Anbefalinger for digitale doktorgradsprøver

Revisjon per 15. mar. 2020 kl. 19:55 av Edmmb (diskusjon | bidrag)


Informasjon.gif Har du lyst til å gi oss en
Tilbakemelding
på denne siden?

Informasjon.gif Under utvikling! Denne siden er under utvikling og ble sist oppdatert 15.03.2020 av Edmmb . Artikkelen kan eksistere på engelsk. Se etter en språklenke i menyen til venstre.

Vi anbefaler at digitale doktorgradsprøver (prøveforelesning og disputas) gjennomføres med verktøy som deltakerne er kjent med fra før der det er mulig.

Vi anbefaler primært å bruke Teams, som har enkel funksjonalitet for å dekke behovene. Dersom deltakerne ikke er fortrolige med Teams, kan Skype for Business brukes som et alternativ.

Krav til utstyr hos deltakerne (kandidat, disputasleder, opponenter)

  • Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt gode konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle.
  • Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd i det systemet som skal brukes. Vi anbefaler at det innkalles til en teknisk prøve på akkurat samme måte som selve doktorgradsprøven.
  • IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.

Doktorgradsprøver med Teams

  1. Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Teams-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook.

Se også veiledning på Se veiledning her.

  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.

Doktorgradsprøver med Skype for Business

  • Kall inn alle deltakerne (kandidat, opponenter, leder, ...) til et Skype-møte. Dette gjøres gjennom kalenderen i Outlook. Se videoveiledning.
  • Annonser at publikum som vil delta må melde fra til administrator på e-post. De som melder seg på på denne måten, legger administrator til i innkallingen.
  • Før avviklingen er det viktig at alle deltakere er utstyrt med riktig utstyr. Vi anbefaler bruk av løst USB-kamera og hodesett med mikrofon (eventuelt gode konferansehøyttaler med mikrofon). Innebygd høyttaler og mikrofon bør bare brukes i nødstilfelle. Oppsettet og kommunikasjonen mellom deltakerne bør prøves på forhånd. IT-avdelingen kan være behjelpelig med assistanse, låneutstyr o.l., se under.
  • Publikum bør ved oppstart informeres om noen kjøreregler, spesielt at de demper (muter) sine mikrofoner for å unngå støy på linjen, og at spørsmål ex auditorio (der det er aktuelt) kan stilles i Skype-møtets chat.


Strømme doktorgradsprøver åpent på YouTube e.l.