Anbefalinger for bruk av digitale møte- og samhandlingsløsninger: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Linje 18: Linje 18:
* '''[[Saksbehandler.uib.no]]'''. - tilgang til administrative systemer (økonomi, ePhorte osv.). Du får også Office-programmene og tilgang til dine filer (OneDrive-ikonet). <br>Du må ha fått tilgang til tjenesten. Sikkerhetskode sendes til din mobiltelefon for pålogging. <br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/serviceflow?unid=7c2ee4f3887e4dc09015934cf56dff68&from=d82ae6b4-72cc-4925-be77-888170c65cb4 Kontakt oss via UiBhjelp] så ordner vi tilgang for deg.
* '''[[Saksbehandler.uib.no]]'''. - tilgang til administrative systemer (økonomi, ePhorte osv.). Du får også Office-programmene og tilgang til dine filer (OneDrive-ikonet). <br>Du må ha fått tilgang til tjenesten. Sikkerhetskode sendes til din mobiltelefon for pålogging. <br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/serviceflow?unid=7c2ee4f3887e4dc09015934cf56dff68&from=d82ae6b4-72cc-4925-be77-888170c65cb4 Kontakt oss via UiBhjelp] så ordner vi tilgang for deg.
* '''Fjernstyre din egen kontor-PC''' hvis den står på UiBs nett og er slått på. <br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/serviceflow?unid=7c2ee4f3887e4dc09015934cf56dff68&from=d82ae6b4-72cc-4925-be77-888170c65cb4 Kontakt oss via UiBhjelp] så ordner vi tilgang for deg.
* '''Fjernstyre din egen kontor-PC''' hvis den står på UiBs nett og er slått på. <br>[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/serviceflow?unid=7c2ee4f3887e4dc09015934cf56dff68&from=d82ae6b4-72cc-4925-be77-888170c65cb4 Kontakt oss via UiBhjelp] så ordner vi tilgang for deg.
* '''[[VPN|Koble deg til UiBs nettverk med VPN.]]'''
* '''[[Tilkobling til UiBs nettverk utenfra|Koble deg til UiBs nettverk med VPN.]]'''




Linje 25: Linje 25:
* Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke [[skrivebord.uib.no]]. Den har beskjedne krav til nettverks-kapasitet.
* Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke [[skrivebord.uib.no]]. Den har beskjedne krav til nettverks-kapasitet.
* [[Jobbe hjemmefra| Se også vår side med råd om å jobbe hjemmefra]].
* [[Jobbe hjemmefra| Se også vår side med råd om å jobbe hjemmefra]].


==Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?==
==Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?==

Sideversjonen fra 20. mar. 2020 kl. 13:17

Se også:
Korona5 830x360.jpg Colourbox undervisning 830x360.jpg
UiBs side med informasjon om koronaviruset Informasjon om undervisning på nett

Hvordan jobbe hjemmefra?

For å få tilgang til det du vanligvis bruker på jobb (programmer, dokumenter mv.), kan du bruke disse tjenestene. Hvilke(n) du trenger er avhengig av hva du skal gjøre:


Merk:

Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?


Merk:

  • Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. Mer informasjon i innkjøpsveiledningen.
    Trenger du hodesett, kontakt oss via UiBhjelp.
    Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)

Veiledning til digitale møter:


Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?

UiB har på kort tid fått to nye tjenester for fjernundervisning:

  • Kaltura: brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
  • Zoom: brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.


Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?


Her kan du få hjelp

  • Primærkanal for både ansatte og studenter er tjenesteportalen UiBhjelp.
  • Brukerstøttesenteret BRITA har utvidet åpningstid, kl. 08-18 på telefon 55 58 47 00.
  • Vi er også tilgengelig på chat: itchat.uib.no kl. 09-15:30.

Det er lettere for oss å hjelpe deg hvis du husker å:

  • ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn)
  • oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på.
  • laste ned Teamviewer på forhånd hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC.


Viktig melding.gif Denne siden oppdateres løpende. Hvis du har tilbakemeldinger eller tips til ting du ville hatt med her, er det fint om du forteller oss med tilbakemeldings-knappen øverst på siden!