Anbefalinger for bruk av digitale møte- og samhandlingsløsninger: Forskjell mellom sideversjoner

Fra ithjelp
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
Her finner du informasjon og anbefalinger om hvordan du kan jobbe digitalt ifm. Koronaviruset, samt hvor du kan henvende deg dersom du trenger hjelp. Se også:
'''Se også:'''
{| cellspacing="0" cellpadding="3" border="1"
{| cellspacing="0" cellpadding="3" border="1"
|-
|-
Linje 8: Linje 8:
|'''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Informasjon om undervisning på nett]'''
|'''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Informasjon om undervisning på nett]'''
|}
|}
__NOTOC__
__TOC__
==Hvordan jobbe hjemmefra?==
==Hvordan jobbe hjemmefra?==


* [[Jobbe hjemmefra| Se vår side med råd om å jobbe hjemmefra]].
For å få tilgang til det du vanligvis bruker på jobb (programmer, dokumenter mv.), kan du bruke disse tjenestene:
* Koble deg til [[skrivebord.uib.no]]
* Koble deg til [[saksbehandler.uib.no]]
* Koble deg til din egen kontor-PC
* Koble deg til UiBs nettverk med [[VPN]]
 
Hvilke(n) av disse du trenger, er avhengig av hva du skal gjøre.
 
* [[Jobbe hjemmefra| Se også vår side med råd om å jobbe hjemmefra]].


Merk:
Merk:
Linje 17: Linje 25:
* Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke [[skrivebord.uib.no]]. Den gir et fullstendig "UiB skrivebord" med moderate krav til nettverkskapasitet.
* Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke [[skrivebord.uib.no]]. Den gir et fullstendig "UiB skrivebord" med moderate krav til nettverkskapasitet.


==Hvordan samhandle digitalt?==
 
Teams er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling, med funksjonalitet for å avholde møter, ha samtaler og dele filer, oppgaver, skjerm, m.m. [[Teams| Les mer om bruk av Teams her]].  
==Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?==
*[[Teams]] er UiBs foretrukne plattform for digital samhandling. Bruk Teams til å avholde møter, ha samtaler og dele filer m.m. [[Teams| Les mer om bruk av Teams her]].  
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-ringe-i-skype-for-business-364014d5-6e33-418e-8bde-48120091aeca| Bruk Skype for Business]
 
'''NB! Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon.''' [[Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera| Mer informasjon i UiBs innkjøpsveiledning]]. Har du ikke hodesett fra før, [https://hjelp.uib.no/| kontakt oss via UiBhjelp]. Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)
 


==Hvordan gjennomføre møter digitalt?==
==Hvordan gjennomføre møter digitalt?==
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-administrere-m%C3%B8ter-ba44d0fd-da3c-4541-a3eb-a868f5e2b137| Bruk Teams]
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-administrere-m%C3%B8ter-ba44d0fd-da3c-4541-a3eb-a868f5e2b137| Bruk Teams]
** [https://support.office.com/nb-no/article/vis-skjermen-i-et-m%C3%B8te-90c84e5a-b6fe-4ed4-9687-5923d230d3a7| Slik deler du skjermen din i Teams]
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-ringe-i-skype-for-business-364014d5-6e33-418e-8bde-48120091aeca| Bruk Skype for Business]
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-planlegge-et-skype-for-business-m%C3%B8te-69a3716c-7eaf-42fe-907e-4b63ce13565d| Bruk Outlook] (til å kalle inn til Teams- eller Skype-møte). NB! Ikke alle brukere har Teams-knappen tilgjengelig i Outlook.   
* [https://support.office.com/nb-no/article/video-planlegge-et-skype-for-business-m%C3%B8te-69a3716c-7eaf-42fe-907e-4b63ce13565d| Bruk Outlook] (til å kalle inn til Teams- eller Skype-møte). NB! Ikke alle brukere har Teams-knappen tilgjengelig i Outlook.   
* NYHET! Zoom er nå tilgjengelig for digitale møter som et alternativ til Teams. Logg på [https://uib.zoom.us uib.zoom.us]
* [https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=39bce7ec566343bdbf8c289bc122128f Zoom] kan også brukes for digitale møter som et alternativ til Teams og Skype for business. 
** Tips! Last ned og bruk Zoom-klienten ([https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/Jeg%20skal%20bruke%20Zoom%20for%20f%C3%B8rste%20gang?titleize=0 se denne veiledningen]




'''NB! Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon.'''
==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?==
UiB har på kort tid fått to nye tjenester for fjernundervisning. Her er litt informasjon om dem.


[[Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera| Mer informasjon i UiBs innkjøpsveiledning]]. Husk derfor å ta med hodesett hjem. Har du ikke hodesett fra før, [https://hjelp.uib.no/| kontakt oss via UiBhjelp].  
* '''[https://mitt.uib.no/courses/25566/pages/kaltura-integrert-videotjeneste-i-mitt-uib Kaltura:]''' brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
* '''[https://mitt.uib.no/courses/25566 Zoom:]''' brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.


Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)


==Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?==
==Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?==
* [https://mitt.uib.no/courses/25566 Les her om videoløsninger til undervisningsbruk og andre hjelpemidler for å flytte undervisningen til nett.]
* [[Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver| Les her om anbefalinger for å gjennomføre digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) med Teams eller Zoom]]
* [[Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver| Les her om anbefalinger for å gjennomføre digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas)]]


==Brukerstøtte ifm. Koronavirus==
Brukerstøttesenteret [[BRITA]] er tilgjengelig innen vanlig kontortid. Primærkanal for kontakt for både ansatte og studenter er [https://hjelp.uib.no UiBhjelp]. Du kan også ringe oss på 55 58 47 00. Vi forsøker å opprettholde normal drift så langt som mulig.


'''Utvidet åpningstid på telefon:''' Fra 16.03.20 er åpningstiden til BRITA på telefon utvidet til 18.  
==Brukerstøtte==
* Primærkanal for både ansatte og studenter er [https://hjelp.uib.no UiBhjelp].
* Brukerstøttesenteret [[BRITA]] har utvidet åpningstid, kl 08-18 på telefon 55 58 47 00.
* Vi er også tilgengelig på chat: [https://itchat.uib.no itchat.uib.no] kl 09-15:30.


Du kan hjelpe oss å hjelpe deg ved å huske på når du kontakter oss:
Du kan hjelpe oss å hjelpe deg ved å huske på når du kontakter oss:
Linje 49: Linje 60:
* Hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC med fjernhjelp, kan du gjerne laste ned [[Teamviewer]] på forhånd.
* Hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC med fjernhjelp, kan du gjerne laste ned [[Teamviewer]] på forhånd.


* [[IT brukerstøtte|Mer info om brukerstøtte for ansatte]]
* [[Brukerstøtte for studenter|Mer info om brukerstøtte for studenter]]


[[Kategori: Digital undervisning]]  
[[Kategori: Digital undervisning]]  

Sideversjonen fra 19. mar. 2020 kl. 14:09

Se også:

Korona5 830x360.jpg Colourbox undervisning 830x360.jpg
UiBs side med informasjon om koronaviruset Informasjon om undervisning på nett

Hvordan jobbe hjemmefra?

For å få tilgang til det du vanligvis bruker på jobb (programmer, dokumenter mv.), kan du bruke disse tjenestene:

Hvilke(n) av disse du trenger, er avhengig av hva du skal gjøre.

Merk:

  • Det er fint om du bare bruker VPN-oppkobling når det er nødvendig, ettersom det belaster UiBs infrastruktur.
  • Hvis du har problemer med treg ytelse eller avbrudd når du jobber hjemmefra, prøv å bruke skrivebord.uib.no. Den gir et fullstendig "UiB skrivebord" med moderate krav til nettverkskapasitet.


Hvordan kommunisere og samhandle digitalt?

NB! Vi anbefaler at du bruker hodesett, ikke datamaskinens innebygde høyttaler og mikrofon. Mer informasjon i UiBs innkjøpsveiledning. Har du ikke hodesett fra før, kontakt oss via UiBhjelp. Selv om du bare har hodesett uten mikrofon, vil det gi bedre resultat enn høyttaler. (Du kombinerer da hodesett med mikrofon som er innebygd i datamaskinen.)


Hvordan gjennomføre møter digitalt?

  • Bruk Teams
  • Bruk Outlook (til å kalle inn til Teams- eller Skype-møte). NB! Ikke alle brukere har Teams-knappen tilgjengelig i Outlook.
  • Zoom kan også brukes for digitale møter som et alternativ til Teams og Skype for business.


Hvordan gå fra campus- til nettundervisning?

UiB har på kort tid fått to nye tjenester for fjernundervisning. Her er litt informasjon om dem.

  • Kaltura: brukes til opptak av forelesninger. Forelesere oppfordres til å bruke opptak fremfor live undervisning. Opptak kan gjøres i ro og mak, det er lavere risiko for feil, og studenter kan se opptaket flere ganger.
  • Zoom: brukes der Kaltura ikke kan/bør benyttes, f.eks. live seminar med behov for interaksjon mellom foreleser og studenter og gruppesamtaler/-arbeid. Zoom har for eksempel funksjonalitet for breakout-rooms, der man kan dele studentene inn i grupper.


Hvordan avholde digitale doktorgradsprøver?


Brukerstøtte

  • Primærkanal for både ansatte og studenter er UiBhjelp.
  • Brukerstøttesenteret BRITA har utvidet åpningstid, kl 08-18 på telefon 55 58 47 00.
  • Vi er også tilgengelig på chat: itchat.uib.no kl 09-15:30.

Du kan hjelpe oss å hjelpe deg ved å huske på når du kontakter oss:

  • Ta med all informasjon som er relevant for saken (f.eks. maskinnavn)
  • Hvis du ikke er tilgjengelig på kontortelefonen, oppgi et mobilnummer vi kan nå deg på.
  • Hvis du tror vi kan hjelpe deg ved å koble oss til din PC med fjernhjelp, kan du gjerne laste ned Teamviewer på forhånd.


Viktig melding.gif Denne siden oppdateres løpende. Hvis du har tilbakemeldinger eller tips til ting du ville hatt med her, er det fint om du forteller oss med tilbakemeldings-knappen øverst på siden!