Administrative fellessystemer ved UiB: Forskjell mellom sideversjoner

Fra IThjelp
(For snever)
(For snever)
Linje 51: Linje 51:
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:IT-sikkerhet]]
[[Kategori:IT-sikkerhet]]
[[Kategori:Tjenestekatalog]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:Administrative systemer ved UiB]]
[[Kategori:IT-sikkerhet]]
[[Kategori:IT-sikkerhet]]
[[Kategori:Tjenestekatalog]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]

Sideversjonen fra 9. mar. 2017 kl. 11:25


Universitetet i Bergen bruker en del felles administrative datasystemer, som f.eks. økonomisystem og databaser over studenter og ansatte. Disse systemene er det begrenset tilgang til. En forutsetning for å få tilgang er bl.a. at man må ha brukerkonto ved UiB. Det er normalt systemeier og IT-avdelingen som sammen styrer tilgangen til de felles administrative systemene. Tekniske årsaker i systemene gjør at IT-avdelingen kun kan støtte bruk av felles administrative systemer fra klientdriftede maskiner med Windows.

Oversikt over felles administrative systemer og eieravdeling ligger vedlagt søknadsskjemaet (se under).


Søknad om tilgang

Basware

For å få tilgang til Basware (for innkjøp og fakturabehandling) trenger du

  • søknadsskjema via lenke under andre felles administrative systemer (se under)
  • skjemaet "Basware - Rolleregister". Dette finnes på oversikt over økonomisystemene eller via lenke på felles søknadsskjema for tilgang til administrative systemer.

For utvidete rettigheter / roller som attestant brukes eget søknadsskjema -> Les mer om Pagaweb og tilganger

ePhorte

UiBs arkiv har lesetilgang for ansatte via ePhorteWeb.

For saksbehandlertilgang, se egne rutiner og skjema i arkiwiki

FS

For å bli bruker av FS må din godkjenner sende inn en søknad på dine vegne i TAS (Tilgang Administrative Systemer). For mer informasjon se : sawiki


PAGA / PagaWeb

Personalportalen Pagaweb er tilgjengelig for alle ansatte.

Andre felles administrative systemer:

Last ned søknadsskjema for tilgang til felles administrative systemer som:

  • PDF - åpnes bl.a. i Acrobat eller via plugin i nettleseren
  • DOCX - åpnes i MS Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
  • ODT - åpent format som åpnes bl.a. i LibreOffice og andre åpne tekstbehandlere. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.
  • RTF - åpnes i Wordpad eller Word. Skjemaet kan fylles inn på skjermen før utskrift.

Merk: Om det søkes om tilgang til flere systemer, må et skjema sendes til hver eieravdeling.


Finne IP-adresse og maskinnavn

IP-adressen kan for eksempel finnes på vevsiden http://tjinfo.uib.no/ipacc (nederst, med liten skrift, under streken: "Du bruker Internet-nummeret...").

Maskinnavn kan finnes slik:

  • Start - Support - Show Computerinfo
  • ved å høyreklikke ikonet "My Computer" på skrivebordet og velge "Properties"

Har du spørsmål om utfylling av skjemaet, kan du kontakte eieravdeling for aktuelt system eller IT-avdelingen på https://bs.uib.no / tlf (555) 84700.