Forskjell mellom versjoner av «Ofte stilte spørsmål om e-post»

Fra IT-hjelp UiB
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du nå i UiBhjelp.]»)
Tagg: Erstattet
 
(10 mellomliggende revisjoner av 5 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{BRA}}
+
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du i UiBhjelp.]
==Hvordan får jeg sendt e-poster med store vedlegg?==
 
Det er satt en sperre på 50mb for vedlegg i en e-post. Send flere e-poster eller benytt [http://vedlegg.uib.no vedlegg.uib.no] hvis mailen skal sendes til uib-ansatte.
 
 
 
 
 
==Hvordan gjør jeg plass til nye e-poster når innboksen er full?==
 
Du må selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Full innboks]].
 
 
 
 
 
==Hva gjør jeg når e-postleseren min ikke virker?==
 
Kjør "start - > Support - > Reset Thunderbird" evt. Reparere Outlook
 
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
 
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
 
 
 
 
 
==Hva gjør jeg hvis mappene mine i Mozilla Thunderbird har forsvunnet?==
 
I Mozilla Thunderbird: velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
 
 
 
 
 
==Hva gjør jeg dersom det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren?==
 
Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
 
Dette gjelder både Mozilla Thunderbird, Outlook og Webmail.
 
 
 
 
 
==Hvorfor får jeg e-poster med rare vedlegg og uforståelig tekst?==
 
Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er, og oppgi aldri opplysninger som f.eks. passord til andre.
 
 
 
 
 
==Hvorfor kom ikke vedlegget jeg sendte frem?==
 
Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
 
 
 
 
 
==Hvordan kan jeg lage en felles e-postliste for hele avdelingen min?==
 
Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.
 
 
 
 
 
==Hvor finner jeg den gamle e-posten min etter overgang til Outlook?==
 
Den gamle e-posten finner du på nettet ved å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla Thunderbird og Outlook samtidig blir bare kluss.
 
 
 
 
 
==Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte. Hva gjør jeg?==
 
Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.
 
 
 
 
 
==Hvordan flytter jeg meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf?==
 
Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen
 
 
 
 
 
==Hvordan legger jeg inn fraværsmelding i Outlook?==
 
Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: [[Fraværsmelde e-post]].
 
Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.
 
 
 
 
 
==Hva gjør jeg når Thunderbird-profilen er låst (Linux)?==
 
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
 
 
 
 
 
==Hvorfor kan jeg ikke sende epost med farger, kursiv eller fet skrift?==
 
For å redigere font og farger i signatur må man bruke HTML i e-post. Det er flere problemer knyttet til dette og derfor støttes ikke HTML-mail.
 
 
 
De viktigste grunnene er at mange epost-klienter ikke kan lese HTML-mail og mottakerene vil da bare i beste fall se HTML-kildekode. Ofte vil skjermen bli fylt av kryptiske tegn pga. forskjeller i tegnsett og internasjonale settinger. HTML-mail gir også flere problemer for brukere som leser e-post på mobiltelefoner og PDA'er, noe som gjelder stadig flere. IT-avdelingens offisielle holdning er at HTML-mail ikke skal brukes pga. problemer det kan medføre for mottakeren.
 
 
 
==Maskinen sender e-post til ukjente adresser==
 
 
 
Dette skyldes at en PC et eller annet sted er smittet av et e-postvirus, og at dette viruset sender seg selv til en mailserver og påstår at det er deg. Mailserveren sender deg svar om at tiltenkt mottager av viruset ikke finnes.
 
 
 
Beklageligvis er dette veldig vanlig, UiB stopper tusenvis av lignende meldinger hvert døgn, men vi klarer åpenbart ikke å stoppe alt. Din maskin er altså ikke involvert. Fortsetter du å motta slike e-poster kan du legge inn en sak med eksempel i IssueTracker, og postmaster vil lage nytt filter.
 
 
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
 
[[Kategori:E-post]]
 
[[Kategori:BRA]]
 
[[Kategori:BRS]]
 

Nåværende revisjon fra 25. jan. 2022 kl. 08:19