Forskjell mellom versjoner av «Fraværsmelde e-post»

(Mozilla, Apple Mail eller webmail.uib.no)
(Erstatter siden med «[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du nå i UiBhjelp.]»)
(Tagg: Erstattet)
 
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
 
+
[https://hjelp.uib.no/tas/public/ssp/content/detail/service?unid=807e80ba92b24ace932886f4e4321613 Informasjon om e-post finner du nå i UiBhjelp.]
Om du ikke kommer til å lese e-post en periode på grunn av tjenestereise, permisjon, ferie eller annet, kan det være nyttig at de som sender deg e-post blir informert om dette. I stedet for å vente lenge på svar, vil avsender da ofte i stedet kunne få svar fra andre. Eller kanskje du vil ha e-posten til din UiB-adresse automatisk videresendt til en kollega eller en annen e-postadresse en periode.
 
 
 
== Mozilla, Apple Mail eller webmail.uib.no ==
 
 
 
Dersom du leser UiB-e-posten din i [[Thunderbird]] eller [[https://it.uib.no/Bruk_av_Webmail Webmail]], ligger e-posten din sannsynligvis på alf.uib.no (for ansatte) eller rasmus.uib.no (for studenter). Da kan du sette opp [https://tjinfo.uib.no/reise/ fraværsmelding]. Etter innlogging kan du legge inn melding som skal sendes til mottaker, samt datoer for start og slutt på tjenesten. Er du tilbake før først antatt, går det an å logge inn og endre dette.
 
 
 
== Outlook, Evolution eller Entourage ==
 
 
 
Leser du UiB-e-posten din i enten Outlook på Windows, Evolution på Linux eller Entourage på Mac, ligger e-posten din på en Exchange-server. Du må da benytte programmets egen fraværsassistent, eventuelt tilsvarende på  [https://kalender.uib.no/ kalender.uib.no]. Spesifikt for Outlook, se under.
 
 
 
== Outlook ==
 
 
 
Outlook-brukere som får brukerstøtte fra IT-avdelingens Seksjon for Klientstøtte må IKKE bruke fraværsmeldingen man finner på https://tjinfo.uib.no/reise. Man kan i stedet bruke Outlook sin egen fraværsmelding. Denne kan også legges inn i Outlook Web Access.
 
 
 
Legge inn fraværsmelding i Outlook
 
 
 
1) Åpne menyen "Verktøy" i Outlook og velg "Fraværsassistent...".
 
 
 
2) Merk av for "Jeg er ikke på kontoret" og skriv eventuelt inn egen melding i tekstfeltet under.
 
 
 
3) Valgfritt: Man kan legge inn egne regler (vilkår og handlinger) for fraværsmeldigen ved å klikke på knappen [Legg til regel...] (over) og velge blant allternativene.
 
 
 
=== Legge inn fraversmelding i Outlook Web Access ===
 
 
 
I Outlook Web Access klikker man på "Options"/"Alternativ" i margen til venstre (må evt klikke på "snarveier" øverst), slik at vinduet i nettleseren skifter til valg for Outlook. Øverst merker man av for "I'm currently out of the office" og skriver så eventuelt inn egen melding i tekstfeltet under.
 
 
 
==Lenker==
 
'''Gå til fraværsmelding eller videresending av e-post for:'''
 
 
 
*[https://tjinfo.uib.no/reise Studenter, Ansatte med e-post på alf] 
 
*[https://kalender.uib.no/ Fraværsmelding for Outlook-brukere]
 
 
 
[[Kategori:E-post]]
 

Nåværende revisjon fra 25. jan. 2022 kl. 09:17