Korona: anbefalinger for bruk av digitale møte- og samhandlingsløsninger

Fra ithjelp
Revisjon per 30. mar. 2020 kl. 08:26 av Edmmb (diskusjon | bidrag) (Her kan du få hjelp)
Hopp til: navigasjon, søk


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en
Tilbakemelding
på denne siden?
Se også: Se også: Se også:
Korona5 830x360.jpg Colourbox undervisning 830x360.jpg Online education 2 colourbox23778721 830x360.png
UiBs side med informasjon om koronaviruset Informasjon om undervisning på nett Studere hjemmefra

Hvordan jobbe hjemmefra?

For å få tilgang til det du vanligvis bruker på jobb (programmer, dokumenter mv.), kan du bruke disse tjenestene. Hvilke(n) du trenger er avhengig av hva du skal gjøre:


Merk:


Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?


Merk:

  • Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. Mer informasjon i innkjøpsveiledningen.
    Trenger du hodesett, kontakt oss via UiBhjelp.
    Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)

Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?

UiB har på kort tid fått to nye tjenester for fjernundervisning:

  • Kaltura: brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
  • Zoom: brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.


Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?


Her kan du få hjelp

  • Du finner informasjon og kan få hjelp i tjenesteportalen UiBhjelp.
  • Brukerstøttesenteret BRITA er også tilgjengelig på telefon 55 58 47 00, kl. 08:00-15:45.
  • Vi er også tilgengelig på chat: itchat.uib.no kl. 08:30-15:30.

Det er lettere for oss å hjelpe deg hvis du husker å:

  • ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn)
  • oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på.
  • laste ned Teamviewer på forhånd hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC.


Merk at den spesielle situasjonen vi er i, også blir utnyttet til data-kriminalitet! Se råd på nettvett.no om "Hvordan bevare en trygg digital hverdag"


Viktig melding.gif Denne siden oppdateres løpende. Hvis du har tilbakemeldinger eller tips til ting du ville hatt med her, er det fint om du forteller oss med tilbakemeldings-knappen øverst på siden!