versjoner av en annen bruker er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{Trenger gjennomgang}}


==Hvordan får jeg tilgang til Windows / Unix?==
==Hvordan får jeg logget på Windows / Unix?==
Søknad om brukerkonto skal gjøres via [http://sebra.uib.no SEBRA].
Du må ha en brukerkonto for å kunne logge inn på maskiner som er satt opp av IT-avdelingen. Søknad om brukerkonto skal gjøres via [http://sebra.uib.no SEBRA]. Les mer informasjon om brukertilganger på [[Brukerkonto/tilgang_til_IT-tjenestene|denne siden]].




'''Problem: Jeg har glemt passordet mitt.'''
==Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?==
Løsning: Ansatte må kontakte BRITA på telefon (555) 84700.  
Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700.  
Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.
Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.


Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).
Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).


Ved geografiske avstander, kontakt BRITA (55584700) for avtale om alternativ sikker overlevering.
Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.


'''Problem: Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke?'''
 
Løsning: Alle klartekst protokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.
==Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke. Hva gjør jeg?==
Alle klartekstprotokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.


Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.
Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.
Linje 22: Linje 22:
Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !
Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !


'''Problem: Jeg har glemt Oracle passordet mitt.'''
Løsning: Ring OF brukerstøtte på 83500.


'''Problem: Jeg vil endre passordet mitt i Windows / Unix.'''
==Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?==
Løsning: SEBRA
Ring OF brukerstøtte på 83500.
 
 
==Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?==
Passordet endrer du i systemet [http://sebra.uib.no SEBRA].


'''Problem: Jeg trenger tilgang til OF / FS'''
Løsning: Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.


'''Problem: Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)'''
==Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?==
Løsning: For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).
Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.
 
 
==Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?==
For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).


Alle data skal lagres på server!  
Alle data skal lagres på server!  
- Der tar vi backup.  
- Der tar vi backup.  
- Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.  
- Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for.  
- Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.
- Dette gjelder også for bærbare med synkronisering.
- Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.  
- Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.  


Linje 47: Linje 47:
Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.
Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.


'''Problem: Jeg trenger tilgang til internett hjemmefra'''
Løsning: Ventelo er vår leverandør nå.
Men det er fortsatt mulig å benytte: ISDN(digitale) og/eller MODEM(analoge) oppringttjenester.Telefonnummer til tjenesten er 55584000 for studenter og ansatte. Mer info


'''Problem: Jeg trenger hjemmekontor løsning'''
==Hvordan får jeg internett hjemme?==
Løsning: Gå til http://hjemmekontor.uib.no, du blir bedt om å laste ned og kjøre en ica webclient. Velg "full access" og "never ask me again" på denne sprett-opp boksen.
Se informasjon om ADSL-avtale for ansatte og studenter ved UiB på denne siden: [ADSL].
Du må ha tillatelse fra avdelingsleder og IT-avd for å benytte denne tjenesten. Lag sak i http://bs.uib.no for dette.  




'''Problem: Jeg trenger ICA-client på min maskin som ikke er driftet av den sentrale IT avdelingen.'''
==Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?==
Løsning: Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Gå til http://www.uib.no/it/hjelp/lokale_it/
Se informasjon på denne siden: [Hjemmekontor]


(Intern kommentar: lenke over er utdatert! Skal vi slette den?)
==Hvordan får jeg ICA-client på min private datamaskin?==
Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.


Svar: dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få  ICA-client innstallert.


'''Problem: Jeg trenger tilgang til nettbanken min.'''
==Hvordan får jeg tilgang til nettbanken min?==
Løsning: Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.  
Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.  


Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for!  
Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for!  
Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.  
Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.  


'''Problem: Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel.'''
Løsning: Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.


==Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Hva gjør jeg?==
Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.
==Hvordan fjerner jeg lagrede passord i nettleseren?==
Sjekk siden [[Hvordan_fjerne_lagrede_passord_i_nettleseren]]
==Hvor lang tid tar det fra en legger informasjon inn i FS, til det blir lagt ut på Studentportalen?==
Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).
==Hvorfor får jeg bare tilgang til UiB-sider over VPN?==
Virus-infiserte VPN-brukere kan risikere å få begrenset sitt nett-tilgang. Nå kan den enkelte sjekke om en er utsatt for 
tiltaket på denne websiden www.tjinfo.uib.no/sperret?
Teksten som sendes folk er omtrent slik:
Maskinen din som er tilknyttet UIB via NORSK_TEKST er smittet av en slem orm - vi vet ikke hvilket virus men ser av trafikken 
fra maskinen din at den er infisert og gjør forsøk på å spre seg fra din maskin til andres.
Maskinen din er til skade for andre brukere på Internett, det kan ikke fortsette! Dersom oversikten under hovedsakelig 
refererer til port 445, kan det gjerne være Sasser.
Den eneste sikre måten å bli kvitt viruset på er å reinstallere
Windows på maskinen. Husk å ta sikkerhetskopi av alt du ønsker
å beholde før du følger denne oppskriften:
Reinstaller operativsystem mens maskinen er av nett!
Skru på innebygd XP brannmur FØR nettverkskabelen plugges i.
Last ned oppdateringer fra Windows Update
Installer antivirus og oppdater signaturer
Skru av brannmur og evt. meld inn i domene.
Du kan få gratis antivirus-program av UIB:
https://tjinfo.uib.no/program
I tillegg til virus finnes også mye annen ufyselig programvare som kan snike seg inn på PC-en din, slik programvare kan 
avlytte alle dine tastetrykk eller sende pornografisk spam mens du sover. Spybot vil hjelpe deg, du må bruke et slikt verktøy:
http://www.safer-networking.org/
Her kan du få hjelp til å holde PC-en din oppdatert:
http://windowsupdate.microsoft.com
http://www.wlan.uib.no/sikkerhet.html
http://doc.uib.no/wiki/WindowsSikkerhet
Du kan risikere å miste tilgang til internett via UIB dersom du ikke følger opp denne meldingen.


Problem: Jeg har lagret brukernavn og passord til en webside i nettleseren min. Hvordan kan jeg få dette fjernet?
Dersom du har fulgt alle oppskrifter og fortsatt får disse meldingene,kan det tenkes at andre bruker din konto? Bytt passord:  
Løsning:Mozilla Web: Edit-> preferences-> Privacy and Security -> Passwords. Ta av haken remember passwords". Gå til "Manage Stored Password". Trykk " remove all ".


Internet Explorer: Tools-> Internet Options-> Content-> Auto Complete-> Clear Passwords
Studenter og ansatte:: https://sebra.uib.no


Problem: Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra en legger informasjon inn i FS, før det blir lagt ut på Studentportalen.
Du kan sjekke om din VPN-forbindelse har blitt begrenset her:  
Løsning: Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).
https://tjinfo.uib.no/sperret


[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]

Sideversjonen fra 9. mar. 2017 kl. 09:53

Hvordan får jeg logget på Windows / Unix?

Du må ha en brukerkonto for å kunne logge inn på maskiner som er satt opp av IT-avdelingen. Søknad om brukerkonto skal gjøres via SEBRA. Les mer informasjon om brukertilganger på denne siden.


Jeg har glemt passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ansatte må kontakte BRITA på telefon 555 84700. Personlig oppmøte med identifikasjonspapirer er nødvendig.

Studenter kan bytte passord i SEBRA. Klikk på lenken "Student" under "Glemt passord". Du må ha fødselsnummer, studentnummer og PIN-kode (som brukes i Studentweb).

Ved store geografiske avstander, kontakt BRITA 555 84700 for avtale om alternativ sikker overlevering.


Jeg får ikke "telnet" eller "ftp" til å virke. Hva gjør jeg?

Alle klartekstprotokoller er sperret hos UiB. Å sende passord i klartekst er en stor sikkerhetsrisiko da passord og brukernavn som sendes ukryptert uproblematisk vil kunne plukkes opp av andre, og vil da kunne misbrukes.

Vi anbefaler SSH i stedet. SSH kan lastes ned fra våre sider.

Merk: dersom du har en datamaskin innstallert av IT-avdelingen ved UIB, så finnes dette programmet som standard. "Start - programs - ssh secure shell - ssh secure client"

Merk at mange mobiltelefoner bruker klartekstprotokoller, det betyr at du må tenke på innholdet i informasjonen du sender. Noen kan faktisk lese informasjonen din. !


Jeg har glemt Oracle passordet mitt. Hva gjør jeg?

Ring OF brukerstøtte på 83500.


Hvordan endrer jeg passordet mitt i Windows / Unix?

Passordet endrer du i systemet SEBRA.


Hvordan får jeg tilgang til OF / FS?

Dette må søkes om. Se intranettet for ansatte.


Hvorfor får jeg ikke lagre på c:\ (lokal harddisk)?

For de aller fleste brukerne våre er det sperret tilgang til c:\, bortsett fra midlertidig lagring av filer på C:\temp (vil når som helst kunne bli slettet).

Alle data skal lagres på server! - Der tar vi backup. - Data du lagrer på lokal disk må du selv ta ansvar for. - Dette gjelder også for bærbare med synkronisering. - Tenk på at datamaskinen din kan bli stjålet eller ødelagt. Da bør den ikke inneholde sensitive eller uerstattelige data.

Dersom du har jobbet på din bærbare datamaskin i en lenger periode uten å ha tatt backup eller synkronisert dataene dine mot våre servere, så må du tenke på å ta BACKUP! Ta kopi av dine data på USB minnepenn/CD/DVD, ekstern harddisk, og sjekk at det er tilgjengelig der. Det er ditt ansvar å sørge for at du har backup av dataene du lagrer på en bærbar datamaskin utenfor UIB-nettverket.


Hvordan får jeg internett hjemme?

Se informasjon om ADSL-avtale for ansatte og studenter ved UiB på denne siden: [ADSL].


Hvordan får jeg hjemmekontorløsning?

Se informasjon på denne siden: [Hjemmekontor]


Hvordan får jeg ICA-client på min private datamaskin?

Henvend deg til din lokale IT-kontakt. Dersom maskinen du har ikke er installert/driftet av oss, kan du dessverre ikke få ICA-client innstallert.


Hvordan får jeg tilgang til nettbanken min?

Noen bankers nettjenester krever spesielle installasjoner på maskinen/nettleseren.

Dette er ikke noe vi gir brukerstøtte på for! Betaling av private regninger på nettbank er en privat aktivitet som ikke IT avdelingen støtter.


Jeg får ikke tilgang til webside. ActiveX advarsel. Hva gjør jeg?

Advarsler om ActiveX sikkerhetsinnstillinger er oftest relatert til profilen. Hvis dette er et stort problem må du be IT-avd lage ny profil til deg.


Hvordan fjerner jeg lagrede passord i nettleseren?

Sjekk siden Hvordan_fjerne_lagrede_passord_i_nettleseren


Hvor lang tid tar det fra en legger informasjon inn i FS, til det blir lagt ut på Studentportalen?

Forutsatt at informasjonen i FS er kodet i henhold til gjeldende regler, jf. http://webber.uib.no/ua/informasjon/kokebok/, vil informasjonen dukke opp i Studentportalen dagen etter at den er lagt inn i FS (nye data blir overført hver natt).


Hvorfor får jeg bare tilgang til UiB-sider over VPN?

Virus-infiserte VPN-brukere kan risikere å få begrenset sitt nett-tilgang. Nå kan den enkelte sjekke om en er utsatt for tiltaket på denne websiden www.tjinfo.uib.no/sperret?

Teksten som sendes folk er omtrent slik:

Maskinen din som er tilknyttet UIB via NORSK_TEKST er smittet av en slem orm - vi vet ikke hvilket virus men ser av trafikken fra maskinen din at den er infisert og gjør forsøk på å spre seg fra din maskin til andres.

Maskinen din er til skade for andre brukere på Internett, det kan ikke fortsette! Dersom oversikten under hovedsakelig refererer til port 445, kan det gjerne være Sasser.

Den eneste sikre måten å bli kvitt viruset på er å reinstallere Windows på maskinen. Husk å ta sikkerhetskopi av alt du ønsker å beholde før du følger denne oppskriften:

Reinstaller operativsystem mens maskinen er av nett! Skru på innebygd XP brannmur FØR nettverkskabelen plugges i. Last ned oppdateringer fra Windows Update Installer antivirus og oppdater signaturer Skru av brannmur og evt. meld inn i domene.

Du kan få gratis antivirus-program av UIB: https://tjinfo.uib.no/program

I tillegg til virus finnes også mye annen ufyselig programvare som kan snike seg inn på PC-en din, slik programvare kan avlytte alle dine tastetrykk eller sende pornografisk spam mens du sover. Spybot vil hjelpe deg, du må bruke et slikt verktøy: http://www.safer-networking.org/

Her kan du få hjelp til å holde PC-en din oppdatert:

http://windowsupdate.microsoft.com http://www.wlan.uib.no/sikkerhet.html http://doc.uib.no/wiki/WindowsSikkerhet

Du kan risikere å miste tilgang til internett via UIB dersom du ikke følger opp denne meldingen.

Dersom du har fulgt alle oppskrifter og fortsatt får disse meldingene,kan det tenkes at andre bruker din konto? Bytt passord:

Studenter og ansatte:: https://sebra.uib.no

Du kan sjekke om din VPN-forbindelse har blitt begrenset her: https://tjinfo.uib.no/sperret