Digitale møter med Zoom: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
Ingen redigeringsforklaring
Linje 22: Linje 22:
* Administrator av møtet kan gi andre tilgang til å dele sin skjerm om ønskelig (f.eks. for en presentasjon).  
* Administrator av møtet kan gi andre tilgang til å dele sin skjerm om ønskelig (f.eks. for en presentasjon).  
* Det vil være nyttig å ha chat-vinduet oppe så man kan se om det kommer inn spørsmål osv.
* Det vil være nyttig å ha chat-vinduet oppe så man kan se om det kommer inn spørsmål osv.
==Vær oppmerksom  på!==


==Anbefalinger til utstyr m.v. ved digitale møter==
==Anbefalinger til utstyr m.v. ved digitale møter==

Sideversjonen fra 30. mar. 2020 kl. 10:31

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 30.03.2020 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Kalle inn til Zoom-møte

MuntligZoom2.png

  • Hvis du vil invitere en større gruppe inn i møtet, trenger du ikke å invitere hver og en. Du kan sende dem delingslenken som du finner i møteinnkallingen, enten fra Zoom eller fra Outlook. ("Join URL" i bildet over.)

Innstillinger for Zoom-møter

Du bør slå av innstillingen "Require meeting password".
Se ellers innstillingene som er markert i bildet under!
Zoom-møteinnstillinger-møte.png

Gjennomføre Zoom-møtet

  • Klikk på lenken til møtet ("Join URL") for å gå inn i møtet. Møtet starter når administratoren går inn i møtet (eller første deltaker hvis du har valgt "Enable join before host" i møteinnstillingene).
  • Administrator av møtet må "slippe inn" deltakere som kommer inn i møtets venterom:

MuntligZoom4.png

  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i møtets chat.
  • Under møtet bør møteleder (administrator som har kalt inn til møtet) følge med i Zoom.
  • Administrator av møtet kan gi andre tilgang til å dele sin skjerm om ønskelig (f.eks. for en presentasjon).
  • Det vil være nyttig å ha chat-vinduet oppe så man kan se om det kommer inn spørsmål osv.

Anbefalinger til utstyr m.v. ved digitale møter

  • Vi anbefaler å bruke hodesett med mikrofon (eventuelt god konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle.
    Et løst USB-kamera kan gi bedre bildevinkel og -utsnitt enn et innebygd kamera. Hvis innebygd kamera brukes, bør du prøve ut plassering av kameraet for å få best mulig vinkel, utsnitt og belysning.
    Ved anskaffelse av hodesett og kamera, se Innkjøpsveiledning for hodesett og kamera.
  • Deltakerne bør tenke på sin plassering i forhold til lys- og støykilder.
  • Hvis man ikke har erfaring med digitale møter, kan det være lurt å prøve ut oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne på forhånd, med det samme utstyret og plasseringen som skal brukes i det virkelige møtet.
  • IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l..

Mer informasjon