Office 2010, synonymordbok og standard stavekontroll

Fra ithjelp

Office 2010 insisterer på å velge stavekontroll og synonymordbok ut fra hvilket språk som er valgt som inndataspråk for Windows 7. Dette kan være litt plagsomt dersom man ønsker å skrive engelske dokumenter med norsk tastatur. Særlig plagsomt er det at synonymordboken nekter å virke ordentlig for andre språk enn det aktive inndataspråket.

Det finnes en løsning på problemet. Beskrivelsen er relativt lang, men resultatet er verd strevet.

Jeg tar utgangspunkt i oppsett for britisk engeslk. Fremgangsmåten blir tilsvarende for andre språk.

Legge til birtisk engelsk som inndataspråk

Først legger vi til britisk engelsk som inndataspråk. Dette gjør vi slik:

  1. Åpne Start-menyen
  2. Skriv 'lang' i søkefeltet
  3. Velg 'Change keyboards or other input methods' i gruppen 'Control Panel'
  4. Bruk knappen 'Change keyboards...'
  5. Bruk knappen 'Add...' i gruppen 'Installed Services' for å legge til et nytt oppsett
  6. Trykk på tasten 'E' på tastaturet for å navigere til listen over engelske inndataspråk
  7. Utvid gruppen 'English (United Kingdom)'
  8. Utvid undergruppen 'Keyboard'
    Nå skal du ha en dialogboks som ser ut som den i bildet under.
    InputLanguage1.png
    Her kommer trikset
  9. Velg 'Show more...' i underguppen 'Keyboard'
  10. Bla oppover i listen og velg 'Norwegian'
  11. Bruk knappen 'OK'
  12. Velg 'English (United Kingdom) - Norwegian' i gruppen 'Default input language'
    Nå skal du ha en dialogboks som ser ut som den i bildet under.
    InputLanguage2.png
  13. Bruk knappen 'OK' for å lagre instillingene

Disse instillingene trer i kraft for nystartede programmer. Hvis du vil styre inndataspråk for hvert program manuelt, må du bruke språklinjen i systemskuffen. Se eget avsnitt om dette under.

Velge britisk engelsk stavekontroll som standard for Office

Hvis vi