Issue-tracker: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
(Forrige endring: La også til et par linjer i starten: Issue-tracker for brukerstøttesaker, samt lenke. Nå: Fikset ITIL-lenke som intern lenke.)
mIngen redigeringsforklaring
 
(5 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
{{BRA}}


'''Issue-tracker''' er et system som brukes av IT-avdelingen for å støtte flere av arbeidsprosessene på avdelingen.


Alle med IT-brukerkonto ved UiB kan registrere og følge opp brukerstøttehenvendelser.
'''Issue-tracker''' er et system som brukes av IT-avdelingen for å støtte flere av arbeidsprosessene på avdelingen. Mange av funksjonene til Issue-tracker er fra 11.11.2019 overtatt av [[UiBhjelp]].




[https://bs.uib.no Gå til Issue-tracker]
[https://bs.uib.no Gå til Issue-tracker]


 
I utgangspunktet var Issue-tracker et system for å registrere og følge opp feilmeldinger ("issues", derav navnet). Da IT-avdelingen innførte et sentralt brukerstøttesenter og en [[ITIL - kva er det og kvifor treng vi det?|ITIL]]-basert arbeidsprosess for oppfølging og retting av feil ("Incident management" eller hendelseshåndtering/-styring), ble Issue-tracker valgt som støttesystem for denne prosessen, noe det fungerte som fram til 10.11.2019 da vi tok i bruk [[UiBhjelp]]. Issue-tracker ble også brukt til å ta imot og følge opp saker på andre avdelinger og fagområder utenfor ITA.
I utgangspunktet var Issue-tracker et system for å registrere og følge opp feilmeldinger ("issues", derav navnet). Da IT-avdelingen innførte et sentralt brukerstøttesenter og en [[ITIL - kva er det og kvifor treng vi det?|ITIL]]-basert arbeidsprosess for oppfølging og retting av feil ("Incident management" eller hendelseshåndtering/-styring), ble Issue-tracker valgt som støttesystem for denne prosessen.


Denne opprinnelige Issue-trackeren hadde åpen kildekode, og ble tilpasset og utvidet for å passe bedre til ITAs behov.
Denne opprinnelige Issue-trackeren hadde åpen kildekode, og ble tilpasset og utvidet for å passe bedre til ITAs behov.
Linje 16: Linje 13:


Issue-tracker støtter i dag disse arbeidsprosessene:
Issue-tracker støtter i dag disse arbeidsprosessene:
* Incident management (Hendelseshåndtering)


* Change Management (Endringsstyring)
* Change Management (Endringsstyring)


* Configuration Management (Konfigurasjonsstyring)
* Configuration Management (Konfigurasjonsstyring)
* Problem Management (Problemhåndtering, gjennom Issue-trackers funksjon "gjengangersak")
* Deler av Service Level Managemet (gjennom Issue-trackers funksjoner "forespørsel" og "SLM (Service Level Management)" - egentlig avtaleoversikt)


I tillegg har Issue-tracker i UiBs nåværende utgave en del andre funksjoner som er utviklet for å dekke behov hos ITA.
I tillegg har Issue-tracker i UiBs nåværende utgave en del andre funksjoner som er utviklet for å dekke behov hos ITA.


UiBs Issue-tracker brukes også av andre avdelinger enn ITA for å ta imot og følge opp saker, pr i dag brukes den av Formidlingsavdelingen, Regnskapskontoret og UB, i tillegg til IT-personell på en del enheter utenfor ITA.


UiBs Issue-tracker er i dag så endret og tilpasset at den ikke lenger ligner veldig på [http://issue-tracker.sourceforge.net/ den opprinnelige Issue-tracker].
UiBs Issue-tracker er i dag så endret og tilpasset at den ikke lenger ligner veldig på [http://issue-tracker.sourceforge.net/ den opprinnelige Issue-tracker].
Linje 35: Linje 25:
[[Kategori:Vevtjenester]]
[[Kategori:Vevtjenester]]
[[Kategori:ITIL]]
[[Kategori:ITIL]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]

Siste sideversjon per 11. nov. 2019 kl. 13:07


Issue-tracker er et system som brukes av IT-avdelingen for å støtte flere av arbeidsprosessene på avdelingen. Mange av funksjonene til Issue-tracker er fra 11.11.2019 overtatt av UiBhjelp.


Gå til Issue-tracker

I utgangspunktet var Issue-tracker et system for å registrere og følge opp feilmeldinger ("issues", derav navnet). Da IT-avdelingen innførte et sentralt brukerstøttesenter og en ITIL-basert arbeidsprosess for oppfølging og retting av feil ("Incident management" eller hendelseshåndtering/-styring), ble Issue-tracker valgt som støttesystem for denne prosessen, noe det fungerte som fram til 10.11.2019 da vi tok i bruk UiBhjelp. Issue-tracker ble også brukt til å ta imot og følge opp saker på andre avdelinger og fagområder utenfor ITA.

Denne opprinnelige Issue-trackeren hadde åpen kildekode, og ble tilpasset og utvidet for å passe bedre til ITAs behov.

Etter hvert som ITA innførte flere prosesser, ble Issue-tracker utvidet og endret for å understøtte disse også.

Issue-tracker støtter i dag disse arbeidsprosessene:

  • Change Management (Endringsstyring)
  • Configuration Management (Konfigurasjonsstyring)

I tillegg har Issue-tracker i UiBs nåværende utgave en del andre funksjoner som er utviklet for å dekke behov hos ITA.


UiBs Issue-tracker er i dag så endret og tilpasset at den ikke lenger ligner veldig på den opprinnelige Issue-tracker.