Dele 3G-oppkobling via wifi og Iphone brukerinfo: Forskjell mellom sider

Fra ithjelp
(Forskjell mellom sider)
m (noen småenringer)
 
 
Linje 1: Linje 1:
Med en mobil kan man dele internettoppkoblingen via [[blåtann]] [[Private Area Network]] ([[BT PAN]]) til en annen enhet som har [[blåtann]] (f.eks. en annen PC). I [[OSX]] kan man så dele denne videre til andre maskiner via [[wifi]] og på denne måten vil alle brukerene koble seg til via én [[3G]]-oppkobling. '''Husk at data over [[3G]] kan være svært dyrt!'''
[[en:Iphone_userinfo]]
{{Autoritativ informasjon}}{{BRA}}
= Viktig informasjon til brukere ved UiB som ønsker å anskaffe iPhone =


==Oppsett [[Windows Mobile]] og [[OSX]]==
'''Før man bestiller iPhone gjennom UiBs innkjøpsavtale, må bruker være klar over og akseptere følgende:'''
===Oppsett [[mobiltelefon]]===
Forutsetter fungerende internettoppsett.
# Start [[Comm Manager]]
# Slå på [[Blåtann]]
# Velg ''Innstillinger->Bluetooth->Internett-deling''
# Velg ''Bluetooth PAN'' som PC-tilkobling og velg nettverkstilkobling for internett
# Trykk ''Koble til''
===Oppsett [[OSX]]===
* Rekkefølgen her er viktig
# Sett opp blåtann mot mobiltelefon om det ikke allerede er gjort
# Fra blåtannmenyen velg mobiltelefonen og ''Koble til nettverk''
# Du kan nå surfe på OSX-maskinen
# Fra AirPortmenyen velg ''Opprett nettverk..''
# Velg et navn på nettverket ditt
# Krev passord!
# Gå til ''Systemvalg''
# Velg Deling
# Klikk på (ikke velg) ''Internett-deling''
# Velg å dele ''Bluetooth-PAN'' til maskiner med ''AirPort''
# Slå på tjenesten


===Påkobling andre maskiner===
iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs
Leit opp det trådløse nettverket som vanlig og koble til.
 
klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.
 
=== Priser og abonnement ===
 
Alle priser er nettopriser etter rabatt og er oppgitt eks mva.
 
Kjøp av iPhone på vår avtale, med våre priser, forutsetter 24. mnd. bindingstid mot NetCom.
Ved eventuell oppsigelse av avtalen før utløp av avtaletiden, påløper det et bruddgebyr på
 
kr. 1500,-
 
Kjøp av iPhone 3GS medfører at du må ha to abonnement hos NetCom
”Trådløs Bedrift Express Basic” for ordinær GSM trafikk – kr. 19,90 pr. mnd.
Bruk av iPhone 3GS medfører høyere forbruk av nedlastet data enn hva man er vant med.
 
Det må derfor tegnes et abonnement med tilleggstjeneste for data
”Connect Premium” data abonnement - kr. 99- pr. mnd. (normalt kr 399,-)
 
'''”Connect Premium” gir  fri databruk i Norge'''.
 
Med denne prisplanen kan man være online så mye man ønsker uten noen tilleggskostnad.
 
'''''Vi gjør spesielt oppmerksom på at alle tilleggstjenester for datatrafikk gjelder forbruk i Norge, og at alt forbruk utenfor Norges grenser (roaming) belastes etter egne, langt høyere, takster.
'''''
Ringepriser er uendrede i forhold til UiBs vanlige avtalepriser. Pt 0,24
 
For å oppnå disse betingelsene '''må '''telefon og abonnement bestilles via IT-avdelingen.
 
'''''Det kan ikke gjøres private kjøp for ansatte ved UiB/UNIFOB på denne avtalen.'''''
 
=== Bruk av telefonen. Tjenester og støtte ===
 
Som nevnt - iPhone skal '''IKKE''' kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.
 
Brukere som kjøper iPhone må ha en '''privat (ikke UiB-driftet) PC eller Mac med iTunes installert''', som de bruker til å aktivere telefonen før bruk. Også oppdateringer av telefonens systemprogram ("firmware") må gjøres av brukeren selv på privat PC.
 
IT-avdelingen bistår ikke med aktivisering eller oppdateringer.
 
Eventuelle kjøp og nedlasting av programmer, musikkfiler e.l. til iPhone skal gjøres på '''privat maskin''' og betales privat. '''IT-avdelingen har ingen befatning med og tilbyr ingen tjenester eller støtte i forbindelse med slikt.'''
 
IT-avdelingen publiserer veiledning for hvordan man kan konfigurere telefonen til å kommunisere med UiBs e-post- og kalendertjenester og med UiBs trådløse nett (på steder der dette er tilgjengelig). Når iPhone er konfigurert i henhold til denne veiledningen kan den synkroniseres mot UiBs e-post- og kalendertjenester over mobilnettet eller trådløst internett
 
Ved eventuelle feil eller problemer med iPhone telefonen, kan IT-avdelingen bistå med enkel feilsøking, full tilbakestilling av apparatet til fabrikkinnstillinger ("hardware reset") og eventuelt sende apparatet til service hvis det er konstatert maskinfeil.
 
'''Ved serviceinnlevering kan ikke IT-avdelingen tilby lånetelefon av samme type.'''
 
IT-avdelingen gir ikke hjelp med installasjon, konfigurasjon eller bruk av iPhone ut over det som er nevnt her.


[[Kategori:Mobiltelefoni]]
[[Kategori:Mobiltelefoni]]
[[Kategori:Autoritativ informasjon]]
[[Kategori:Verifiserte sider]]

Sideversjonen fra 8. okt. 2010 kl. 08:26

Informasjon.gif Autoritativ informasjon! Denne siden inneholder informasjon som er autoritativ og vedlikeholdes av IT-avdelingen.

Viktig informasjon til brukere ved UiB som ønsker å anskaffe iPhone

Før man bestiller iPhone gjennom UiBs innkjøpsavtale, må bruker være klar over og akseptere følgende:

iPhone skal IKKE kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs

klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.

Priser og abonnement

Alle priser er nettopriser etter rabatt og er oppgitt eks mva.

Kjøp av iPhone på vår avtale, med våre priser, forutsetter 24. mnd. bindingstid mot NetCom. Ved eventuell oppsigelse av avtalen før utløp av avtaletiden, påløper det et bruddgebyr på

kr. 1500,-

Kjøp av iPhone 3GS medfører at du må ha to abonnement hos NetCom ”Trådløs Bedrift Express Basic” for ordinær GSM trafikk – kr. 19,90 pr. mnd. Bruk av iPhone 3GS medfører høyere forbruk av nedlastet data enn hva man er vant med.

Det må derfor tegnes et abonnement med tilleggstjeneste for data ”Connect Premium” data abonnement - kr. 99- pr. mnd. (normalt kr 399,-)

”Connect Premium” gir fri databruk i Norge.

Med denne prisplanen kan man være online så mye man ønsker uten noen tilleggskostnad.

Vi gjør spesielt oppmerksom på at alle tilleggstjenester for datatrafikk gjelder forbruk i Norge, og at alt forbruk utenfor Norges grenser (roaming) belastes etter egne, langt høyere, takster.

Ringepriser er uendrede i forhold til UiBs vanlige avtalepriser. Pt 0,24

For å oppnå disse betingelsene telefon og abonnement bestilles via IT-avdelingen.

Det kan ikke gjøres private kjøp for ansatte ved UiB/UNIFOB på denne avtalen.

Bruk av telefonen. Tjenester og støtte

Som nevnt - iPhone skal IKKE kobles til klientmaskiner (PC eller Mac) som kjører UiBs klientdriftsoppsett og driftes av IT-avdelingen.

Brukere som kjøper iPhone må ha en privat (ikke UiB-driftet) PC eller Mac med iTunes installert, som de bruker til å aktivere telefonen før bruk. Også oppdateringer av telefonens systemprogram ("firmware") må gjøres av brukeren selv på privat PC.

IT-avdelingen bistår ikke med aktivisering eller oppdateringer.

Eventuelle kjøp og nedlasting av programmer, musikkfiler e.l. til iPhone skal gjøres på privat maskin og betales privat. IT-avdelingen har ingen befatning med og tilbyr ingen tjenester eller støtte i forbindelse med slikt.

IT-avdelingen publiserer veiledning for hvordan man kan konfigurere telefonen til å kommunisere med UiBs e-post- og kalendertjenester og med UiBs trådløse nett (på steder der dette er tilgjengelig). Når iPhone er konfigurert i henhold til denne veiledningen kan den synkroniseres mot UiBs e-post- og kalendertjenester over mobilnettet eller trådløst internett

Ved eventuelle feil eller problemer med iPhone telefonen, kan IT-avdelingen bistå med enkel feilsøking, full tilbakestilling av apparatet til fabrikkinnstillinger ("hardware reset") og eventuelt sende apparatet til service hvis det er konstatert maskinfeil.

Ved serviceinnlevering kan ikke IT-avdelingen tilby lånetelefon av samme type.

IT-avdelingen gir ikke hjelp med installasjon, konfigurasjon eller bruk av iPhone ut over det som er nevnt her.