Innkjøpsveiledning og Brukerkonto og tilganger: Forskjell mellom sider

Fra IThjelp
(Forskjell mellom sider)
mIngen redigeringsforklaring
 
mIngen redigeringsforklaring
 
Linje 1: Linje 1:
{{Autoritativ informasjon}}


=== Generellt om innkjøp av data- og teleutstyr ===


*[[:Category:Innkjøp|Alle sider om IT-innkjøp]]
Alle studenter og ansatte ved UiB skal ha en brukerkonto. Denne gir tilgang til blant annet tjenester som e-post, lagring, utskrift, hjemmesider, tilgang til Internet fra UiB eller hjemmefra.
*[https://intranett.uib.no/uPortal/tag.idempotent.render.userLayoutRootNode.target.275.uP?uP_sparam=focusedTabID&focusedTabID=133&uP_sparam=mode&mode=view&uP_root=root&link_id_path=146259&loc_code_path=2210&menu_type=11 IT-avdelingens innkjøpsveiledning på intranett (krever pålogging)]'''INNKJØPSVEILEDNINGEN SKAL FØLGES !!'''


Det er  viktig  at du følger innkjøpsveiledningen når du skal kjøpe data- og teleutstyr.  
[http://sebra.uib.no SEBRA] er UiB sitt sentrale brukeradministrasjonssystem, der man søker om og oppretter konto, bytter passord, søker om ekstra tilganger osv.  
Innkjøpsveiledningen viser til datamaskiner, skrivere og annet datautstyr som er testet og  kvalitetssikret av oss. For å sikre stabil drift og effektiv brukerstøtte er IT-avdelingen avhengige av at datautstyret er standardisert og at det samspiller med våre systemer (se også  [[serviceerklæring fra IT-avdelingen]]. Det er derfor viktig at innkjøpsanbefalingene følges.


Hver enhet (ansvarssted) ved UiB har sin(e) godkjenner(e) i SEBRA som godkjenner oppretting av konto for ansatte og "andre" (gjester o.l.)


Universitetet i Bergen har bindende rammeavtaler for alt kjøp av datautstyr. Det er '''ikke''' anledning til å gå utenom disse avtalene og kjøp fra andre leverandører.
For å få opprette brukerkonto ved UiB, må en akseptere [https://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=255 universitetet sitt IKT-reglement].
*[http://regler.uib.no/regelsamling/show.do?id=297 retningslinjer for innkjøp av varer og tjenester i Regelsamlingen]
*[http://innkjop.uib.no Innkjøpsguiden].


* [[For studenter]]


=== Innkjøp av mobiltelefoner ===
* [[For ansatte]]  
* [[Mobiltelefonmodeller]]
* [[Abonnement for mobiltelefoni|Abonnement]]
* [[Bestilling av mobiltelefon|Bestilling]]


 
* [[For gjester]]
=== Innkjøp av skrivere ===
Alle nye skrivere og multifunksjons-maskiner skal  bestilles med SafeCom Pullprintløsning.
Blekkskrivere skal ikke kjøpes inn til noe formål pga.  altfor høye driftskostnader, og liten/ingen støtte for bruk i  stordrift.
 
[[Innkjøp av skrivere|Produktguidene]] viser anbefalte modeller fra våre leverandører. Det gis ikke brukerstøtte på andre modeller enn dem som er oppgitt i guidene.


{{BRA}}
{{BRA}}


 
[[Kategori:Autentiserings og katalogtjenester]]
Dersom du har spørsmål om innkjøp av data- og teleutstyr kan du registrere det til IT-avdelingen på https://bs.uib.no eller via BRITA på telefon (555) 84700.
 
[[Kategori:Innkjøp|Alle artikler om innkjøp]]
[[Kategori:Innkjøp]]
[[Kategori:Tjenester fra IT-avdelingen]]

Sideversjonen fra 2. mar. 2010 kl. 14:15


Alle studenter og ansatte ved UiB skal ha en brukerkonto. Denne gir tilgang til blant annet tjenester som e-post, lagring, utskrift, hjemmesider, tilgang til Internet fra UiB eller hjemmefra.

SEBRA er UiB sitt sentrale brukeradministrasjonssystem, der man søker om og oppretter konto, bytter passord, søker om ekstra tilganger osv.

Hver enhet (ansvarssted) ved UiB har sin(e) godkjenner(e) i SEBRA som godkjenner oppretting av konto for ansatte og "andre" (gjester o.l.)

For å få opprette brukerkonto ved UiB, må en akseptere universitetet sitt IKT-reglement.