Issue-tracker: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
(Redaksjon er sentralisert)
(For snever)
Linje 35: Linje 35:
[[Kategori:Vevtjenester]]
[[Kategori:Vevtjenester]]
[[Kategori:ITIL]]
[[Kategori:ITIL]]
[[Kategori:Tjenestekatalog]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]

Sideversjonen fra 9. mar. 2017 kl. 11:25


Issue-tracker er et system som brukes av IT-avdelingen for å støtte flere av arbeidsprosessene på avdelingen.

Alle med IT-brukerkonto ved UiB kan registrere og følge opp brukerstøttehenvendelser.


Gå til Issue-tracker


I utgangspunktet var Issue-tracker et system for å registrere og følge opp feilmeldinger ("issues", derav navnet). Da IT-avdelingen innførte et sentralt brukerstøttesenter og en ITIL-basert arbeidsprosess for oppfølging og retting av feil ("Incident management" eller hendelseshåndtering/-styring), ble Issue-tracker valgt som støttesystem for denne prosessen.

Denne opprinnelige Issue-trackeren hadde åpen kildekode, og ble tilpasset og utvidet for å passe bedre til ITAs behov.

Etter hvert som ITA innførte flere prosesser, ble Issue-tracker utvidet og endret for å understøtte disse også.

Issue-tracker støtter i dag disse arbeidsprosessene:

  • Incident management (Hendelseshåndtering)
  • Change Management (Endringsstyring)
  • Configuration Management (Konfigurasjonsstyring)
  • Problem Management (Problemhåndtering, gjennom Issue-trackers funksjon "gjengangersak")
  • Deler av Service Level Managemet (gjennom Issue-trackers funksjoner "forespørsel" og "SLM (Service Level Management)" - egentlig avtaleoversikt)

I tillegg har Issue-tracker i UiBs nåværende utgave en del andre funksjoner som er utviklet for å dekke behov hos ITA.

UiBs Issue-tracker brukes også av andre avdelinger enn ITA for å ta imot og følge opp saker, pr i dag brukes den av Formidlingsavdelingen, Regnskapskontoret og UB, i tillegg til IT-personell på en del enheter utenfor ITA.

UiBs Issue-tracker er i dag så endret og tilpasset at den ikke lenger ligner veldig på den opprinnelige Issue-tracker.