Forskjell mellom versjoner av «Ofte stilte spørsmål om e-post»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 1: Linje 1:
 
{{Trenger gjennomgang}}
 
{{Trenger gjennomgang}}
 
'''Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem'''
 
'''Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem'''
Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.
+
Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.
  
  
 
'''Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
 
'''Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Frigjøring av lagringsplass i  Outlook 2003]]
+
Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Full innboks]]
  
  
 
'''Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
 
'''Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Se [[Frigjøring av  lagringsplass i  Outlook 2003]]
+
Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Se [[Full innboks]]
  
  
 
'''E-postleseren min virker ikke/henger.'''
 
'''E-postleseren min virker ikke/henger.'''
Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
+
Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
 
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
 
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
 
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
 
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
Linje 19: Linje 19:
  
 
'''Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
 
'''Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
+
I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
  
  
 
'''Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''  
 
'''Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''  
Løsning: Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.
+
Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.
  
  
 
'''Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word-dokumenter.)'''
 
'''Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word-dokumenter.)'''
Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.
+
Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.
  
  
 
'''Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
 
'''Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
+
Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
 
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.
 
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.
  
  
 
'''Jeg har ikke fått Outlook.'''
 
'''Jeg har ikke fått Outlook.'''
Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen Outlook? Kontakt IT-avd via https://bs.uib.no.
+
Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen Outlook? Kontakt IT-avd via https://bs.uib.no.
  
  
 
'''Webmail virker ikke.'''
 
'''Webmail virker ikke.'''
Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet. Sjekk at du taster riktig brukernavn og passord.
+
Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet. Sjekk at du taster riktig brukernavn og passord.
  
  
 
'''Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
 
'''Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.  
+
Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.  
  
  
 
'''Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
 
'''Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
+
Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
  
  
 
'''Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
 
'''Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.  
+
Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.  
  
  
 
'''Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
 
'''Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
Løsning: Vi anbefaler å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
+
Vi anbefaler å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
  
  
 
'''Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte.'''  
 
'''Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte.'''  
Løsning: Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.  
+
Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.  
  
  
 
'''Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf.'''
 
'''Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf.'''
Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen
+
Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen
  
  
 
'''Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
 
'''Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: [[Fraværsmelde e-post]].
+
Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: [[Fraværsmelde e-post]].
 
Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.
 
Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.
  
Linje 74: Linje 74:
 
'''Thunderbird-profilen er låst (Linux)'''
 
'''Thunderbird-profilen er låst (Linux)'''
 
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
 
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
 +
 +
'''Hvorfor kan jeg ikke sende epost med farger, kursiv eller fet skrift?'''
 +
For å redigere font og farger i signatur må man bruke HTML i e-post. Det er flere problemer knyttet til dette og derfor støttes ikke HTML-mail.
 +
 +
De viktigste grunnene er at mange epost-klienter ikke kan lese HTML-mail og mottakerene vil da bare i beste fall se HTML-kildekode. Ofte vil skjermen bli fylt av kryptiske tegn pga. forskjeller i tegnsett og internasjonale settinger. HTML-mail gir også flere problemer for brukere som leser e-post på mobiltelefoner og PDA'er, noe som gjelder stadig flere. IT-avdelingens offisielle holdning er at HTML-mail ikke skal brukes pga. problemer det kan medføre for mottakeren.
  
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
 
[[Kategori:E-post]]
 
[[Kategori:E-post]]

Revisjonen fra 18. feb. 2010 kl. 15:37


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.


Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded. Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se Full innboks


Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook? Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Se Full innboks


E-postleseren min virker ikke/henger. Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook (bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:) (stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)


Mappene mine i Mozilla har forsvunnet. I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.


Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.


Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word-dokumenter.) Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.


Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren. Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc. Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.


Jeg har ikke fått Outlook. Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen Outlook? Kontakt IT-avd via https://bs.uib.no.


Webmail virker ikke. Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet. Sjekk at du taster riktig brukernavn og passord.


Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst. Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.


Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.


Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min. Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.


Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min? Vi anbefaler å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.


Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte. Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.


Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf. Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf. https://tjinfo.uib.no/alfigjen


Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook. Hvis maskinen din er driftet av IT-avd og du har Outlook, finner du hjelp på: Fraværsmelde e-post. Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.


Thunderbird-profilen er låst (Linux) Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"

Hvorfor kan jeg ikke sende epost med farger, kursiv eller fet skrift? For å redigere font og farger i signatur må man bruke HTML i e-post. Det er flere problemer knyttet til dette og derfor støttes ikke HTML-mail.

De viktigste grunnene er at mange epost-klienter ikke kan lese HTML-mail og mottakerene vil da bare i beste fall se HTML-kildekode. Ofte vil skjermen bli fylt av kryptiske tegn pga. forskjeller i tegnsett og internasjonale settinger. HTML-mail gir også flere problemer for brukere som leser e-post på mobiltelefoner og PDA'er, noe som gjelder stadig flere. IT-avdelingens offisielle holdning er at HTML-mail ikke skal brukes pga. problemer det kan medføre for mottakeren.