Nye regler for UiB-passord fra 2010 og Bytte av jobb/tilhørighet internt på UiB: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
mIngen redigeringsforklaring
 
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
'''Av sikkerhetsmessige årsaker justerer UiB opp passordpolitikken. Dette medfører at mange må bytte passordet sitt i den nærmeste fremtid.'''
===Sjekkliste ved bytte av jobb/tilhørighet internt på UiB===


[[image:passord.jpg|left]]  Last ned vår brosjyre:
Dette gjelder ansatte som bytter arbeidssted fra en enhet (avdeling/institutt el) til en annen.


[[medium:BYTTDITTPASSORD_A5folder_web_3.pdf‎ |UiB innfører nye og sikrere passord for alle ansatte
og studenter.]]


Studenter som blir ansatt, søker på vanlig måte om ansatt-konto.


===Gjelder dette meg?===


Hvis du har skiftet passord etter 1. oktober 2009 trenger du ikke skifte på nytt.  
Ansatte som trenger studentkonto kan opprette dette selv via https://sebra.uib.no klikk linken "''student''" under ''Opprett konto''.  En må ha semesterregistrert seg min. en time før en kan opprette konto via sebra.




===Når skjer dette?===
Dette gjelder primært personer som både i gammel og ny stilling er lønnet med månedslønn fra UiB eller UNIFOB.


Den 25. januar 2010 vil det bli sendt ut en e-post til alle som må skifte passordet sitt.
For personer som ikke er lønnet med månedslønn kan det gjelde egne rutiner.


Men vi ser helst at du skifter før den tid. Vi kommer til å purre alle brukere som fortsatt ikke har endret passordet.


Den 22. mars vil de som ikke har endret passordet miste tilgangen til IT-ressursene.
'''Bytte av avdeling'''


Du kan etter denne dato gjenopprette tilgang ved å endre passordet på https://sebra.uib.no.
Hvis du allerede har ansattkonto aktiv eller sperret, så ikke søk om ny konto.  Du skal bruke samme brukerid også i ditt nye ansettelsesforhold.  ITA og SEBRA vil evt. tilpasse den med ny epostadresse o.l.


===Viktige hensyn før du skifter passord===
Godkjenner kan gi tilgang til de avdelingsvise fellesområder og intranettsider uten at det foreligger søknad. (nytt siden 15. september 2009).


'''Logg av og på PC etter passordskifte'''Etter at du har skiftet passord må du logge deg av PC-en og logge deg på igjen.




'''Passordskifte med bærbar PC'''
===Hva må den ansatte gjøre ved bytte av jobb:===


Bruker du bærbar PC satt opp av IT-avdelingen, må du være fysisk tilkoblet UiBs nett
'''Sørge for avdelingene hun slutter/begynner på melder fra til Personal- og økonomiavdelingen om den nye tilhørigheten.'''


med nettverkskabel før du skifter passord.
Opplysningene i personalsystemet (SLP, statens lønns- og personalsystem) er grunnlag for tilhørighet i datasystemene og må være på plass for at man skal få de rette tilganger osv.


Opplysningene i personalsystemet er også grunnlag for oppføring i den elektroniske telefonkatalogen og i IT-avdelingens brukerstøttesystem IssueTracker.


'''Har du mobiltelefon eller andre mobile enheter?'''


Bruker du mobiltelefon eller andre mobile enheter til å lese e-post eller kalender må du skifte passord på denne samtidig.  
'''Søke tilgang til den nye enhetens fellesområde.'''


Ellers vil du kunne oppleve at din UiB-brukerkonto låses fordi enheten prøver å logge seg på flere ganger med gammelt passord.
Dette kan man selv søke om i  SEBRA. Logg inn under ”Min konto” og velg deretter ”Jeg søker tilgang” -> ”Fellesområde” i venstre marg. Når du har søkt må godkjenner på enheten du søker til godkjenne tilgangen.  


(Merk at dette kun gjelder fellesområder tilknyttet et 'sted' (avdeling, institutt) som administreres via SEBRA.


'''Hvordan skifte passord'''
Hvis du også skal endre tilgang til fellesområder for prosjekter e.l. på tvers av enheter, må det håndteres utenfor SEBRA.)


[[Passord|Denne siden viser deg hvordan du skifter passord]]


Har du spørsmål, ta kontakt med BRITA før du skifter passord, 555 84700.
'''Søke tilgang til den nye enhetens intranettområde'''


Studenter kan ta kontakt med [http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=770&toplink_id=571 nærmeste PC-vakt.]
Tilgang til intranettområde blir opprettet automatisk når oppdaterte data er overført fra personalsystemet til


[[Kategori:Kampanjer fra IT-avdelingen]]
brukeradministrasjonssystemet SEBRA, men ettersom dette kan ta noe tid, anbefaler vi å søke om tilgangen i SEBRA.
[[Kategori:IT-sikkerhet]]
 
Dette gjøres på tilsvarende måte som å søke om fellesområde. Velg ”Jeg søker tilgang” -> ”intranettområde” når du er logget inn i SEBRA.
 
 
'''Melde fra til IT-avdelingen om flyttingen.'''
 
Når du melder fra til IT-avdelingen om at du bytter arbeidssted/tilhørighet vil vi:
 
 
* Endre epostadressen slik at din epostadresse avspeiler hvilken enhet du er tilknyttet.
 
:Den gamle epostadressen virker fortsatt og all post som sendes til den kommer fortsatt til din postboks.
 
* Vurdere om dine lagringsområder på servere i nettverket (hjemme- og profilkatalog) skal flyttes til en annen server og evt.
 
:gjennomføre en slik flytting
 
 
'''Hvis du skal ha med datamaskinen fra et sted til et annet i forbindelse med byttingen:'''
 
Meld fra til IT-avdelingen om dette - helst før du flytter datamaskinen - på telefon til BRITA eller  http://bs.uib.no/.
 
Ta med detaljer om (dersom dette er kjent):
 
* Hvor flytter du fra (sted, rom)
 
* Hvor flytter du til (sted, rom)
 
* Datamaskinens navn (kan finnes i Windows ved å velge: start - support - show computer info)
 
:IT-avdelingen vil sørge for at PCen fungerer på nettet på stedet du flytter til,
:og oppdatere navn/informasjon om PCen i systemene våre.
 
 
'''Hvis du skal bytte telefonnummer:'''
 
Vanligvis beholder man sitt telefonnummer når man bytter jobb.
 
Da bestilles bare  [http://it.uib.no/index.php?mode=html&file=skjema/telefoni/flytting.php&link_id=1532&sublink_id=1585 flytting av nummeret] til det nye stedet.
 
Hvis man skal bytte til et annet nummer, må telefonsentralen få beskjed om dette så de kan oppdatere sin nummerinformasjon.
 
(Ring telefonsentralen på internnummer 9.)
 
 
'''Når du er på plass i den nye jobben og har logget inn på PCen:'''
 
Koble til nye skrivere. Dette gjør du selv etter anvisningen på  [[Legge_til_nettverksskriver_i_Windows_XP|IT-avdelingens nettsider.]]
 
 
'''Merk at brukernavn og passord ikke endres når du bytter jobb/tilhørighet!'''
 
Brukernavnet endres aldri. Passordet kan du selv forandre i  [https://sebra.uib.no/ SEBRA.]
 
[[Kategori:Tilgang]]
[[Kategori:Brukerstøtte]]
[[Kategori:IDA]]
[[Kategori:IDA]]

Sideversjonen fra 8. mar. 2010 kl. 08:03

Sjekkliste ved bytte av jobb/tilhørighet internt på UiB

Dette gjelder ansatte som bytter arbeidssted fra en enhet (avdeling/institutt el) til en annen.


Studenter som blir ansatt, søker på vanlig måte om ansatt-konto.


Ansatte som trenger studentkonto kan opprette dette selv via https://sebra.uib.no klikk linken "student" under Opprett konto. En må ha semesterregistrert seg min. en time før en kan opprette konto via sebra.


Dette gjelder primært personer som både i gammel og ny stilling er lønnet med månedslønn fra UiB eller UNIFOB.

For personer som ikke er lønnet med månedslønn kan det gjelde egne rutiner.


Bytte av avdeling

Hvis du allerede har ansattkonto aktiv eller sperret, så ikke søk om ny konto. Du skal bruke samme brukerid også i ditt nye ansettelsesforhold. ITA og SEBRA vil evt. tilpasse den med ny epostadresse o.l.

Godkjenner kan gi tilgang til de avdelingsvise fellesområder og intranettsider uten at det foreligger søknad. (nytt siden 15. september 2009).


Hva må den ansatte gjøre ved bytte av jobb:

Sørge for avdelingene hun slutter/begynner på melder fra til Personal- og økonomiavdelingen om den nye tilhørigheten.

Opplysningene i personalsystemet (SLP, statens lønns- og personalsystem) er grunnlag for tilhørighet i datasystemene og må være på plass for at man skal få de rette tilganger osv.

Opplysningene i personalsystemet er også grunnlag for oppføring i den elektroniske telefonkatalogen og i IT-avdelingens brukerstøttesystem IssueTracker.


Søke tilgang til den nye enhetens fellesområde.

Dette kan man selv søke om i SEBRA. Logg inn under ”Min konto” og velg deretter ”Jeg søker tilgang” -> ”Fellesområde” i venstre marg. Når du har søkt må godkjenner på enheten du søker til godkjenne tilgangen.

(Merk at dette kun gjelder fellesområder tilknyttet et 'sted' (avdeling, institutt) som administreres via SEBRA.

Hvis du også skal endre tilgang til fellesområder for prosjekter e.l. på tvers av enheter, må det håndteres utenfor SEBRA.)


Søke tilgang til den nye enhetens intranettområde

Tilgang til intranettområde blir opprettet automatisk når oppdaterte data er overført fra personalsystemet til

brukeradministrasjonssystemet SEBRA, men ettersom dette kan ta noe tid, anbefaler vi å søke om tilgangen i SEBRA.

Dette gjøres på tilsvarende måte som å søke om fellesområde. Velg ”Jeg søker tilgang” -> ”intranettområde” når du er logget inn i SEBRA.


Melde fra til IT-avdelingen om flyttingen.

Når du melder fra til IT-avdelingen om at du bytter arbeidssted/tilhørighet vil vi:


  • Endre epostadressen slik at din epostadresse avspeiler hvilken enhet du er tilknyttet.
Den gamle epostadressen virker fortsatt og all post som sendes til den kommer fortsatt til din postboks.
  • Vurdere om dine lagringsområder på servere i nettverket (hjemme- og profilkatalog) skal flyttes til en annen server og evt.
gjennomføre en slik flytting


Hvis du skal ha med datamaskinen fra et sted til et annet i forbindelse med byttingen:

Meld fra til IT-avdelingen om dette - helst før du flytter datamaskinen - på telefon til BRITA eller http://bs.uib.no/.

Ta med detaljer om (dersom dette er kjent):

  • Hvor flytter du fra (sted, rom)
  • Hvor flytter du til (sted, rom)
  • Datamaskinens navn (kan finnes i Windows ved å velge: start - support - show computer info)
IT-avdelingen vil sørge for at PCen fungerer på nettet på stedet du flytter til,
og oppdatere navn/informasjon om PCen i systemene våre.


Hvis du skal bytte telefonnummer:

Vanligvis beholder man sitt telefonnummer når man bytter jobb.

Da bestilles bare flytting av nummeret til det nye stedet.

Hvis man skal bytte til et annet nummer, må telefonsentralen få beskjed om dette så de kan oppdatere sin nummerinformasjon.

(Ring telefonsentralen på internnummer 9.)


Når du er på plass i den nye jobben og har logget inn på PCen:

Koble til nye skrivere. Dette gjør du selv etter anvisningen på IT-avdelingens nettsider.


Merk at brukernavn og passord ikke endres når du bytter jobb/tilhørighet!

Brukernavnet endres aldri. Passordet kan du selv forandre i SEBRA.