Ofte stilte spørsmål om generelle feil

Revisjon per 11. nov. 2010 kl. 15:31 av Edpjm (diskusjon | bidrag) (Flytter løsning for forsvunne Firefox-bokmerker til Firefox-siden. La til mal for {{trenger engelsk}}.)


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en
Tilbakemelding
på denne siden?


Mal:Trenger engelsk

Jeg får ikke logget meg inn.

Sjekk kabler til tastatur, mus og nettverk. Sjekk at domene er valgt og satt til UIB. Sjekk at Caps Lock ikke er på. Sjekk om Num Lock er av. Ta en omstart og prøv igjen. Sjekk også denne siden for mer informasjon: Påloggingsproblemer


Programmet mitt henger.

Logg ut og inn. Eventuelt slå av og på maskinen.


Skjermen min er svart.

Sjekk at alle kabler er skikkelig koblet til. Slå av og på skjerm. Eventuelt slå av og på maskin. For bærbar: skift evt mellom intern og ekstern skjerm med [Fn] + [CRT/LCD]


Jeg har Citrix-problemer.

Kjør Start - > Support - > Reparere Citrix ICA klient. Eventuelt slå av og på maskin. Vent 10 minutter og prøv igjen. Hvis bruker har byttet maskin/kontor må ny ip-adresse legges inn i aksesslisten. Dette må i så fall meldes inn til IT-avdelingen


Det tar veldig lang tid å logge inn. / Jeg får ikke logget av.

Flytt store filer fra skrivebord til hjemmekatalogen. Det kan også være at store programmer installeres på maskinen (for eksempel Office) (Profil max 50MB) Du kan selv sjekke profilstørrelsen sin. Den ligger på C:Documents and Settings"brukernavn". Høyreklikk og velg properties. Sjekk spesielt størrelsen på desktop.


Maskinen oppfører seg rart. Jeg tror jeg har fått virus.

Størst sannsynlighet for å få virus er å installere programvare en ikke kjenner eller å klikke på vedlegg som en ikke vet hva er. Dersom maskinen er virusinfisert må IT-avdelingen kontaktes og vi må reinstallere maskinen din.


Uforklarlig feil med et spesifikt program el.lign. Restart hjelper ikke.

Spør om programmet virker hos kollegaen. Hvis ja: Logg deg inn på en annen maskin. Hvis samme feil så trenger du ny profil. Hvis det virker på annen maskin trenger du en reinstallering av din maskin . Hvis programmet ikke virker hos kollega heller kan det være en server som er nede. Evt kan det være lokale nettverksproblemer. Kontakt IT-avdelingen.


Mus / tastatur virker ikke. Hva gjør jeg?

Sjekk kabler. Kanskje er de byttet om. OBS: Trådløs mus/tastatur er avhengig av batteri. Bytt batteri.


Hvorfor har jeg ikke "reparer Mozilla / Outlook / Citrix"?

Du trenger ny profil og en omstart. Kontakt IT-avdelingen.

Skjermbildet er rotert. Alt er opp/ned. Hva gjør jeg?

Løsning: For å rette opp en rotert skjerm gjør følgende: Stå på startlinjen og finn skjermikonet som står helt til høyre. Trykk høyre mustast og velg Grafikkalternativer/Grafikkegenskaper/Rotering. Default skal være "Normal".


Hvor er recycle bin / søppelbøtten?

Recycle bin er fjernet. Den fungerer dårlig når en lagrer mot en nettverksdisk. Har du slettet noe må vi hente frem backup fra server.


Hvorfor låses skjermen min hele tiden?

Dette er en sikkerhetsinnstilling. Etter 15minutter uten aktivitet blir maskinen låst. Kun brukeren som brukte den sist kan låse opp med brukernavn og passord. Hvis en annen bruker må ha tilgang på maskinen må den restartes. Vær OBS på at ulagrede data da vil forsvinne fra den brukeren som først var logget inn.


Hvorfor har jeg fått engelsk språk på start-menyen, skrivebordet, etc etc?

Av sikkerhetsmessige grunner er engelsk operativsystem valgt som standard på maskiner som blir installert av IT-avdelingen. Grunnen er at engelsk er det språket som først får oppdateringer, som kan gjelde f.eks. sikkerhetshull og feilrettinger. Du kan bytte språk på menyer og grensesnitt hvis du har installert WinXP Norwegian User Interface. Dette gjøres på kontrollpanelet Reginal and Language settings.