Anbefalinger for bruk av digitale møte- og samhandlingsløsninger: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
(67 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
'''Se også:'''
{{Important
{| cellspacing="0" cellpadding="3" border="1"
|hdr=Vi tilbyr nå jevnlig korte kurs i Teams, Zoom, Kaltura og digital samhandling.<br>|msg=[https://www.uib.no/foransatte/kalender Se kalenderen på ansattsidene for nærmere informasjon].}}
|-
 
|[[fil:korona5_830x360.jpg|300px|link=https://www.uib.no/korona]]
[[fil:illfoto_korona.jpg|500px|link=https://www.uib.no/korona]]<br>
|[[fil:colourbox_undervisning_830x360.jpg|300px|link=https://mitt.uib.no/courses/25566]]
'''[https://www.uib.no/korona Denne siden supplerer UiBs side "Koronavirus – informasjon for studenter og ansatte"]'''
|-
 
|'''[https://www.uib.no/korona UiBs side med informasjon om koronaviruset]'''
|'''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Informasjon om undervisning på nett]'''
|}
__TOC__
__TOC__
==Hvordan jobbe hjemmefra?==


For å få tilgang til det du vanligvis bruker på jobb (programmer, dokumenter mv.), kan du bruke disse tjenestene. Hvilke(n) du trenger er avhengig av hva du skal gjøre:
==Digitale møter og samhandling==
* '''[[Skrivebord.uib.no]]''' - tilgang til de fleste programmer, dine filer osv. <br>Kan brukes av alle ansatte.
'''[[Teams]] er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling. Teams og Zoom kan begge brukes til videomøter.'''<br>Matrisen oppsummerer anbefalinger for ulike bruksområder:
* '''[[Saksbehandler.uib.no]]'''. - tilgang til administrative systemer (økonomi, ePhorte osv.). Du får også Office-programmene og tilgang til dine filer (OneDrive-ikonet). <br>Du må ha fått tilgang til tjenesten. Sikkerhetskode sendes til din mobiltelefon for pålogging. <br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/serviceflow?unid=7c2ee4f3887e4dc09015934cf56dff68&from=d82ae6b4-72cc-4925-be77-888170c65cb4 Kontakt oss via UiBhjelp] så ordner vi tilgang for deg.
* '''Fjernstyre din egen kontor-PC''' hvis den står på UiBs nett og er slått på. <br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/serviceflow?unid=7c2ee4f3887e4dc09015934cf56dff68&from=d82ae6b4-72cc-4925-be77-888170c65cb4 Kontakt oss via UiBhjelp] så ordner vi tilgang for deg.
* '''[[VPN|Koble deg til UiBs nettverk med VPN.]]'''


[[fil:system-oppgave-matrise.png|800px]]


Merk:
===Teams===
* Det er fint om du bare bruker VPN-oppkobling når det er nødvendig, ettersom det belaster UiBs infrastruktur.
* [[Digitale møter i Teams]].
* Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke [[skrivebord.uib.no]]. Den har beskjedne krav til nettverks-kapasitet.
* [[Teams| Les mer om bruk av Teams]].
* [[Jobbe hjemmefra| Se også vår side med råd om å jobbe hjemmefra]].
===Zoom===
* Logg på [https://uib.zoom.us/ uib.zoom.us] for å starte eller delta i Zoom-møter.
* [[Digitale møter med Zoom]].
* [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=39bce7ec566343bdbf8c289bc122128f Mer informasjon om bruk av Zoom.]


==Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?==
'''Merk:'''
*[[Teams]] er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling (møter, samtaler, dele filer m.m.) [[Teams| Les mer om bruk av Teams her]].
* Gjør deg kjent med anbefalingene for [[Sikker atferd i digitale møter]]!
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-ringe-i-skype-for-business-364014d5-6e33-418e-8bde-48120091aeca| Skype for Business] kan også brukes til samtaler og møter.
* Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/knowledgeitem?unid=1ec6460f56be471da536dd5696bb2480 Du finner mer informasjon i innkjøpsveiledningen].


'''NB! Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon.''' [[Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera| Mer informasjon i innkjøpsveiledningen]]. Trenger du hodesett, [https://hjelp.uib.no/| kontakt oss via UiBhjelp]. Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)
==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?==


==Hvordan gjennomføre møter digitalt?==
Hvis du underviser eller administrerer undervisning, bør du gjøre deg kjent med siden [https://www.uib.no/l%C3%A6ringslab/136772/hvordan-skal-vi-undervise-til-h%C3%B8sten "Hvordan skal vi undervise til høsten?"].
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-administrere-m%C3%B8ter-ba44d0fd-da3c-4541-a3eb-a868f5e2b137| Bruk Teams]
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-planlegge-et-skype-for-business-m%C3%B8te-69a3716c-7eaf-42fe-907e-4b63ce13565d| Bruk Outlook] (til å kalle inn til Teams- eller Skype-møte). NB! Ikke alle brukere har Teams-knappen tilgjengelig i Outlook. 
* [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=39bce7ec566343bdbf8c289bc122128f Zoom] kan også brukes for digitale møter som et alternativ til Teams og Skype for business.


UiB har disse digitale undervisningsverktøyene:


==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?==
* [https://mitt.uib.no/courses/101 '''Mitt UiB'''. UiBs læringsplattform, med mange bruksmuligheter for variert undervisning og innebygde videotjenester]
UiB har på kort tid fått to nye tjenester for fjernundervisning:
* [https://mitt.uib.no/courses/25950 '''Kaltura'''. Integrert tjeneste for video- og skjermopptak i Mitt UiB.]
 
* [https://mitt.uib.no/courses/26206 '''Zoom'''. Videoplattform for sanntids undervisning, og for webinar/videomøter]
* '''[https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/kaltura-integrert-videotjeneste-i-mitt-uib Kaltura:]''' brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
* [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=0cbdeae6715f4b89b07b296af469b4ba '''Videonotat'''. Opptak og strømming av fysisk undervisning med lyd, video og bilder fra prosjektor i en og samme visning.]
* '''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Zoom:]''' brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.
* [[Digitale møter i Teams| '''Teams'''. Digitalt møte- og samhandlingsverktøy]]


==Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?==
==Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?==
* [[Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver| Les her om anbefalinger for å gjennomføre digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) med Teams eller Zoom]]
Se:
* [https://www.uib.no/foransatte/134623/disputas-og-pr%C3%B8veforelesninger-under-koronasituasjonen UiBs regler og retningslinjer for disputaser og prøveforelesninger under koronasituasjonen] og
* [[Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver]].
==Hvordan jobbe hjemmefra?==
[[Jobbe hjemmefra|Se også siden med råd og veiledning om IT-tjenester for å jobbe hjemmefra]].
* '''[[Skrivebord.uib.no]]''' - tilgang til de fleste programmer, dine filer osv.
* '''[[Saksbehandler.uib.no]]''' - tilgang til administrative systemer (økonomi, ePhorte osv.) samt Office-programmene og dine filer.
* '''Fjernstyre din egen kontor-PC'''. <br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/serviceflow?unid=7c2ee4f3887e4dc09015934cf56dff68&from=d82ae6b4-72cc-4925-be77-888170c65cb4 Kontakt oss via UiBhjelp] så ordner vi tilgang for deg.
* '''[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=a566dafec92a4d35bba974f0733f3663 Koble deg til UiBs nettverk med VPN.]'''


==Her kan du få hjelp==
* Du finner informasjon og kan få hjelp i '''[https://hjelp.uib.no tjenesteportalen UiBhjelp]'''.
* Brukerstøttesenteret [[BRITA]] er også tilgjengelig på '''telefon 55 58 47 00, kl. 08:00-15:45'''.
* Vi er også tilgengelig på '''chat: [https://itchat.uib.no itchat.uib.no] kl. 08:30-15:30'''.


==Her kan du få hjelp==
Det er lettere for oss å hjelpe deg hvis du husker å:
* Primærkanal for både ansatte og studenter er [https://hjelp.uib.no UiBhjelp].
* ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn)
* Brukerstøttesenteret [[BRITA]] har utvidet åpningstid, kl 08-18 telefon 55 58 47 00.
* oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på.
* Vi er også tilgengelig på chat: [https://itchat.uib.no itchat.uib.no] kl 09-15:30.
* laste ned [[Teamviewer]] på forhånd hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC.  


Du kan hjelpe oss å hjelpe deg ved å huske på når du kontakter oss:
* Ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn)
* Hvis du ikke er tilgjengelig på kontortelefonen, oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på.
* Hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC med fjernhjelp, kan du gjerne laste ned [[Teamviewer]] på forhånd.


'''Merk at situasjonen med hjemmekontor og fjernarbeid også blir utnyttet til data-kriminalitet! '''
[https://nettvett.no/korona/ Se råd på nettvett.no om "Hvordan bevare en trygg digital hverdag"]


[[Kategori: Digital undervisning]]  
[[Kategori: Digital undervisning]]  

Sideversjonen fra 13. aug. 2020 kl. 06:34

Viktig melding.gif Vi tilbyr nå jevnlig korte kurs i Teams, Zoom, Kaltura og digital samhandling.
Se kalenderen på ansattsidene for nærmere informasjon.



Illfoto korona.jpg
Denne siden supplerer UiBs side "Koronavirus – informasjon for studenter og ansatte"

Digitale møter og samhandling

Teams er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling. Teams og Zoom kan begge brukes til videomøter.
Matrisen oppsummerer anbefalinger for ulike bruksområder:

System-oppgave-matrise.png

Teams

Zoom

Merk:

Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?

Hvis du underviser eller administrerer undervisning, bør du gjøre deg kjent med siden "Hvordan skal vi undervise til høsten?".

UiB har disse digitale undervisningsverktøyene:

Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?

Se:

Hvordan jobbe hjemmefra?

Se også siden med råd og veiledning om IT-tjenester for å jobbe hjemmefra.

Her kan du få hjelp

  • Du finner informasjon og kan få hjelp i tjenesteportalen UiBhjelp.
  • Brukerstøttesenteret BRITA er også tilgjengelig på telefon 55 58 47 00, kl. 08:00-15:45.
  • Vi er også tilgengelig på chat: itchat.uib.no kl. 08:30-15:30.

Det er lettere for oss å hjelpe deg hvis du husker å:

  • ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn)
  • oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på.
  • laste ned Teamviewer på forhånd hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC.


Merk at situasjonen med hjemmekontor og fjernarbeid også blir utnyttet til data-kriminalitet! Se råd på nettvett.no om "Hvordan bevare en trygg digital hverdag"


Viktig melding.gif Denne siden oppdateres løpende. Hvis du har tilbakemeldinger eller tips til ting du ville hatt med her, er det fint om du forteller oss med tilbakemeldings-knappen øverst på siden!