Anbefalinger for bruk av digitale møte- og samhandlingsløsninger: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(111 mellomliggende versjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
==Digitale møter og samhandling==
'''[[Teams]] er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling. Teams og Zoom kan begge brukes til videomøter.'''<br>Matrisen oppsummerer anbefalinger for ulike bruksområder:


[[fil:korona5_830x360.jpg|300px|left|link=https://www.uib.no/korona]]
[[fil:system-oppgave-matrise.png|800px]]


[https://www.uib.no/korona  UiBs side med informasjon om koronaviruset]
===Teams===
* [[Digitale møter i Teams]].
* [[Teams| Les mer om bruk av Teams]].


'''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Klikk her for informasjon om undervisning på nett]'''
===Zoom===
* Logg på [https://uib.zoom.us/ uib.zoom.us] for å starte eller delta i Zoom-møter. 
* [[Digitale møter med Zoom]].
* [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=39bce7ec566343bdbf8c289bc122128f Mer informasjon om bruk av Zoom.]


__NOTOC__
'''Merk:'''
* Gjør deg kjent med anbefalingene for [[Sikker atferd i digitale møter]]!
* Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=1ec6460f56be471da536dd5696bb2480 Du finner mer informasjon i innkjøpsveiledningen].


==Innledning==
==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?==


Her finner du informasjon og anbefalinger om hvordan du kan jobbe digitalt ifm. Koronaviruset, samt hvor du kan henvende deg dersom du trenger hjelp.
Hvis du underviser eller administrerer undervisning, bør du gjøre deg kjent med siden [https://www.uib.no/l%C3%A6ringslab/136772/hvordan-skal-vi-undervise-til-h%C3%B8sten "Hvordan skal vi undervise til høsten?"].


* NB! Unngå å bruke VPN-oppkobling hvis mulig, ettersom det belaster UiBs infrastruktur
UiB har disse digitale undervisningsverktøyene:
* [[Jobbe hjemmefra| Flere råd om å jobbe hjemmefra]]


==Hvordan samhandle digitalt?==
* [https://mitt.uib.no/courses/101 '''Mitt UiB'''. UiBs læringsplattform, med mange bruksmuligheter for variert undervisning og innebygde videotjenester]
Teams er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling, med funksjonalitet for å avholde møter, ha samtaler og dele filer, oppgaver, skjerm, m.m. [[Teams| Les mer om bruk av Teams her]].
* [https://mitt.uib.no/courses/25950 '''Kaltura'''. Integrert tjeneste for video- og skjermopptak i Mitt UiB.]
* [https://mitt.uib.no/courses/26206 '''Zoom'''. Videoplattform for sanntids undervisning, og for webinar/videomøter]
* [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=0cbdeae6715f4b89b07b296af469b4ba '''Videonotat'''. Opptak og strømming av fysisk undervisning med lyd, video og bilder fra prosjektor i en og samme visning.]
* [[Digitale møter i Teams| '''Teams'''. Digitalt møte- og samhandlingsverktøy]]


==Hvordan gjennomføre møter digitalt?==
==Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?==
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-administrere-m%C3%B8ter-ba44d0fd-da3c-4541-a3eb-a868f5e2b137| Bruk Teams]
** [https://support.office.com/nb-no/article/vis-skjermen-i-et-m%C3%B8te-90c84e5a-b6fe-4ed4-9687-5923d230d3a7| Slik deler du skjermen din i Teams]
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-ringe-i-skype-for-business-364014d5-6e33-418e-8bde-48120091aeca| Bruk Skype for Business]
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-planlegge-et-skype-for-business-m%C3%B8te-69a3716c-7eaf-42fe-907e-4b63ce13565d| Bruk Outlook] (til å kalle inn til Teams- eller Skype-møte). NB! Ikke alle brukere har Teams-knappen tilgjengelig i Outlook. 
* IT-avdelingen jobber også med å gjøre [https://www.uninett.no/zoom-mote Zoom] tilgjengelig for digitale møter. Mer info kommer! 


Se:
* [https://www.uib.no/foransatte/134623/disputas-og-pr%C3%B8veforelesninger-under-koronasituasjonen UiBs regler og retningslinjer for disputaser og prøveforelesninger under koronasituasjonen] og
* [[Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver]].


'''NB! IT-avdelingen anbefaler sterkt at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon.''' [[Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera| Mer informasjon i UiBs innkjøpsveiledning]]. Husk derfor å ta med hodesett hjem. Har du ikke hodesett fra før, [https://hjelp.uib.no/| meld inn en sak til BRITA via UiBhjelp].


==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?==
* For videoløsninger til undervisningsbruk gjelder egne anbefalinger ([https://mitt.uib.no/courses/25566 klikk her for veiledning])
* Disputaser: informasjon kommer
==Brukerstøtte ifm. Koronavirus==
Vi forsøker å opprettholde normal drift så langt som mulig. Primærkanal for kontakt for både ansatte og studenter er [https://hjelp.uib.no/| UiBhjelp].
* [[IT brukerstøtte|Mer info om brukerstøtte for ansatte]]
* [[Brukerstøtte for studenter|Mer info om brukerstøtte for studenter]]


[[en:Recommendations for digital collaboration]]
[[Kategori: Digital undervisning]]  
[[Kategori: Digital undervisning]]  
[[Kategori: Elektronisk sanntidskommunikasjon]]  
[[Kategori: Elektronisk sanntidskommunikasjon]]  
[[Kategori: Undervisningsrom]]
[[Kategori: Undervisningsrom]]
[[Kategori: Bruksanvisninger]]
[[Kategori: Bruksanvisninger]]
[[en:corona]]

Siste sideversjon per 28. sep. 2021 kl. 13:22

Digitale møter og samhandling

Teams er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling. Teams og Zoom kan begge brukes til videomøter.
Matrisen oppsummerer anbefalinger for ulike bruksområder:

System-oppgave-matrise.png

Teams

Zoom

Merk:

Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?

Hvis du underviser eller administrerer undervisning, bør du gjøre deg kjent med siden "Hvordan skal vi undervise til høsten?".

UiB har disse digitale undervisningsverktøyene:

Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?

Se: