ITAs strategi 2015-2020, Styringspyramiden: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
mIngen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
 
(7 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
*{{Under utvikling}}
{{Autoritativ informasjon}}
[[Fil:Styringspyramide.png]]
 
==Oppdrag==
==Oppdrag==


===Levere gode IT-tjenester og bidra til at UiB når sine mål.===
===Levere gode IT-tjenester og bidra til at UiB når sine mål.===


Universitetet i Bergen har sine mål definert i sin strategi.
Universitetet i Bergen har sine mål definert i sin [http://www.uib.no/strategi strategi].


Med ''gode'' mener vi at IT-tjenestene skal være tilpasset behovene til UiB, skal være pålitelige, og relevante for å hjelpe universitetet til å oppnå målene.
ITA produserer ikke alle tjenester selv, men tar helhetsansvar for tjenesteleveransene. Med ''gode'' mener vi at IT-tjenestene skal være tilpasset UiBs behov, skal være pålitelige, og relevante for å hjelpe universitetet til å oppnå målene.


IT-avdelingen skal kontinuerlig utvikle bruken av informasjonsteknologi for at UiB kan nå sine mål.
IT-avdelingen skal kontinuerlig utvikle bruken av informasjonsteknologi for at UiB kan nå sine mål.


==Verdier==
==Verdier==
Linje 15: Linje 16:
===Empati===
===Empati===


IT-avdelingen skal sette seg inn i brukernes og kundenes ønsker og behov og bygge gjensidig tillit. Vi skal være utadvendte, og møte våre oppdragsgivere og brukere med åpen dialog og innlevelse.
Vi skal sette oss inn i brukernes ønsker og behov og bygge gjensidig tillit. Vi skal være utadvendte, og møte våre oppdragsgivere og brukere med åpen dialog og forståelse.
Vi skal ha toleranse og forståelse for hverandre som mennesker og kolleger.


===Skaperkraft===
===Skaperkraft===


IT-avdelingens aktivitet og leveranser skal være preget av kreativitet og energi kombinert med høyt faglig nivå. Vi skal bruke våre evner og ressurser aktivt til å oppnå våre mål.
Vi skal bruke våre evner og ressurser aktivt til å oppnå våre mål.


===Kvalitet===
===Kvalitet===


Alt det vi gjør og leverer skal være av god kvalitet. Fordi riktig kvalitet er mest lønnsomt i det lange løp, tar vi ikke snarveier på bekostning av kvaliteten
Fordi riktig kvalitet er mest lønnsomt i det lange løp, tar vi ikke snarveier på bekostning av kvaliteten.




Linje 31: Linje 31:
===Digitale drømmer virkeliggjort===
===Digitale drømmer virkeliggjort===


IT-avdelingens virksomhet skal drives av kreativitet, engasjement og vyer. Vi skal virkeliggjøre de digitale drømmene som kan bringe universitetet framover.
Vi skal virkeliggjøre de digitale drømmene som kan bringe universitetet framover.




==Strategiske mål==
==Strategiske mål==


===En ledende leverandør av IT-tjenester===
===En drivende part i digitalisering av utdanning og forskning===


IT-avdelingen skal levere slik at kundene og brukerne i universitets- og høyskolesektoren fortrekker oss og at vi får et godt omdømme.
Vi skal ta ansvar for digitalisering som bidrar til UiBs kjernevirksomhet, i et aktivt samspill med våre kunder, brukere og samarbeidspartnere.


===En drivende lagspiller===
===Sørge for stabile, standardiserte og effektive tjenester===


IT-avdelingen skal ta ansvar i et aktivt samspill med våre kunder, brukere og samarbeidspartnere.
Våre tjenester skal være av høy kvalitet og leveres på en god måte..




==Taktiske mål==
==Taktiske mål==


* Prioritere tjenester som understøtter kjernevirksomheten.
* Prioritere tjenester som inngår i kjernevirksomheten.
* Ha universitets- og høyskolesektorens mest tilfredse IT-brukere.
* Ha universitets- og høyskolesektorens mest tilfredse IT-brukere.
* Levere IT-tjenester som er framtidsrettede, enkle å forstå og enkle å bruke.
* Sette brukeren i sentrum for utvikling, drift og forvaltning av tjenester.
* Levere skalerbare tjenester som bidrar til samarbeid på tvers av institusjoner.  
* Alltid vurdere sky først.
* Levere til avtalt tid og kvalitet og med avtalt ressursbruk.
* Rekruttere, utvikle og beholde medarbeidere med rett kompetanse og egenskaper.
* Rekruttere, utvikle og beholde medarbeidere med rett kompetanse og egenskaper.


[[Kategori:Organisasjon]]
 
[[en:The IT division's strategy 2015-2020]]

Siste sideversjon per 13. aug. 2019 kl. 08:41

Informasjon.gif Autoritativ informasjon! Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ og vedlikeholdes av IT-avdelingen.

Styringspyramide.png

Oppdrag

Levere gode IT-tjenester og bidra til at UiB når sine mål.

Universitetet i Bergen har sine mål definert i sin strategi.

ITA produserer ikke alle tjenester selv, men tar helhetsansvar for tjenesteleveransene. Med gode mener vi at IT-tjenestene skal være tilpasset UiBs behov, skal være pålitelige, og relevante for å hjelpe universitetet til å oppnå målene.

IT-avdelingen skal kontinuerlig utvikle bruken av informasjonsteknologi for at UiB kan nå sine mål.

Verdier

Empati

Vi skal sette oss inn i brukernes ønsker og behov og bygge gjensidig tillit. Vi skal være utadvendte, og møte våre oppdragsgivere og brukere med åpen dialog og forståelse.

Skaperkraft

Vi skal bruke våre evner og ressurser aktivt til å oppnå våre mål.

Kvalitet

Fordi riktig kvalitet er mest lønnsomt i det lange løp, tar vi ikke snarveier på bekostning av kvaliteten.


Visjon

Digitale drømmer virkeliggjort

Vi skal virkeliggjøre de digitale drømmene som kan bringe universitetet framover.


Strategiske mål

En drivende part i digitalisering av utdanning og forskning

Vi skal ta ansvar for digitalisering som bidrar til UiBs kjernevirksomhet, i et aktivt samspill med våre kunder, brukere og samarbeidspartnere.

Sørge for stabile, standardiserte og effektive tjenester

Våre tjenester skal være av høy kvalitet og leveres på en god måte..


Taktiske mål

  • Prioritere tjenester som inngår i kjernevirksomheten.
  • Ha universitets- og høyskolesektorens mest tilfredse IT-brukere.
  • Sette brukeren i sentrum for utvikling, drift og forvaltning av tjenester.
  • Alltid vurdere sky først.
  • Rekruttere, utvikle og beholde medarbeidere med rett kompetanse og egenskaper.