Anbefalinger for bruk av digitale møte- og samhandlingsløsninger: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 9: Linje 9:
|}
|}
__TOC__
__TOC__
==Hvordan jobbe hjemmefra?==
==Hvordan jobbe hjemmefra?==


Linje 22: Linje 23:
* Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke [[skrivebord.uib.no]]. Den har beskjedne krav til nettverks-kapasitet.
* Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke [[skrivebord.uib.no]]. Den har beskjedne krav til nettverks-kapasitet.
* [[Jobbe hjemmefra| Se også vår side med råd om å jobbe hjemmefra]].
* [[Jobbe hjemmefra| Se også vår side med råd om å jobbe hjemmefra]].


==Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?==
==Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?==
Linje 27: Linje 29:
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-ringe-i-skype-for-business-364014d5-6e33-418e-8bde-48120091aeca| Skype for Business] kan også brukes til samtaler og møter.
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-ringe-i-skype-for-business-364014d5-6e33-418e-8bde-48120091aeca| Skype for Business] kan også brukes til samtaler og møter.
* [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=39bce7ec566343bdbf8c289bc122128f Zoom] kan også brukes for digitale møter som et alternativ til Teams og Skype for business.
* [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=39bce7ec566343bdbf8c289bc122128f Zoom] kan også brukes for digitale møter som et alternativ til Teams og Skype for business.


'''Merk:'''
'''Merk:'''
* Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. [[Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera| Mer informasjon i innkjøpsveiledningen]]. <br>Trenger du hodesett, [https://hjelp.uib.no/| kontakt oss via UiBhjelp]. <br>Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)
* Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. [[Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera| Mer informasjon i innkjøpsveiledningen]]. <br>Trenger du hodesett, [https://hjelp.uib.no/| kontakt oss via UiBhjelp]. <br>Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)


===Kjapp veiledning til å gjennomføre møter digitalt:===
===Kjapp veiledning til å gjennomføre møter digitalt:===
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-administrere-m%C3%B8ter-ba44d0fd-da3c-4541-a3eb-a868f5e2b137| Bruk Teams]
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-administrere-m%C3%B8ter-ba44d0fd-da3c-4541-a3eb-a868f5e2b137| Bruk Teams]
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-planlegge-et-skype-for-business-m%C3%B8te-69a3716c-7eaf-42fe-907e-4b63ce13565d| Bruk Outlook til å kalle inn til Teams- eller Skype-møte.] (Hvis du ikke har Teams-knappen tilgjengelig i Outlook, logg inn på skrivebord.uib.no og kall inn til møtet der.)
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-planlegge-et-skype-for-business-m%C3%B8te-69a3716c-7eaf-42fe-907e-4b63ce13565d| Bruk Outlook til å kalle inn til Teams- eller Skype-møte.] (Hvis du ikke har Teams-knappen tilgjengelig i Outlook, logg inn på skrivebord.uib.no og kall inn til møtet der.)


==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?==
==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?==
Linje 40: Linje 45:
* '''[https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/kaltura-integrert-videotjeneste-i-mitt-uib Kaltura:]''' brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
* '''[https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/kaltura-integrert-videotjeneste-i-mitt-uib Kaltura:]''' brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
* '''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Zoom:]''' brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.
* '''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Zoom:]''' brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.


==Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?==
==Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?==

Sideversjonen fra 19. mar. 2020 kl. 14:37

Se også:

Korona5 830x360.jpg Colourbox undervisning 830x360.jpg
UiBs side med informasjon om koronaviruset Informasjon om undervisning på nett

Hvordan jobbe hjemmefra?

For å få tilgang til det du vanligvis bruker på jobb (programmer, dokumenter mv.), kan du bruke disse tjenestene. Hvilke(n) du trenger er avhengig av hva du skal gjøre:


Merk:


Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?


Merk:

  • Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. Mer informasjon i innkjøpsveiledningen.
    Trenger du hodesett, kontakt oss via UiBhjelp.
    Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)


Kjapp veiledning til å gjennomføre møter digitalt:


Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?

UiB har på kort tid fått to nye tjenester for fjernundervisning:

  • Kaltura: brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
  • Zoom: brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.


Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?


Her kan du få hjelp

  • Primærkanal for både ansatte og studenter er UiBhjelp.
  • Brukerstøttesenteret BRITA har utvidet åpningstid, kl 08-18 på telefon 55 58 47 00.
  • Vi er også tilgengelig på chat: itchat.uib.no kl 09-15:30.

Det er lettere for oss å hjelpe deg hvis du husker å:

  • ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn)
  • oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på.
  • laste ned Teamviewer på forhånd hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC.


Viktig melding.gif Denne siden oppdateres løpende. Hvis du har tilbakemeldinger eller tips til ting du ville hatt med her, er det fint om du forteller oss med tilbakemeldings-knappen øverst på siden!