Informasjon om undervisningsrom og Hvordan gi andre tilgang til min kalender i Outlook: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
 
(Fjernet midlertidig intern mal)
 
Linje 1: Linje 1:
{{Autoritativ informasjon}}
{{BRA}}
{{Trenger gjennomgang}}


Her ligg informasjon til forelesarar om bruk av auditorium og andre undervisningsrom.
'''Løsning:'''
Publisere ledige og opptatte tidspunkt slik at andre kan se dem
Du kan publisere tidspunktene du er opptatt og når du fortsatt er ledig, på en delt ressurs på Web-området for Microsoft
Office-tjenesten for ledige og opptatte tidspunkt på Internett eller en annen ressurs på Internett eller intranettet, for
personer som ikke har tilgang til Outlook-kalenderen din. (Hvis du bruker Microsoft Exchange, er standardinnstillingen at
andre i organisasjonen kan se dine ledige og opptatte tidspunkt (ledig/opptatt tid: I kalenderen, angis tidsstatusen og
brukerdefinerte etiketter med farger og mønster.) når de planlegger et møte med deg.)


==  Bestilling av auditorium og undervisningsrom ==
Angi hvor ofte Outlook skal publisere dine ledige og opptatte tidspunkt, og for hvilken tidsperiode


Bestilling av auditorium/undervisningsrom skjer via kontaktpersonar fakultet/institutt/avdeling (Studiekonsulent eller Infosenter).
Uavhengig av hvordan du publiserer dine ledige og opptatte tidspunkt, kan du endre hvor ofte Microsoft Outlook skal publisere
denne informasjonen, og for hvilken tidsperiode.
Velg Alternativer på Verktøy-menyen og deretter Kalenderalternativer.
Velg Alternativer for ledige og opptatte tidspunkt.
Hvis du vil angi hvor ofte Microsoft Outlook automatisk skal oppdatere informasjonen om ledige og opptatte tidspunkt på
Exchange-serveren eller på en av serverne som brukes i situasjonene som beskrives nedenfor, skriver du inn et tall i boksen
Oppdater informasjon om ledige og opptatte tidspunkt hvert x minutt.
Hvis du vil angi hvor mange måneder informasjon om ledige og opptatte tidspunkt skal være tilgjengelig serveren, skriver du
inn et tall i boksen Publiser x måned(er) med informasjon om ledige og opptatte tidspunkt. Du kan publisere opptil 36 måneder
med informasjon om ledige og opptatte tidspunkt.
Deretter gjør du ett av følgende:


'''Viktig:''' Eksterne forelesarar som ikkje har uib-konto (tilsett eller student) og skal nytta PC som er i undervisningsommet må få ein kurskonto. Dei som organiserer undervisninga må sørge for at forelesarar får kurskonto. Lokalt brukarstøttepersonell (PC-vakter) kan ikkje lage slik konto.
Begrens tilgangen til dine ledige og opptatte tidspunkt ved å publisere dem på Microsoft Office-tjenesten for ledige og  
opptatte tidspunkt på Internett


Det er viktig at områdeansvarlege på fakultetet får beskjed i god tid om kva programvare/operativsystem som skal nyttast i undervisninga. Dette gjeld både i PC-stover og auditorier.
Merk av for Publiser og søk ved hjelp av Microsoft Office-tjenesten for ledige og opptatte tidspunkt på Internett.
For deltakere som du ikke kan se ledige og opptatte tidspunkt for når du tidsplanlegger et møte, kan Outlook automatisk legge
til tekst i møteinnkallelsen der de inviteres til å delta i tjenesten. For deltakere som allerede er med, blir de spurt om de
kan gi deg tillatelse til å få tilgang til deres ledige og opptatte tidspunkt i tjenesten.
Velg Be om informasjon om ledige/opptatte tidspunkt i møteinnkallelser.
Velg Behandle, og deretter følger du instruksjonene i skjermbildene som følger etterpå.  
Obs! Alle som ikke er med i tjenesten og som du ikke har gitt spesiell tillatelse til å vise dine ledige og opptatt tidspunkt,
vil ikke få tilgang til informasjonen som du har publisert i tjenesten.  


==  Programvare ==
Tillat alle til å vise dine ledige og opptatte tidspunkt ved å publisere dem på en ressurs på intranettet eller Internett


* Dersom ein skal nytte programvare i eit semesterkurs som '' ikkje'' var nytta i føregåande semester ber vi om at forelesar sender ei liste over programvaren til dei områdeansvarlege ved kvart fakultet før semesterstart. Det same gjeld dersom  ein ynskjer nye versjonar og oppdateringar.
Alle som du gir plasseringen til eller som skaffer seg den på andre måter, kan få tilgang til dine ledige og opptatte
tidspunkt.  


* Om ein skal bruke programvare som '' ikkje'' er installert  så må det seiast ifrå minst ''' 2 veker''' på førehand slik at programvaren kan klargjerast for distribusjon til dei aktuelle maskinene.
I boksen Publiser på dette området skriver du inn navnet på serveren der informasjonen om ledige og opptatte tidspunkt er  
lagret.
Note Navn du angir, for eksempel file://datamaskinnavn/felles/navn.vfb, kan inneholde FTP-, HTTP- eller fil-URLer.  


* Hugs at ein alltid skal ha testa oppsett på maskiner eit par dagar i førevegen før kursstart. All programvare skal testast av ein kyndig person innanfor spesifikke program. Full brukaroppleving av eventuelle kurskonto, tilsettkonto eller studentkonto bør testast.
Retrieved from "https://wikihost.uib.no/itwiki/index.php/Hvordan_gir_jeg_andre_tilgang_til_min_kalender_i_Outlook"


Om punkta over ikkje er følgt er ein ikkje garantert å få "på staden hjelp" om ein står fast midt i eit kurs.
[[Kategori:Bruksanvisninger]]
 
==  Kurskonto ==
 
Kurskontoar skal brukast av eksterne ( personar som '' ikkje'' har tilsett- eller studentkonto)  som treng tilgang til pc i auditorium/undervisningsrom eller pc-salar. Kontoen kan også brukast til å autentisera seg i det trådlause nettet. Les meir om kurskontoar og andre [[Tilgang til IT-tjenester for gjester|IT-tjenester for gjestar]].
 
==  PC-vakter og brukarstøtte ==
 
I nærleiken av PC-stover/Auditorium ved kvart fakultet sit det PC-vakter. Oppgåvene til PC-vaktene er:
* Lokal brukarstøtte i auditorium og undervisningsrom.
* Hjelpe studentane med bruk av dataanlegget.
* Skal '' ikkje'' hjelpe studentane med fagspesifikke problem og oppgåveløysing.
* Kan ''ikkje'' lage kurskontoar.
Ein oversikt over PC-vakter og opningstider finn du i [http://studentportal.uib.no/index.php?mode=show_page&link_id=770&toplink_id=571  studentportalen]'.
 
==  Digitalisering av undervisningsmateriale i eldre format ==
 
Dias lysbilete og video-kassettar i alle format som vert brukt i undervisninga kan digitaliserast og overførast til CD/DVD/PC for enkel framvising med PC og  projektor. IT-avdelinga vil anbefale dette, både sidan gamalt undervisningsutstyr er sårbart, og fordi digitalisering er ein måte å ivareta og forlenge levealderen til det aktuelle materialet. Det finst fleire bedrifter som tilbyr denne tenesta. Den nærmaste er [http://www.asvobergen.no/index2.html  ASVO Bergen AS] i Industrihuset på Møhlenpris.
 
==  Utskriftsvenleg undervisningsmateriale ==
 
For presentasjonar som studentane skal skrive ut tilrår vi:
* Bruk ikkje'' mørke farger'' og '' bakgrunnar''.
* Bruk tekst på kvit bakgrunn.
* Pass på at filstorleiken på bilete og grafikk ikkje er svært stor.
 
==  Demonstrasjon av utstyr i undervisningsrom ==
 
PC-vaktene kan gi ei innføring i bruk av utstyret i undervisningsrom i forkant av bruken. Ta kontakt med PC-vakt på fakultetet for å avtale tidspunkt.  Bruk telefonnumra i oversikten  "Auditorier og undervisningsrom".'
'
 
==  Kontakt oss ==
 
Dersom du har problem eller lurer på noko om bruk av auditorium/undervisningsrom kan du kontakte oss på telefon ''' 55588587'''. Konkrete problem skal meldast inn i Issue-tracker på [http://bs.uib.no/  http://bs.uib.no] .
 
Kvart fakultet har områdeansvarlege som fungerer som 2.linje støtte, og som har ansvar for brukarstøtten i undervisningsromma. Ta kontakt på telefon for informasjon om undervisningsrom som ikke er knytta til fakultet.
 
Områdeansvarlege for dei ulike fakulteta er:
 
* Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet : Bente Hellan [mailto:Bente.Hellan@it.uib.no  Bente.Hellan@it.uib.no]
* Det samfunnsvitenskapelige Fakultet: Frode Lillestøl [mailto:Frode.Lillestol@it.uib.no  Frode.Lillestol@it.uib.no]
* Det psykologiske Fakultet: Frode Lillestøl [mailto:Frode.Lillestol@it.uib.no  Frode.Lillestol@it.uib.no]
* Det humanistiske fakultet:  Jon Ingar Eikhaug [mailto:Jon.Eikhaug@it.uib.no  Jon.Eikhaug@it.uib.no]
* Det juridiske fakultet:  Jon Ingar Eikhaug [mailto:Jon.Eikhaug@it.uib.no  Jon.Eikhaug@it.uib.no]
* Det medisinsk-odontologiske fakultet:  Arild Fredriksen  [mailto:Arild.Fredriksen@it.uib.no  Arild.Fredriksen@it.uib.no]
 
[[Kategori:Undervisningsrom]]
[[Kategori:Autoritativ informasjon]]

Sideversjonen fra 22. mar. 2010 kl. 09:44



Viktig melding.gif Trenger gjennomgang Denne artikkelen trenger muligens oppdateringer og/eller endringer.

Løsning: Publisere ledige og opptatte tidspunkt slik at andre kan se dem Du kan publisere tidspunktene du er opptatt og når du fortsatt er ledig, på en delt ressurs på Web-området for Microsoft Office-tjenesten for ledige og opptatte tidspunkt på Internett eller en annen ressurs på Internett eller intranettet, for personer som ikke har tilgang til Outlook-kalenderen din. (Hvis du bruker Microsoft Exchange, er standardinnstillingen at andre i organisasjonen kan se dine ledige og opptatte tidspunkt (ledig/opptatt tid: I kalenderen, angis tidsstatusen og brukerdefinerte etiketter med farger og mønster.) når de planlegger et møte med deg.)

Angi hvor ofte Outlook skal publisere dine ledige og opptatte tidspunkt, og for hvilken tidsperiode

Uavhengig av hvordan du publiserer dine ledige og opptatte tidspunkt, kan du endre hvor ofte Microsoft Outlook skal publisere denne informasjonen, og for hvilken tidsperiode. Velg Alternativer på Verktøy-menyen og deretter Kalenderalternativer. Velg Alternativer for ledige og opptatte tidspunkt. Hvis du vil angi hvor ofte Microsoft Outlook automatisk skal oppdatere informasjonen om ledige og opptatte tidspunkt på Exchange-serveren eller på en av serverne som brukes i situasjonene som beskrives nedenfor, skriver du inn et tall i boksen Oppdater informasjon om ledige og opptatte tidspunkt hvert x minutt. Hvis du vil angi hvor mange måneder informasjon om ledige og opptatte tidspunkt skal være tilgjengelig på serveren, skriver du inn et tall i boksen Publiser x måned(er) med informasjon om ledige og opptatte tidspunkt. Du kan publisere opptil 36 måneder med informasjon om ledige og opptatte tidspunkt. Deretter gjør du ett av følgende:

Begrens tilgangen til dine ledige og opptatte tidspunkt ved å publisere dem på Microsoft Office-tjenesten for ledige og opptatte tidspunkt på Internett

Merk av for Publiser og søk ved hjelp av Microsoft Office-tjenesten for ledige og opptatte tidspunkt på Internett. For deltakere som du ikke kan se ledige og opptatte tidspunkt for når du tidsplanlegger et møte, kan Outlook automatisk legge til tekst i møteinnkallelsen der de inviteres til å delta i tjenesten. For deltakere som allerede er med, blir de spurt om de kan gi deg tillatelse til å få tilgang til deres ledige og opptatte tidspunkt i tjenesten. Velg Be om informasjon om ledige/opptatte tidspunkt i møteinnkallelser. Velg Behandle, og deretter følger du instruksjonene i skjermbildene som følger etterpå. Obs! Alle som ikke er med i tjenesten og som du ikke har gitt spesiell tillatelse til å vise dine ledige og opptatt tidspunkt, vil ikke få tilgang til informasjonen som du har publisert i tjenesten.

Tillat alle til å vise dine ledige og opptatte tidspunkt ved å publisere dem på en ressurs på intranettet eller Internett

Alle som du gir plasseringen til eller som skaffer seg den på andre måter, kan få tilgang til dine ledige og opptatte tidspunkt.

I boksen Publiser på dette området skriver du inn navnet på serveren der informasjonen om ledige og opptatte tidspunkt er lagret. Note Navn du angir, for eksempel file://datamaskinnavn/felles/navn.vfb, kan inneholde FTP-, HTTP- eller fil-URLer.

Retrieved from "https://wikihost.uib.no/itwiki/index.php/Hvordan_gir_jeg_andre_tilgang_til_min_kalender_i_Outlook"