Forskjell mellom versjoner av «Ofte stilte spørsmål om e-post»

Fra ithjelp
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 2: Linje 2:
 
'''Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem'''
 
'''Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem'''
 
Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.
 
Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.
 +
  
 
'''Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
 
'''Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded.'''
Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[
+
Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se [[Frigjøring av lagringsplass i  Outlook 2003]]
 +
 
  
Frigjøring av lagringsplass i  Outlook 2003]]
+
'''Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
 +
Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Se [[Frigjøring av lagringsplass i  Outlook 2003]]
  
'''Problem: Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook?'''
 
Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Fremgangsmåten finner du på denne linken.
 
  
'''Problem: E-post leseren min virker ikke/henger.'''
+
'''E-postleseren min virker ikke/henger.'''
 
Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
 
Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook
 
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
 
(bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:)
 
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
 
(stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)
  
'''Problem: Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
+
 
 +
'''Mappene mine i Mozilla har forsvunnet.'''
 
Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
 
Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.
  
'''Problem: Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''
 
Løsning:Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.
 
  
'''Problem: Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word dokumenter.)'''
+
'''Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens'''
 +
Løsning: Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.
 +
 
 +
 
 +
'''Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word-dokumenter.)'''
 
Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.
 
Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.
  
'''Problem: Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
+
 
 +
'''Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren.'''
 
Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
 
Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc.
 
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.
 
Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.
  
'''Problem: Jeg har ikke fått Outlook.'''
 
Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen outlook?Kontakt IT-avd.
 
  
'''Problem: Webmail virker ikke.'''
+
'''Jeg har ikke fått Outlook.'''
 +
Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen Outlook? Kontakt IT-avd via https://bs.uib.no.
 +
 
 +
 
 +
'''Webmail virker ikke.'''
 
Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet.
 
Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet.
Det går også an å konfigurere Webmail til hente mail fra heimdal.uib.no men det er best å la den forbli en død database/arkiv over gammel mail.
 
  
'''Problem: Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
+
 
 +
'''Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst.'''
 
Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.  
 
Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.  
  
'''Problem: Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
+
 
 +
'''Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem'''
 
Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
 
Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs  etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.
  
'''Problem: Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
 
Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. 
 
  
'''Problem: Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
+
'''Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min.'''
Løsning: Vi anbefaler å bruke http:\webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
+
Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.
 +
 
 +
 
 +
'''Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min?'''
 +
Løsning: Vi anbefaler å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.
 +
 
 +
 
 +
'''Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte.'''
 +
Løsning: Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.  
  
'''Problem: Jeg har fått Outlook og trenger hjelp til diverse'''
 
Løsning: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/ inneholder god hjelp til bruk av Outlook mail og kalender samt konvertering av bokmerker/adressebøker fra Mozilla til Outlook.
 
  
'''Problem: Alle epostene mine i innboksen i Outlook er borte.'''  
+
'''Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf.'''
Løsning: Du har mest sannsynlig slettet epostene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger epost som er opptil 60dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så "brev med pil" ikonet.  
+
Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen
  
'''Problem: Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Heimdal (exchange) slik at jeg finner dem på Alf.'''
 
Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til heimdal lager login-scriptene til Windows en .forward fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra heimdal. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til heimdal og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf.  https://tjinfo.uib.no/alfigjen
 
  
 
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
 
'''Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook.'''
Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: http://www.uib.no/it/hjelp/adm/outlook/out-of-office/
+
Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: [[Fraværsmelding i Outlook]].
Outlook-brukere som ikke får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må Ibruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise
+
Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.
  
  
'''Profilen er låst (Linux)'''
+
'''Thunderbird-profilen er låst (Linux)'''
 
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
 
Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"
  
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
 
[[Kategori:Ofte stilte spørsmål]]
 
[[Kategori:E-post]]
 
[[Kategori:E-post]]

Revisjonen fra 17. feb. 2010 kl. 18:19


Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Jeg prøvde å sende en stor e-post på 50MB men den kom ikke frem Løsning: Det er satt en sperre på hvor stor en mail kan være. CA 10MB. Send heller flere små mailer.


Jeg får ikke lagre mer epost i Outlook. Feilmelding DiscQuota exceeded. Løsning: Du har overskredet 1 GB grense for lagring. Du bør selv slette eller arkivere gammel post som tar mye plass. Se Frigjøring av lagringsplass i Outlook 2003


Hvordan arkiverer jeg epost i Outlook? Løsning: Har du epost på Exchange-server, kan du arkivere eposten på hjemmeområdet, og likevel få tilgang til den i Outlook. Se Frigjøring av lagringsplass i Outlook 2003


E-postleseren min virker ikke/henger. Løsning: Kjør "start - > Support - > Reparere Mozilla" evt Reparer Outlook (bærbare: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til d:) (stasjonær: hvis fix`en ikke virker kan det skyldes manglende tilgang til o:)


Mappene mine i Mozilla har forsvunnet. Løsning:I Mozilla velg file -> subscribe. Velg mappene du vil ha frem igjen.


Mozilla: subject og avsender stemmer ikke overens Løsning: Dette er et kjent problem med Mozilla, dersom du avslutter programmet og starter det på ny vil nok problemet rette seg.


Jeg får ikke åpnet vedlegg i mozilla ( for eksempel word-dokumenter.) Løsning: Dette er en bug i mozilla. Lagre vedlegget på hjemmekatalogen og åpne den der.


Det tar veldig lang tid å starte opp e-postleseren. Løsning: Tøm innboksen. Jo større innboks jo tregere går det. Flytt innhold til andre kataloger. TIPS: Opprett månedskataloger som for eksempel: arkiv 2004_02, 2004_03 etc. Dette gjelder både Mozilla, Outlook og Webmail.


Jeg har ikke fått Outlook. Løsning: Kjør start -> support -> reparer Outlook. Ta en omstart. Fremdeles ingen Outlook? Kontakt IT-avd via https://bs.uib.no.


Webmail virker ikke. Løsning: Hvis du har fått Outlook anbefaler vi http://kalender.uib.no i stedet.


Jeg får mail med rare vedlegg og uforståelig tekst. Løsning: Dette er trolig spam/virus. Slett mailen med engang. Klikk aldri på et vedlegg du ikke vet hva er.


Vedlegget jeg sendte kommer ikke frem Løsning: Dette kan skyldes at vedlegget ikke var i formatet .doc, .xls, .ppt eller .zip. Andre vedlegg som for eksempel .exe, .vbs etc sperres pga faren for virusspredning via vedlegg.


Jeg ønsker å lage en felles-mail liste for hele avdelingen min. Løsning: Dette må gjøres av IT-avdelingen. Kontakt oss via https://bs.uib.no.


Jeg har fått Outlook. Hvor finner jeg den gamle e-posten min? Løsning: Vi anbefaler å bruke https://webmail.uib.no. Bruk av Mozilla og Outlook samtidig blir bare kluss.


Alle e-postene mine i innboksen i Outlook er borte. Løsning: Du har mest sannsynlig slettet e-postene ved en feil. Sjekk først mappen "slettede elementer". Hvis de ikke ligger her; gjør følgende: Stå i mappen "slettede elementer", velg verktøy, velg "gjenopprett slettede elementer". Her ligger e-post som er opptil 60 dager gammel. Velg de epostene du vil ha gjenopprettet. Trykk så på "brev med pil" ikonet.


Jeg vil flytte meldingene i innboksen på Exchange (Outlook) slik at jeg finner dem på Alf. Løsning: Hvis du flytter mailen din fra alf til Exchange lager login-scriptene til Windows en .forward-fil som sørger for at posten videresendes til exchange. Dette må gjøres manuelt hvis du ønsker å flytte tilbake til alf igjen. Mange som flytter tilbake til alf ønsker å få med seg mailen fra Exchange. På denne websiden må du kjenne ditt brukernavn, passordet på alf og på windows-serverne. Websiden vil fjerne en evt .forward som gjør videresending til Exchange og hente mailen fra heimdal og levere den tilbake til innboksen på alf. https://tjinfo.uib.no/alfigjen


Problem: Jeg trenger hjelp til å legge inn fraværsmelding i Outlook. Løsning: Hvis maskinen din er driftet av IT-avd finner du hjelp på: Fraværsmelding i Outlook. Har du ikke Outlook, kan du gå til https://tjinfo.uib.no/reise.


Thunderbird-profilen er låst (Linux) Dersom du får problemer med å starte din Thunderbird-profil, eller Thunderbird gir beskjed om at programmet allerede kjører når du vet at det ikke gjør det, så skyldes dette mest sannsynlig at det henger igjen låser i profilen din. Dette fikses ved at man går inn i /.thunderbird/profilmappe/ og sletter filene som heter "lock" og ".parentlock"